• 0

opzetten bedrijf voor hulp voor zzp'ers

ik ben van plan om een service bedrijf op te zetten om zzp'ers te gaan helpen. Niet met een onderdeeltje maar totale hulp, uiteraard dat wat men nodig heeft.

Ik denk hierbij aan starters, maar ook voor bestaande zzp'ers. Denk hierbij aan:

1. boekhouding/administratie/aangiften

2. facturatie

3. cash-flow

4. personeel (administratie)

5. oplossen van schulden

6. verzekeringen

7. auto en lease

9. website/mail

10. folders, visites, flyers

11. enz.

 

Door wat rond te vragen en lezen op internet kom je al snel tot de conclusie dat het lijkt of deze groep ondernemers een beetje alleen op de wereld zijn. Ze worden nauwelijks gehoord en al helemaal niet geholpen. Ook merk ik dat er veel schulden ontstaan doordat men alleen maar werkt en geld genereert, maar dat ze niet goed omgaan met de financiën. Wellicht omdat het "later wel komt" of dat men er geen verstand van heeft. (een timmerman timmert en is geen boekhouder)

Ze moeten op zoek naar van alles om te gaan regelen en daar hebben ze geen zin/tijd voor. Als een zzp'er dat allemaal gaat uitzoeken kost dat veel geld omdat hij/zij dan niet kan werken en er ook meestal geen verstand van heeft.

Hierdoor ontstaan dus schulden, blijft facturatie/inning achter en daardoor ontstaan regelmatig zelfs onnodige faillissementen.

 

U zal wel gemerkt hebben dat ik niet meer spreek van zzp'ers maar inmiddels het woord ondernemer gebruik. ik vind namelijk dat, ondanks vele een andere mening toegedaan zijn, dat deze grote groep mensen wel degelijk goede ondernemers zijn of met een beetje hulp kunnen worden.

 

Dus wat ik bedoel is een aanbod van een totaal concept voor iedere ondernemer op een plek geregeld, met korte lijnen en bezoek bij de ondernemer thuis. Dit geeft rust en kost weinig tijdverlies.

zo kan de ondernemer zich bezigen met het vak waar hij/zij goed in is en ik/wij doen de rest.

 

Ik verwacht dat ik dit nooit alleen kan gaan doen en wil dan ook een soft-franchise opzetten, met een kleine fee per maand en zonder entreefee of omzet gerelateerde afdracht. Dit omdat ik vind dat we de kosten voor de ondernemer laag moeten houden dus ook voor de franchisenemer.

 

Het runnen van een franchiseorganisatie dat is geen probleem dat heb ik net afgesloten na 12 jaar. (verkocht) en de diverse kennis is dan ook wel aanwezig, maar uiteraard kan ik niet alles weten en heb ik partners nodig die dat wat niet voorhanden is willen leveren. Volop samenwerken met zakenpartners zodat het concept ook daadwerkelijk gaat lopen.

 

dan een vraag waar ik wel mee zit? Hoe kom ik in contact met deze groep ondernemers? Kan de KvK mij daarbij helpen bijv?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat hij de loonadministratie bedoelt.

 

Ook daar heb je als ZZP'er per definitie niets mee te maken... ;)

 

Als we dan toch aan het kniesoren zijn ;): daar heeft een deel van de ZZP-ers wél mee te maken, want niet iedere ZZP-er is IB-ondernemer.

 

Als we dan toch op echt álle slakken zout gaan leggen: wat is een Zelfstandige Zonder Personeel-er?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Zou liever zien dat de ZZP belangenorganisaties eens bij de overheid/belastingdienst gingen lobby'en om die administratieve onzin af te schaffen, i.p.v. te verdienen aan het in stand houden daarvan.

De huidige situatie waarbij je -als je VPB ondernemer bent, en het zelf doet- elke maand de 12 pagina's van het loonbelasting aangifte programma door moet klikken slaat nergens op.

Mis de "doe aangifte van een standaard DGA salaris voor het hele jaar" knop.

 

 

Vind dingen als personeel administratie en lease auto's toch meer iets voor MKB dan voor startende ZZP'ers.

Maar overal een ZZP sticker op plakken schijnt mode te zijn... :P

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert en Karen het voorstellen, lijkt het bijna alsof je doelgroep uit 0 mensen bestaat, maar toen ik begon, zat ik me echt regelmatig af te vragen of er niemand was die me kon helpen met alle 'ruis'. Ik had meteen veel opdrachten en niet de tijd me ook nog eens te bemoeien met alle randzaken.

 

Daar kwam bij dat niet elke randzaak even belangrijk was, maar als je net bent begonnen, heb je nog niet de ervaring opgedaan die nodig is om de juiste schifting te doen.

 

Dat heeft me ook flink wat geld gekost: de belastingdienst weigerde me als onderneming in te schrijven, maar stuurde ondertussen wel btw-aanmaningen naar een adres waar ik al lang niet woonde. Als iemand me er destijds op had gewezen dat ik hier pro-actiever achteraan had moeten gaan, had me dat vele duizenden guldens in boetes gescheeld.

 

Voor het niet hoeven opbrengen van de mentale energie had ik alleen al duizend à tweeduizend gulden overgehad.

 

Maar ja, als je er even over nadenkt. Uiteindelijk leggen mensen alles langs de lat van het geld dat ze uitsparen. Het resultaat is dat je wordt afgerekend op hoe goedkoop de verzekeringen, telefoonabonnementen en energieabonnementen zijn die jij doorschuift. Het resultaat is dat jij óf goedkope baggerproducten levert óf jezelf de markt uitprijst. Het resultaat is dat je klanten dubbel zo hard aan de slag moeten om van de slechte producten af te komen. Ik vraag me af of iemand überhaupt in dit scenario wint?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Zoals Norbert en Karen het voorstellen, lijkt het bijna alsof je doelgroep uit 0 mensen bestaat

Integendeel: de doelgroep van net iets te naïeve onervaren starters die zich "in het pak laten naaien" door snelle verkopers vanuit franchise-totaalconcepten of peperdure sitebouw-diensten met 4-jarige wurgcontracten is juist veel te groot.

 

maar toen ik begon, zat ik me echt regelmatig af te vragen of er niemand was die me kon helpen met alle 'ruis'. Ik had meteen veel opdrachten en niet de tijd me ook nog eens te bemoeien met alle randzaken.

"Iemand" is prima, zolang het maar niet een snelle franchiseorganisatie met een zogenaamd totaalconcept is :)

 

Het resultaat is dat je wordt afgerekend op hoe goedkoop de verzekeringen, telefoonabonnementen en energieabonnementen zijn die jij doorschuift. Het resultaat is dat jij óf goedkope baggerproducten levert óf jezelf de markt uitprijst. Het resultaat is dat je klanten dubbel zo hard aan de slag moeten om van de slechte producten af te komen. Ik vraag me af of iemand überhaupt in dit scenario wint?

Alleen de initiatiefnemers. De klant en franchisenemer zitten in een race to the bottom.

 

Uiteindelijk leggen mensen alles langs de lat van het geld dat ze uitsparen.

Alleen "geld besparen" is een veel te beperkte scope voor verantwoorde besluitvorming. Basis kwaliteit, betrouwbaarheid en prijs:kwaliteitverhouding moet je ook meewegen. Wie wil besparen op eten moet helemaal niets meer eten, maar erg verstandig en prettig is dat niet :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.