Ik ben een eenmanszaak en binnenkort ben ik van plan Facebook-advertentieaccounts aan affiliate marketers te verkopen binnen en buiten de EU aan zowel particulieren als ondernemers. Alles gebeurt online maar dit wordt niet gezien als een elektronische dienst sinds ik bijna alles handmatig moet regelen.
Elk account heeft een unieke debitcard eraan gekoppeld die ik alleen beheer. De klant is niet in staat deze te gebruiken voor wat hij wil, uitsluitend voor het betalen van de advertentiekosten van het corresponderende account. Sommigen hebben geen creditcard, dus geef ik ze de optie om de card te gebruiken die al gekoppeld is.
Tijdens het creatieproces van een advertentieaccount voer ik een testcampagne om te kijken of er geen problemen mee zijn. Ik vul dan de gegevens van mijn bedrijf in zodat Facebook de facturen met correct informatie kan genereren. Zij zijn gevestigd in Ierland dus wordt er automatisch een factuur gegenereerd met 0% btw en moet ik die vervolgens zelf berekenen en aangeven in mijn aangiftes.
Nu vraag ik me af hoe ik deze situatie correct kan afhandelen als het perspectief nu wordt verplaatst naar de klant, het wordt dan ingewikkelder.
--
Als ik eenmaal een account heb verkocht aan een klant, dan is hij nu degene die de campagnes voert op de account. Sinds mijn debitcard eraan gekoppeld is, moeten de kosten dus uiteindelijk bij hem terecht en dien ik dus eigenlijk als tussenhandelaar. Er staat geen geld op de debitcard tenzij de klant via mij de debitcard opwaardeert.
Er staat (voor goederen en diensten naar andere EU-landen):
Als u tussenhandelaar B bent, ontvangt u een factuur met 0% btw. U neemt deze aankoop niet op in uw btw-aangifte. De 2e transactie (van u naar C) merkt u aan als een intracommunautaire levering. U stuurt een factuur zonder btw. Deze factuur moet aan extra eisen voldoen.
En de voorwaardes ervan:
[*]U kunt aantonen dat u de goederen van A hebt gekocht met het doel ze door te verkopen aan C. Dat toont u aan met bijvoorbeeld een contract of een offerte.
[*]Er zijn 3 ondernemers die elk in een verschillend EU-land een btw-identificatienummer hebben.
[*]U maakt met A de afspraak over het vervoer van de goederen.
[*]De goederen gaan van A rechtstreeks naar C in het land van C.
[*]U bent niet geregistreerd in het land van C.
[*]Uw intracommunautaire levering aan C neemt u op in uw btw-aangifte en opgaaf ICP.
En heb op administratievoeren.nl wat betreft buiten de EU kunnen vinden:
Wanneer in het voorgaande voorbeeld ondernemer C niet is gevestigd in België, maar in Amerika dan mag het nultarief worden toegepast op alle tussenliggende leveringen.
En ergens anders wat hierop aansluit:
Je kunt dan het 0%-tarief gebruiken mits je een schriftelijke opdracht tot uitvoer krijgt van jouw koper. Bewaar deze verklaring ook bij de administratie.
Dit zijn de volgende dingen waar ik niet zeker van ben:
Voorwaarde 1. Zou dit niet kunnen door de verkoopfactuur aan te tonen van de advertentieaccount?
Voorwaarde 2. Wat dan als klant C buiten de EU is? En ook nog eens particulier?
Voorwaarde 3. Eenmaal de account is geleverd aan de klant is dit automatisch het geval. Of is er nog iets dat ik moet kunnen aantonen?
Laatste quote: Moet ik mijn geval dus alle klanten om een schriftelijke opdracht tot uitvoer vragen wanneer Facebook aan mij de advertenties verkoopt wat overigens automatisch gaat als de klant eenmaal zijn campagne start via zijn account.
Ik heb zo'n beetje het gevoel dat deze regels niet zo zeer gelden voor een soort dienst dat ik lever, maar ik heb 't waarschijnlijk verkeerd. Als iemand verder nog dingen ziet die ik helemaal verkeerd heb begrepen, heel graag een verduidelijking. :)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
FloRijder
FloRijder
Een goeden dag allemaal,
Ik probeer even goed de situatie te schetsen.
Ik ben een eenmanszaak en binnenkort ben ik van plan Facebook-advertentieaccounts aan affiliate marketers te verkopen binnen en buiten de EU aan zowel particulieren als ondernemers. Alles gebeurt online maar dit wordt niet gezien als een elektronische dienst sinds ik bijna alles handmatig moet regelen.
Elk account heeft een unieke debitcard eraan gekoppeld die ik alleen beheer. De klant is niet in staat deze te gebruiken voor wat hij wil, uitsluitend voor het betalen van de advertentiekosten van het corresponderende account. Sommigen hebben geen creditcard, dus geef ik ze de optie om de card te gebruiken die al gekoppeld is.
Tijdens het creatieproces van een advertentieaccount voer ik een testcampagne om te kijken of er geen problemen mee zijn. Ik vul dan de gegevens van mijn bedrijf in zodat Facebook de facturen met correct informatie kan genereren. Zij zijn gevestigd in Ierland dus wordt er automatisch een factuur gegenereerd met 0% btw en moet ik die vervolgens zelf berekenen en aangeven in mijn aangiftes.
Nu vraag ik me af hoe ik deze situatie correct kan afhandelen als het perspectief nu wordt verplaatst naar de klant, het wordt dan ingewikkelder.
--
Als ik eenmaal een account heb verkocht aan een klant, dan is hij nu degene die de campagnes voert op de account. Sinds mijn debitcard eraan gekoppeld is, moeten de kosten dus uiteindelijk bij hem terecht en dien ik dus eigenlijk als tussenhandelaar. Er staat geen geld op de debitcard tenzij de klant via mij de debitcard opwaardeert.
Van de belastingdienst website heb ik een soortgelijke situatie gezien dat heet de vereenvoudigde ABC-levering. Klant © voert een advertentiecampagne op de account. Facebook (A) verkoopt aan mij (B) de advertenties en A levert direct aan C.
Er staat (voor goederen en diensten naar andere EU-landen):
En de voorwaardes ervan:
En heb op administratievoeren.nl wat betreft buiten de EU kunnen vinden:
En ergens anders wat hierop aansluit:
Dit zijn de volgende dingen waar ik niet zeker van ben:
Voorwaarde 1. Zou dit niet kunnen door de verkoopfactuur aan te tonen van de advertentieaccount?
Voorwaarde 2. Wat dan als klant C buiten de EU is? En ook nog eens particulier?
Voorwaarde 3. Eenmaal de account is geleverd aan de klant is dit automatisch het geval. Of is er nog iets dat ik moet kunnen aantonen?
Laatste quote: Moet ik mijn geval dus alle klanten om een schriftelijke opdracht tot uitvoer vragen wanneer Facebook aan mij de advertenties verkoopt wat overigens automatisch gaat als de klant eenmaal zijn campagne start via zijn account.
Ik heb zo'n beetje het gevoel dat deze regels niet zo zeer gelden voor een soort dienst dat ik lever, maar ik heb 't waarschijnlijk verkeerd. Als iemand verder nog dingen ziet die ik helemaal verkeerd heb begrepen, heel graag een verduidelijking. :)
Alvast heel erg bedankt voor alle hulp!
Met vriendelijke groet,
FloRijder
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57568-debitcardgebruik-klant-dmv-vereenvoudigde-abc-levering-online-dienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag