Ik heb het forum doorzocht in “OPERATIONEEL EN LOGISTIEK”, “CONTRACTEN EN AANVERWANTE ONDERWERPEN“ naar eventuele eerdere vragen hierover, maar niet echt iets vergelijkbaars kunnen vinden. Ook niet helemaal zeker in welk message board deze het beste past. Als ik niet goed gezocht heb, bij voorbaat excuses :-) Hierbij mijn casus:
Wij zijn een startende dienstverlener en leveren een markt-data service aan financiële instellingen. Door slim gebruik te maken van ons eigen software platform kunnen we handmatige processen beter automatiseren. Momenteel werken we met 2 man in de zaak. In essentie bieden wij een vorm van Business Process Outsourcing (BPO) aan i.c.m. software (die in de cloud draait en door ons gebouwd en beheerd wordt).
We hebben enkele grote partijen als klant en 1 van hen wil geen lange termijn contract (tegen gunstigere voorwaarden) omwille van het risico dat zij zien om met ons te werken (ondanks de toegevoegde waarde). 1 van ons zou ziek kunnen worden, onder de spreekwoordelijke tram komen, etc. Kortom, ze zien een operationeel / key-man risico.
Deze klant geeft aan wel te willen praten over een lange termijn contract maar legt de bal bij ons om aannemelijk te maken dat wij het operationeel risico hebben afdoende hebben ondervangen. De onderliggende aanname is dat wij liever een lange termijn contract hebben dan elk jaar te moeten verlengen. Alternatief is uiteraard dat je elk jaar aankijkt of klant verlengt.
Ik denk zelf aan een aantal mogelijke zaken die hier aan kunnen bijdragen
a) Een escrow overeenkomst voor de source code (sowieso)
b) Documentatie systeem en processen om e.e.a. overdraagbaar te maken
c) Een standby overeenkomst waarbij een derde partij de dienstverlening gedurende een overeengekomen periode zou overnemen
a) is vrij eenvoudig te realiseren b) doen we al en zouden we meer moeten laten zien.
M.b.t. c): het idee zou zijn dat we een derde partij vinden die bereid is bij een bepaalde gebeurtenis, waardoor wij niet meer in staat zouden zijn om de dienstverlening te leveren, het proces gedurende een overeengekomen periode over te nemen zodat klant in de gelegenheid is om een vervangende oplossing te realiseren.
Ik ben nu aan het rondzoeken bij collega ondernemers en dacht ook hier mijn licht op te steken:
- Zien jullie andere manieren om het key-man risicoprofiel te reduceren? Hebben jullie andere dingen goed zien werken in de context van grote bedrijven.
- Heeft iemand een dergelijke vraag al eens gehad/regeling al eens opgezet? Wellicht kennen jullie partijen die een dergelijke standby dienst aanbieden.
- Ik vind het wel een spannend idee om ons gehele proces en systeem gedocumenteerd te overhandigen aan een derde. Wat zou je moeten afspreken om jezelf te beschermen?
Hoor heel graag mocht iemand inzichten hebben hieromtrent.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
markmbr
markmbr
Ik heb het forum doorzocht in “OPERATIONEEL EN LOGISTIEK”, “CONTRACTEN EN AANVERWANTE ONDERWERPEN“ naar eventuele eerdere vragen hierover, maar niet echt iets vergelijkbaars kunnen vinden. Ook niet helemaal zeker in welk message board deze het beste past. Als ik niet goed gezocht heb, bij voorbaat excuses :-) Hierbij mijn casus:
Wij zijn een startende dienstverlener en leveren een markt-data service aan financiële instellingen. Door slim gebruik te maken van ons eigen software platform kunnen we handmatige processen beter automatiseren. Momenteel werken we met 2 man in de zaak. In essentie bieden wij een vorm van Business Process Outsourcing (BPO) aan i.c.m. software (die in de cloud draait en door ons gebouwd en beheerd wordt).
We hebben enkele grote partijen als klant en 1 van hen wil geen lange termijn contract (tegen gunstigere voorwaarden) omwille van het risico dat zij zien om met ons te werken (ondanks de toegevoegde waarde). 1 van ons zou ziek kunnen worden, onder de spreekwoordelijke tram komen, etc. Kortom, ze zien een operationeel / key-man risico.
Deze klant geeft aan wel te willen praten over een lange termijn contract maar legt de bal bij ons om aannemelijk te maken dat wij het operationeel risico hebben afdoende hebben ondervangen. De onderliggende aanname is dat wij liever een lange termijn contract hebben dan elk jaar te moeten verlengen. Alternatief is uiteraard dat je elk jaar aankijkt of klant verlengt.
Ik denk zelf aan een aantal mogelijke zaken die hier aan kunnen bijdragen
a) Een escrow overeenkomst voor de source code (sowieso)
b) Documentatie systeem en processen om e.e.a. overdraagbaar te maken
c) Een standby overeenkomst waarbij een derde partij de dienstverlening gedurende een overeengekomen periode zou overnemen
a) is vrij eenvoudig te realiseren b) doen we al en zouden we meer moeten laten zien.
M.b.t. c): het idee zou zijn dat we een derde partij vinden die bereid is bij een bepaalde gebeurtenis, waardoor wij niet meer in staat zouden zijn om de dienstverlening te leveren, het proces gedurende een overeengekomen periode over te nemen zodat klant in de gelegenheid is om een vervangende oplossing te realiseren.
Ik ben nu aan het rondzoeken bij collega ondernemers en dacht ook hier mijn licht op te steken:
- Zien jullie andere manieren om het key-man risicoprofiel te reduceren? Hebben jullie andere dingen goed zien werken in de context van grote bedrijven.
- Heeft iemand een dergelijke vraag al eens gehad/regeling al eens opgezet? Wellicht kennen jullie partijen die een dergelijke standby dienst aanbieden.
- Ik vind het wel een spannend idee om ons gehele proces en systeem gedocumenteerd te overhandigen aan een derde. Wat zou je moeten afspreken om jezelf te beschermen?
Hoor heel graag mocht iemand inzichten hebben hieromtrent.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56694-risico-mitigatie-bij-outsourcing-bpo/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag