• 0

Als je geen verstand van importeren uit China hebt ......

Duitse Douane neemt in Frankfurt 35 ton (!) Finger Spinner met LED verlichting in beslag.

 

De markttoezicht autoriteiten in Frankfurt hebben deze vanwege het gevaar voor kleine kinderen in beslag genomen. Ze voldeden niet aan de geldende EN-71 norm. Kleine onderdelen konden er gemakkelijk van afgehaald worden en door kleine kinderen worden ingeslikt.

 

Bovendien ontbrak het voorgeschreven CE kenteken, zat er geen leesbare gebruiksaanwijzing bij, stond er geen modelnummer ter identificatie op en was er geen naam van de importeur op de spinner zelf of op de verpakking aangebracht.

 

Deze "slimme" importeur heeft dus gedacht snel geld te verdienen aan deze nieuwe hype en de hele zending snel per luchtvracht naar Europa gehaald maar werkelijk alles fout gedaan wat er maar fout gedaan kon worden.

 

De hele zending wordt nu, op kosten van de koper, vernietigd.

 

Hieruit blijkt maar weer eens hoeveel risico je loopt als je geen kennis van zaken hebt wat betreft de eisen die er worden gesteld bij import uit China, of eigenlijk uit ieder ander niet EU-land, en het dan toch zelf gaat doen.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

35 ton per luchtvracht is veel, is er ook een bron van dat verhaal?

 

Komen kleinere zendingen makkelijker langs de douane? Je ziet aan de vragen op dit forum dat zulke handel een bijverdienste wordt van mensen die op zondag wat dozen bestellen op Alibaba. Dan wordt het ook interessant om te volgen via welke kanalen en platforms de verkoop plaatsvindt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wel weer erg Duits natuurlijk, er direct vanuit gaan dat het enkel gericht op kinderen zal zijn. :)

 

 

Dat heeft niets met "erg Duits" te maken. Goederen worden voor import geclassificeerd. Deze classificatie is binnen de gehele EU hetzelfde. Ook de richtlijnen waar ze aan moeten voldoen zijn binnen de hele EU gelijk.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk, maar een nieuw product is altijd afwachten wat de precieze classificering wordt. Wachten op de BTI voor 2 maanden is wat lastig, want dan is de rage a alweer voorbij.

Om onder de strengere Toys directive te vallen met het in ieder geval ontworpen en gericht zijn op kinderen onder de 14 jaar volgens mij. Nu heb ik geen idee wie die krengen kopen, maar lijken me niet echt geschikt voor veel jonge kinderen vanwege te kleine vingers.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tuurlijk, maar een nieuw product is altijd afwachten wat de precieze classificering wordt. Wachten op de BTI voor 2 maanden is wat lastig, want dan is de rage a alweer voorbij.

Om onder de strengere Toys directive te vallen met het in ieder geval ontworpen en gericht zijn op kinderen onder de 14 jaar volgens mij. Nu heb ik geen idee wie die krengen kopen, maar lijken me niet echt geschikt voor veel jonge kinderen vanwege te kleine vingers.

Kinderen onder de veertien, zonder enige twijfel. Bij de wedstrijden van mijn kinderen zie ik al die kleine wielrennertjes met die dingen spelen.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk, maar een nieuw product is altijd afwachten wat de precieze classificering wordt. Wachten op de BTI voor 2 maanden is wat lastig, want dan is de rage a alweer voorbij.

Twee maanden voor een BTI is redelijk snel...... Maar dat is hier niet van toepassing want classificering middels een BTI is met name gericht op de fiscale aspecten en niet op ondeugdelijke kwaliteit.

Link naar reactie
  • 0

Alleen al het feit, dat er elektronische onderdelen (LED) inzitten en geen CE was, er een ondeugdelijke gebruiksaanwijzing bij zat en bovendien ook nog eens geen importeur/fabrikant was aangegeven op verpakking of product, was al voldoende reden de zending niet in het verkeer te laten brengen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Volgens EVO-Fenedex.

 

Speelgoed moet een serie- of modelnummer en een naam en contactadres van de fabrikant en de importfirma hebben. Daarnaast moet ook een volledig contactadres en de naam van de importfirma op het product of ernaast voorkomen. Alle bijgaande waarschuwingen en gebruiksaanwijzingen moeten opgesteld zijn in de taal van het gebied waar het product op de markt komt. Het speelgoed moet verder een voorgeschreven CE-label dragen vóór het op de markt komt en de fabrikant en de invoerder moeten de conformiteit van het speelgoed kunnen bewijzen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
This Directive shall apply to products designed or intended, whether or not exclusively, for use in play by children under 14 years of age (hereinafter referred to as toys).

 

DIRECTIVE 2009/48/EC

 

Als je als eerste zo'n spinner zou importeren zonder led lampjes voor gebruik als anti-stress ding op kantoor geld die hele speelgoed richtlijn niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.