Ga naar inhoud

Gedeelte van de verkoopfactuur op een later moment boeken?

Geplaatst:

bas-services

Beste,

 

Ik lever diensten die klanten per jaar vooraf betalen. Als een klant een dienst afneemt op bijv. 1 december, kan ik dit direct als omzet boeken voor het huidige jaar? Of moet ik in mijn administratie rekening houden met het huidige boekjaar en dus 1/12 in het huidige jaar boeken en 11/12 in het volgende jaar?

 

Ik denk zelf dat ik dit direct kan boeken in het huidige jaar. 'Om mij heen' hoor ik dat dit kan, maar wat is gebruikelijk?

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Featured Replies

Geplaatst:

Hoofdgebruiker

Je kan het eenvoudiger verwoorden dan je nu doet. Gebruik gewoon de gegevens op de factuur om de omzet in de administratie vast te leggen. Daar staat alles op. De gegevens die op je factuur staan, moet je inboeken. Staat op je factuur op 1 december een dienst verkocht á €250, dan heb je op 1 december een omzet gedraaid van €250. En dan moet het ook als zodanig in de administratie komen te staan. In de administratie moet komen te staan, wat op je verkoopfactuur staat.

 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Ik heb met eenzelfde situatie te maken: Bij reserveren moet er 50% aanbetaald worden, dus gaat er een rekening uit, de datum van die rekening is leidend voor de BTW, dus die draag je af in de huidige periode. Als de reservering pas daadwerkelijk volgend jaar plaatsvindt (geleverd), loopt het resultaat over naar het volgende jaar en telt dus daar mee voor de omzet, maar niet voor de BTW.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Maxn

Ik denk zelf dat ik dit direct kan boeken in het huidige jaar. 'Om mij heen' hoor ik dat dit kan, maar wat is gebruikelijk?

 

Wat handig is, ligt er ook aan hoe je inkoopt en of je volgend jaar nog kosten moet maken die direct verband houden met wat je nu verkoopt.

 

Je bent hoster.

Mocht je de .nl domeinnamen rechtstreeks bij SIDN inkopen dan betaal je die doorgaans achteraf per kwartaal of maand, terwijl je klant die meestal een jaar vooruit betaald.

Bestelde een klant een domeinnaam ergens midden in 2017, dan zul je er ook dit jaar nog kosten aan hebben.

Boek je de omzet geheel in 2017, dan is de winst die je op papier in 2017 hebt behaald hoger dan deze uiteindelijk daadwerkelijk zal zijn, er moeten immers nog kosten van af.

En betaal je (voorlopig) dus teveel belasting...

 

Om dat te voorkomen kan je een deel van de omzet aan het jaar daarop toekennen. (via "vooruit ontvangen bedragen" in je boekhouding)

Of andersom: de toekomstige kosten aan het huidige jaar toekennen (via "nog te betalen bedragen")

 

 

Mocht dat bij jou niet spelen, en zowel inkoop als verkoop per jaar zijn, dan zou ik wel alles meteen boeken.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.