• 0

ZZP'er uit NL laten werken voor een Belgische firma?

Dag allen,

 

Ik heb het forum doorzocht, maar geen antwoord gevonden.

 

Ik zou graag een aantal zzp'er tewerk stellen voor korte opdrachten in de creatieve sector. Nu, om in orde te zijn met de wetgeving in België, zou ik een factuur met BTW-nummer aan de ZZP'er moeten vragen - die dan een BTW-vrije factuur zou moeten opmaken.

 

Nu, in praktijk merk ik dat vele ZZP'ers nooit gehoord hebben van een BTW-nummer. Wikipedia zegt: Het btw-nummer voor een zelfstandige zonder personeel (zzp'er) is in principe zijn burgerservicenummer met de toevoeging B01 (of als het een tweede of derde bedrijf betreft B02, B03 etc.) Voor handel met het buitenland is er een uitgebreidere code: het btw-identificatienummer of internationaal EORI-nummer.

 

Dus hierbij een paar vraagjes:

 

[*]Wordt zo'n EORI-nummer regelmatig gebruikt?

[*]Weten de meeste ZZP'ers hoe ze btw-vrij moeten factureren?

[*]Als ik op deze manier een ZZP'er inschakel, ben ik dan in orde met de internationale sociale wetgeving?

 

Daarnaast had ik nog een apart vraagje:

 

[*]In België hebben we interimkantoren, waar "freelancers" worden ingeschreven als kort-tewerkgestelde bediende. Werkt dit ook zo in Nederland?

 

Dank je alvast voor tips die me iets wijzer maken!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste taapo,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Nederlandse ZZP-ers in de creatieve sector hebben doorgaans een BTW-nummer hoor. En op hun facturen zou volgens mij juist jouw BTW-nummer moeten komen te staan.

 

Een EORI-nummer zou ik binnen deze context even vergeten. Hoe kom je daarbij? Of leg anders ter introductie even beter uit wat jij doet of van plan bent te gaan ondernemen.

 

Waarom stel je je vragen niet in België, maar op een Nederlands platform? Dat mag natuurlijk altijd, maar opnieuw denk ik dat je je info ergens anders zou moeten halen.

 

Ik kan het als mede-ondernemer vanuit een Nederlands perspectief in gedachtengang in ieder geval totaal niet volgen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Highio,

 

Dank je voor de reply. In praktijk merk ik toch dat de meeste ZZP'ers vreemd opkijken als je de woorden BTW-nummer en intracommunautair in de mond neemt.

 

Wel leuk om te horen dat jullie daar anders over denken. Ik zal blijkbaar deze ZZP'ers zelf wat meer opzoekwerk moeten laten verrichten dan.

 

Om even te schetsen: wij zijn volop bezig met een internationaal team samenstellen van grafische vormgevers, video editors en andere creatieve jobs aangezien onze klantenbasis zich begint uit te breiden tot buiten de Belgische grenzen. Aangezien we niet in elk land een kantoor willen oprichten, werken we nu vooral op virtuele manier samen met freelancers (we hebben zelf een in-house platform ontwikkeld waarmee we op een efficiënte manier kunnen samenwerken). Dit werkt al vlot met mensen die zich buiten de EU bevinden, en voor deze niet-EU burgers hebben we geen echte verplichting om na te checken onder welk statuut zij juist werken.

 

Binnen de EU hebben we die verplichting van nachecken van statuten wél (anders worden we als werkgever bekeken en dienen we zelf voor alle sociale wetten in te staan), en kunnen we geen "bijverdieners" tewerk stellen als ze geen zelfstandig statuut hebben. Dus vandaar de zoektoch naar de beste manier om deze mensen te werk te stellen, zij het onder ZZP, zij het onder interim (als dat bestaat bij jullie).

 

Aangezien mijn kennis over de zelfstandigen binnen NL tekort schiet, kwam ik hier al wat informatie sprokkelen. Dus dank je alvast.

 

Mocht je nog inzichten of tips hebben: zeker welkom!

 

Link naar reactie
  • 0

In praktijk merk ik toch dat de meeste ZZP'ers vreemd opkijken als je de woorden BTW-nummer en intracommunautair in de mond neemt.

Dat maakt ook wel verschil. ;)

 

Zou een mooie aciviteit voor de EC kunnen zijn: bevorderen van vrij freelancersverkeer binnen de EU. Met uniforme simpele regels. Europese zorgverzekering. En Europeese oudedagsvoorziening.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wel :) Ik probeer altijd beleefd te blijven, en dan gebruik ik het woord "btw-vrij".

 

Wat dan weer een hele discussie teweeg brengt dat ze dat niet kunnen, en als ze het navragen bij de btw-dienst dat wij toch de btw moeten betalen en dan maar moeten terugvragen ... soms een hele rompslomp om het duidelijk te maken. Heel dikwijls komt er op dat moment eruit dat ze geen BTW-nummer hebben omdat ze onder een bepaald bedrag per jaar werken. Waarvan ik me dan weer afvraag hoe ik deze mensen vanuit België op een legale manier aan de slag kan laten gaan voor kleinere opdrachtjes.

 

Dus veel onduidelijkheid nog ...

Link naar reactie
  • 0

Problem voor ons is dat je het bekijkt vanuit een Belgische invalshoek.

Voor jou is het issue dat je voldoet aan je lokale wetgeving.

 

Wij kunnen enkel vaststellen dat de verplichtingen voor jou zijn dat de NL zzper beschikt over een btw-nummer, dat zij jouw BE btw-nummer op hun facturen zetten en dat zowel jouw als hun btw-nummer voorkomen in VIES.

 

Dan kan de btw naar jou verlegd worden. Over andere zaken hoef je je vanuit de NL wetgeving geen zorgen te maken.

 

Hoe dat in BE werkt tav zelfstandig statuut kunnen wij niet zeggen.

Ik kan wel bevestigen dat de btw-nummers in NL vrij consequent verleend worden, zodat je je over de zelfstandigheid weinig zorgen hoeft te maken.

 

Bovendien, als het bij jullie werkt zoals bij ons, zal de BE fiscus jullie waarschijnlijk niet als werkgever kunnen aanmerken van opdrachtnemers die woonachtig en werkzaam zijn buiten België.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

. Heel dikwijls komt er op dat moment eruit dat ze geen BTW-nummer hebben omdat ze onder een bepaald bedrag per jaar werken.

 

In NL zou dat onzin zijn, tenzij de zzper in kwestie minder dan 1345 euro btw afdraagt per jaar EN ze een ontheffing hebben voor hun administratieplicht.

 

In dat geval kun je zeker vraagtekens zetten bij hun zelfstandigheid. Doorgaans zetten zij dus minder om per jaar dan 8 tot 10 duizend euro.

 

Komt dat je bekend voor?

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer in Nederland meldt zich aan bij de belastingdienst. In de praktijk gaat het zo dat de ondernemer zich aanmeldt bij de Kamer van Koophandel, die vervolgens de aanmelding bij de belastingdienst verzorgt.

 

De belastingdienst bepaalt vervolgens of de ondernemer een ondernemer voor de omzetbelasting is. Is dat het geval, dan krijgt de ondernemer een btw-nummer toegekend.

 

In géén geval mag de ondernemer zichzelf een btw-nummer toekennen. Mocht jij als leverancier toevallig het BSN-nummer van die ondernemer kennen, dan kun jij daaruit ook niet afleiden wat het btw-nummer is.

 

Voor sommige creatieve beroepen is de ondernemer vrijgesteld van btw. (Het is voor dan ook heel verwarrend dat jij het over btw-vrij hebt, want dan denk ik meteen aan die vrijstelling.) Kijk je echter bijvoorbeeld naar deze vrijstelling voor "componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten", dan zie je dat de vrijstelling over het algemeen is beperkt tot de expressieve takken van deze sporten. Een copywriter moet gewoon 21% btw aftrekken, net als een vormgever of een art director.

 

Dit ter aanvulling op cq duiding van je vraag.

 

Je mag ervan uitgaan dat professionals in de beroepen die jij noemt, allemaal een btw-nummer hebben. Hebben ze dat niet, dan heb je mogelijk te maken met een hobbyist (die kunnen ook heel goed zijn) die er een af en toe een betaalde opdracht bijpakt. De drempel voor btw-ondernemer is volgens mij echter vrij laag, dus ik vermoed dat jouw leverancier ook een btw-nummer zou moeten hebben en dat zelf misschien niet doorhad.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.