• 0

Importeren producten van gerecycled plastic

Beste forumleden,

 

Samen met mijn vriend, die in India woont, wil ik een bedrijfje opzetten voor het recyclen van plastic.

De bedoeling is om het plastic in India in te zamelen en er leuke producten van te maken. Denk aan bloempotjes, vazen, handvatten voor kastjes etc. De bedoeling is om de producten naar NL te verzenden en hier te verkopen.

Ik ga meerdere keren per jaar naar India en kan de producten dan ook mee terugnemen i.p.v. verzenden. Mijn vraag is mogen deze producten vrij ingevoerd worden of moeten ze aan een keurmerk voldoen?

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Plaatje50,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De bedoeling is om het plastic in India in te zamelen en er leuke producten van te maken. Denk aan bloempotjes, vazen, handvatten voor kastjes etc.

(...)

Mijn vraag is mogen deze producten vrij ingevoerd worden of moeten ze aan een keurmerk voldoen?

Een duurzaam idee, maar wel met een risico. Dat plastic kan op allerlei manieren vervuild zijn, zowel in het plastic zelf (denk aan bijvoorbeeld cadmium) als door de producten die in het plastic hebben gezeten. Er kunnen stoffen inzitten die niet mogen worden ingevoerd. Daarnaast zijn in de EU algemene producteisen en specifieke eisen voor bepaalde producten; die gaan niet over het invoeren, maar over het op de markt brengen. Voor kinderspeelgoed van hergebruikt plastic zul je waarschijnlijk veel geld kwijt zijn om aan te tonen dat het veilig is. Ook bloempotjes zijn een risico, want als mensen er tomaatjes in gaan kweken voor consumptie...

 

http://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/wet-en-regelgeving/eu-wetgeving/algemene-producteisen

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Ook bloempotjes zijn een risico, want als mensen er tomaatjes in gaan kweken voor consumptie...

 

Goede! Als ze die PS bloempotjes vervolgens lekker warm in de vensterbank zetten krijgen ze een stevige dosis kankerverwerkende en hormoonverstorende stoffen binnen inderdaad.Maar de vraag is: ligt dat aan het bloempotje, of aan mensen die niet weten hoe ze veilig plantjes kunnen kweken (nooit in PS, alleen in veilig PP *)

 

On topic:

@Plaatje50: weet je wat voor soort plastics het betreft? En komt er ook een recyclecode op de producten? (ik weet niet of dat zelfs verplicht is)

 

 

(*= PS=Polystyreen; PP = polypropyleen)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan zelf invloed uitoefenen welk plasticsoort er gebruikt wordt. Als de recycle code verplicht is zou dat te realiseren zijn. Ik heb veel producten met zo'n code in India gezien. Ik vraag me alleen af hoe ik moet aantonen welk soort plastic gebruikt is.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan zelf invloed uitoefenen welk plasticsoort er gebruikt wordt. Als de recycle code verplicht is zou dat te realiseren zijn. Ik heb veel producten met zo'n code in India gezien. Ik vraag me alleen af hoe ik moet aantonen welk soort plastic gebruikt is.

De recyclingcode heeft betrekking op het soort plastic dat is verwerkt. Deze code kan staan op nieuw, zuiver plastic met uitzondering van code 7 (overig, gemengd). Met goede voorsortering en ingangscontrole kun je ook een gerecycled product tot op zeker hoogte zuiver houden. Troep in is troep uit.

 

Ik maak me echter meer zorgen over de stoffen die in het plastic zitten. In Europa zijn ongetwijfeld niet dezelfde hulpstoffen (kleurstoffen, weekmakers, inhoudsresten enz.) toegestaan als in India; deze regels hebben betrekking op het milieu en de volksgezondheid. Hiervoor is laboratoriumonderzoek nodig.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga meerdere keren per jaar naar India en kan de producten dan ook mee terugnemen i.p.v. verzenden.

 

 

Ik weet niet met welk transportmiddel je naar India gaat en je producten dan mee terug naar NL wilt nemen, maar als je niet een paar maal per week met een vrachtwagen met aanhanger gaat, zul je er niet veel mee terug kunnen nemen. Ik denk dat zeevracht wezenlijk goedkoper zal zijn dan elk ander vervoer.

 

Gezien de productiekosten en de prijs van plastic bloempotjes etc. zul je er een gigantische hoeveelheid van moeten produceren om rendabel te kunnen werken.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga meerdere keren per jaar naar India en kan de producten dan ook mee terugnemen i.p.v. verzenden.

 

 

Ik weet niet met welk transportmiddel je naar India gaat en je producten dan mee terug naar NL wilt nemen, maar als je niet een paar maal per week met een vrachtwagen met aanhanger gaat, zul je er niet veel mee terug kunnen nemen. Ik denk dat zeevracht wezenlijk goedkoper zal zijn dan elk ander vervoer.

 

Gezien de productiekosten en de prijs van plastic bloempotjes etc. zul je er een gigantische hoeveelheid van moeten produceren om rendabel te kunnen werken.

 

De bedoeling is om in eerste instantie een extra koffer mee terug te nemen. Zeevracht is een optie.

Link naar reactie
  • 0

De bedoeling is om in eerste instantie een extra koffer mee terug te nemen. Zeevracht is een optie.

Een extra koffer? Dat is max 90 liter /25 kilo aan plastic. Meer dan een paar tientjes aan winst zal daar niet in zitten, toch? Leuk voor demomateriaal, maar niet voor daadwerkelijke handel.

 

Een 40-voet zeecontainer heeft een inhoud van 67 Kuub, dat zijn circa 750 koffers.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de productiekosten en de prijs van plastic bloempotjes etc. zul je er een gigantische hoeveelheid van moeten produceren om rendabel te kunnen werken.

Dat hoeft niet zo te zijn als "gerecycled" en "uit India" argumenten (usp's) zijn om een hogere verkoopprijs te rechtvaardigen. De Wereldwinkel werkt anders dan de Intratuin, om maar wat te noemen.

 

Kan dat lab onderzoek in India uitgevoerd worden of moet dat hier?

Als het hier maar wordt erkend door de instanties die letten op de veiligheid.

 

De bedoeling is om in eerste instantie een extra koffer mee terug te nemen.

Handelswaar in je koffer moet je misschien wel even aangeven bij de douane. Het is wel weinig, maar je moet ergens beginnen met een sample, natuurlijk...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat hoeft niet zo te zijn als "gerecycled" en "uit India" argumenten (usp's) zijn om een hogere verkoopprijs te rechtvaardigen. De Wereldwinkel is werkt anders dan de Intratuin, om maar wat te noemen.

 

Laten we realistisch blijven. "Gerecycled" is echt geen USP en "uit India" is ook niet bepaald uitzonderlijk. Bovendien, kun je een fabriek(je) draaiende houden met verkopen via De Wereldwinkel? En welke prijs moet je dan wel niet gaan rekenen om rendabel te kunnen werken?

 

Dit soort dingen moet je groots opzetten om te kunnen concurreren met de reeds bestaande gigantische fabrieken in het verre oosten. De marges op dit soort producten liggen veelal achter de komma van een hele cent.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

De bedoeling is om in eerste instantie een extra koffer mee terug te nemen.

Handelswaar in je koffer moet je misschien wel even aangeven bij de douane. Het is wel weinig, maar je moet ergens beginnen met een sample, natuurlijk...

 

Zo is het! Eerst uitvinden aan welke voorwaarden je moet voldoen. Dan een sample meenemen.

Ik heb op de site van de belastingdienst gekeken. Een eerste sample meenemen in een koffer lijkt mij goedkoper dan het naar NL. laten verzenden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.