• 0

Doorwerken zonder nieuwe overeenkomst van opdracht door gevraagde aanpassing?

Ik werk momenteel via een intermediair bij een klant. De overeenkomst loopt t/m 30 september 2017. Op 1 september kreeg ik een email van ze dat de klant mij wilde verlengen en dat er binnnen enkele dagen een nieuwe overeenkomst gestuurd zou worden. Omdat mijn huidige overeenkomst al op basis van een DBA modelovereenkomst was, ging ik er van uit dat de verlenging onder dezelfde condities zou zijn. Ik heb er verder niet achteraan gezeten.

Afgelopen vrijdag heeft de intermediair een nieuwe overeenkomst van opdracht gestuurd voor 1 oktober 2017 t/m 1 oktober 2018 verwijzend naar hun algemene voorwaarden. Die voor mij geheel nieuwe voorwaarden (volgens het model van de Bovib branche organisatie) kreeg ik maandag pas nadat ik daar zelf om gevraagd had.

Ik heb terug gemaild dat ik niet akkoord ben met één artikel (zie ook deze thread) en verzocht dat niet van toepassing te verklaren. Omdat het artikel in het model als optioneel gemarkeerd staat (en zij mijn recht mij te laten vervangen wel weggehaald hebben, maar de plicht voor mij om in voorkomende gevallen een vervanger te leveren hebben behouden), moet dat volgens mij kunnen zonder dat het de beoordeling door de belastingdienst beïnvloedt.

Woensdagavond nog een email gestuurd dat ik deze week wil weten of zij akkoord gaan met uitsluiten van artikel 9. Vanmorgen kreeg ik antwoord van zijn assistente dat de directeur dat moet beslissen, en dat hij er maandag (2 oktober) pas weer is. Ze zou de email weer doorsturen maar hij is slecht bereikbaar volgens haar.

 

Als ik voor maandagmorgen geen antwoord heb, is het dan slim om maandag gewoon bij de klant via VPN in te loggen op het netwerk en aan het werk te gaan? M.a.w. kan ik bij uitblijven van een antwoord er nu vanuit gaan dat we een overeenkomst hebben ZONDER het gewraakte artikel? Of kan ik beter wel wachten op antwoord?

 

Als het antwoord is dat ze het artikel niet willen schrappen dan is er geen overeenkomst en heb ik vanaf maandag (of zoveel later als het antwoord komt) gewoon vrij, lijkt me? Wel vervelend voor de klant natuurlijk, maar dan moet die maar proberen de intermediair op andere gedachten te brengen.

 

 

Alvast dank voor jullie input,

Arjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Arjan,

 

Ik neem aan dat je al een langere tijd werkt bij de eindopdrachtgever als zzp'er?

Vermoedelijk is de intermediair in dit geval een doorgeef luik van contracten en CV's?

(misschien hebben ze zelf ook enkele medewerkers in loondienst)

Alleen maar 'mooi' als dat het geval is want jij staat het dichtstbij de eindopdrachtgever.

Jij zit zelf in de meest ideale positie om alles met de eindopdrachtgever af te stemmen.

 

Ik ga er even vanuit dat je een zzp'er bent:

Stel dat er iets gebeurd, waardoor je langer dan 2 weken niet kan werken.

Hoe groot zou de kans zijn dat de eindopdrachtgever een nieuwe externe medewerker wil inhuren, die jouw plek (tijdelijk) op gaat vullen?

Wat voor redenen zou de eindopdrachtgever moeten hebben om dat te willen?

Als de situatie er naar uitziet dat je langer dan een paar maanden bent uitgeschakeld, kan je er vanuit gaan dat de eindklant jouw contract opzegt. Je hoeft in dat geval helemaal geen vervanger te zoeken.

Bij situaties als vakanties, griep of andere situaties in de categorie overmacht, willen ze meestal ook geen externe vervanging maar wordt het intern opgelost.

Dat hun algemene voorwaarde zegt dat jij voor vervanging moet zoeken, kan redelijkerwijs helemaal niet verlangt worden van een zelfstandige zonder personeel.

 

De eindopdrachtgever heeft jouw contract met 1 jaar verlengt.

Je kunt er echt vanuit gaan, dat ze echt alleen maar jou willen voor deze opdracht.

Maak je geen zorgen!

Sterker nog... ik zou willen dat ik in jouw positie zat. Algemene voorwaarden of niet. ;)

 

Veel succes en werkplezier toegewenst!

Barbara

 

Link naar reactie
  • 0
Dat hun algemene voorwaarde zegt dat jij voor vervanging moet zoeken, kan redelijkerwijs helemaal niet verlangt worden van een zelfstandige zonder personeel.

 

Waarom niet? Ondernemers onderling mogen alles afspreken wat ze willen.

 

Als ik voor maandagmorgen geen antwoord heb, is het dan slim om maandag gewoon bij de klant via VPN in te loggen op het netwerk en aan het werk te gaan? M.a.w. kan ik bij uitblijven van een antwoord er nu vanuit gaan dat we een overeenkomst hebben ZONDER het gewraakte artikel? Of kan ik beter wel wachten op antwoord?

 

De vraag is of hier sprake is van een stilzwijgende verlenging. Als dat het geval is, wordt de opdracht onder dezelfde voorwaarden voortgezet.

 

Je kunt een opdracht alleen opschorten als je een redelijke twijfel hebt dat de opdrachtgever niet aan zijn tegenprestatie zal voldoen.

 

Vrij kun je als ondernemer alleen van jezelf krijgen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat hun algemene voorwaarde zegt dat jij voor vervanging moet zoeken, kan redelijkerwijs helemaal niet verlangt worden van een zelfstandige zonder personeel.

 

Beste Barbara,

 

Ik neem aan dat je bij deze uitspraak baseert op jurisprudentie? Zo ja, kun je linken naar de uitspraken of ECLI vermelden?

 

Los daarvan adviseer ik iedere ondernemer die meent dat een bepaling in de algemene voorwaarden onredelijk is, sterk omdat vooraf - vóór tekenen overeenkomst en accepteren voorwaarden - te bespreken; niet achteraf.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hun algemene voorwaarde zegt dat jij voor vervanging moet zoeken, kan redelijkerwijs helemaal niet verlangt worden van een zelfstandige zonder personeel.

Niet correct. Dit kunnen partijen wel degelijk afspreken.

 

Bij verlenging gelden verder dezelfde voorwaarden als eerder, tenzij je andere overeenkomt. Die moet je dus niet overeenkomen. Neem contact op met beide partijen om dit z.s.m. kort te sluiten.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.