Ik ben in gesprek met een collegabedrijf ter overname.
Dit bedrijf draait al een aantal jaren ongeveer quitte. Naast de eigenaar is er één weknemer in dienst, beide 61 jaar oud. De eigenaar heeft te kennen gegeven dat, mede door zijn gezondheid, hiij geen eindverantwoordelijke meer wil zijn.
Het betreft hier een bedrijf in het ambachtswerk en heb zeker de eigenaar nodig om dit ambachtswerk uit te blijven oefenen, ook na een eventuele overname.
Nu zijn er natuurlijk een tal van opties van overname.
De huidige eigenaar geeft de voorkeur aan een in één keer uitkoop en in hem dienst neem.
Alleen heb ik dan een hoge kostenpost en loop ik het risico dat ze in de ziektewet terecht komen.
Uiteraard is dit te verzekeren maar daar heb ik het ambachtswerk niet mee gedekt.
Nu speel ik met het idee om te investeren in het bedrijf en hiervoor in ruil 51% eigenaar te worden. Hierdoor verwacht ik meer betrokkenheid van de huidige eigenaar en kan hij samen mee opbouwen aan zijn pensioen.
Nu heb ik een aantal vragen:
Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie?
Hoe bepaal je de waarde van de investering?
Leg je dan ook gelijk het bedrg vast voor de overige 49% of bepaal je die pas over 6 jaar?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rutger v Dillen
Rutger v Dillen
Beste,
Ik ben in gesprek met een collegabedrijf ter overname.
Dit bedrijf draait al een aantal jaren ongeveer quitte. Naast de eigenaar is er één weknemer in dienst, beide 61 jaar oud. De eigenaar heeft te kennen gegeven dat, mede door zijn gezondheid, hiij geen eindverantwoordelijke meer wil zijn.
Het betreft hier een bedrijf in het ambachtswerk en heb zeker de eigenaar nodig om dit ambachtswerk uit te blijven oefenen, ook na een eventuele overname.
Nu zijn er natuurlijk een tal van opties van overname.
De huidige eigenaar geeft de voorkeur aan een in één keer uitkoop en in hem dienst neem.
Alleen heb ik dan een hoge kostenpost en loop ik het risico dat ze in de ziektewet terecht komen.
Uiteraard is dit te verzekeren maar daar heb ik het ambachtswerk niet mee gedekt.
Nu speel ik met het idee om te investeren in het bedrijf en hiervoor in ruil 51% eigenaar te worden. Hierdoor verwacht ik meer betrokkenheid van de huidige eigenaar en kan hij samen mee opbouwen aan zijn pensioen.
Nu heb ik een aantal vragen:
Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie?
Hoe bepaal je de waarde van de investering?
Leg je dan ook gelijk het bedrg vast voor de overige 49% of bepaal je die pas over 6 jaar?
Alvast bedankt voor je mening/feedback!
Groet rutger
[verandering: titel]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58136-bedrijfsvername-met-51-eigendom/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag