• 0

Scharrelhandel op Amazon, Bol.com en andere marktplaatsen

In de VS heb je hele communities van ondernemers die een inkomen proberen te vergaren op marktplaatsen als Amazon en eBay. Voorbeelden zijn Webretailer, Startup Bros, Warrior Forum, Seller Engine en eCommerce Fuel. Dat levert soms een mix op van nerds + wannabees (eet veel pizza en moeder doet de was nog), maar het is ook wel een spannend startup-sector vol scharrelhandelaars - zoals al eerder gesignaleerd op HL.

 

Die ook zijn eigen helden kent. Heel Amerikaans: get rich quick. Op de site van Inc.com deelt zo-ééntje zijn succesformule.

 

- gebruik analytics om de juiste kansen te ontdekken (oftewel: check of je gutfeeling klopt);

- selecteer een sterk product + plaats een motiverende beschrijving + krijg 10/15 eerlijke reviews;

- kies een simpel product uit het Verre Oosten en whitelabel dat;

- ga geen nieuwe producten ontwikkelen;

- kopieer andere successen.

 

Dezelfde sector bestaat in Europa ook, alleen is die meer versnipperd en ontbreekt het aan evidente online hangouts. Als je een tip hebt, voeg die in een reactie toe. Ik kwam Tamebay in Engeland tegen. Zou me niks verbazen als Duitsland ook al een trader-gemeenschap heeft.

 

En anders moeten we maar eens met euromerchants-hangout beginnen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Wat is nou een aardig voorbeeld van scharrelhandel op Amazon? Deze glazen fles die verkocht wordt door het bedrijf Zigzag Trading, je ziet al aan de naam waar die vandaan komt.

 

Bij het Zweedse woonwarenhuis zelf kost dat product een kwart of minder.

 

Wie heeft andere voorbeelden die leerzaam zijn. Want de vraag is natuurlijk: werkt dat wel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Werken zal het wel, maar de vraag is hoe het dan zit met productaansprakelijkheid en dergelijke.

 

Als ik iets van de ikea om de hoek via amazon of marktplaats verkoop dan zal dat wel goed zitten, gezien dat product is goedgekeurd voor europa.

 

Maar als ik pakweg powerbanks zou gaan dropshippen van aliexpress naar nederlandse consumenten is het denk ik toch wel een ander verhaal: Ik denk dat ik de sjaak ga zijn als die dingen massaal ontploffen bij consumenten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-4-2018 om 20:35, TwaBla zei:

In de VS heb je hele communities van ondernemers die een inkomen proberen te vergaren op marktplaatsen als Amazon en eBay. Voorbeelden zijn Webretailer, Startup Bros, Warrior Forum, Seller Engine en eCommerce Fuel. Dat levert soms een mix op van nerds + wannabees (eet veel pizza en moeder doet de was nog), maar het is ook wel een spannend startup-sector vol scharrelhandelaars. Die ook zijn eigen helden kent. Heel Amerikaans: get rich quick.  Dezelfde sector bestaat in Europa ook, alleen is die meer versnipperd en ontbreekt het aan evidente online hangouts. Als je een tip hebt, voeg die in een reactie toe.

 

Ruim een jaar later zien we dat de boys van Bolmasterclass in het voorjaar van 2018 online workshops zijn gaan verkopen met hulp van clickfunnels en medio november 1 miljoen euro omzet aantikten. Dat zijn tweeduizend cursisten die elk 500 euro betaald hebben om te leren hoe je met scharrelhandel (inkopen bij Ali Baba) wat kan bijverdienen.

 

Het is een gekkenhuis. Die mannen zijn lekker success-drunk en gaan de hele wereld verbeteren met hun Unstoppable Mindset. Maar hoe succesvol is die eerste generatie Bolmasters?

 

Ik zag een review voorbijkomen van een believer die na vier maanden een omzet noteerde van 1700 euro (niet slecht hoor) en besloten had om bij zijn ouders te vertrekken om een eigen appartement te huren. Van die omzet hield hij circa 600 euro inkomen over. Nog even doorgroeien is dan wel nodig. En hopen dat je handel niet versjteerd wordt door andere Bolmasters die ook junk bij Ali Baba inkopen.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De hele handel op marktplaatsen als bol.com maar ook Amazon (soms nog veel erger)  wordt verpest door scharrelaars.

Nu is de groep die jij noemt met inkopen bij ali baba of aliexpress enz. nog niet eens zo erg. Heel soms zie je nog wel eens partijen die dat best leuk doen, maar meeste leven marginaal bestaan.

 

Maar je hebt ook de partijen die de normale handel van groothandels gaan verkopen maar daarbij geen idee hebben wat ze doen. niet zelden kom ik van die handelaren tegen die genoegen nemen met €0,10 cent winst terwijl ook prima €7,00 euro winst te maken is. 80% van die partijen leiden een marginaal bestaan omdat ze nooit verder kunnen komen maak maken ondertussen wel de prijzen kapot voor andere handelaren die wel hun brood daarmee moeten verdienen.

 

Ook zeer vaak kom ik producten tegen die met verlies verkocht worden.

 

b.v. een puntenslijper voor €1,75 euro. dat is dan inclusief:

- €0,30 btw

- €0,70 verzendkosten (even schatting)

- €1,00 vaste vergoeding bol.com

- €0,26 commissie bol.com (15%)

- €0,30 inkoop

 

dat is dus 0,80 euro verlies op een dergelijke verkoop en heb ik de verpakkingskosten en arbeid nog niet meegenomen). krijg je het retour kost dat je nogmaals een euro of 4.

 

maar ook bij duurdere producten zie ik regelmatig verliezen van 3 tot wel 15 euro voorbij komen.

Laatst sprak ik ook zo iemand en wees hem daarop, gaf aan dat hij dat verder niet erg nauwkeurig berekende maar wel wist dat hij soms verlies maakte maar ja: andere verkopers gingen met prijs ook zo naar beneden dus dan ging hij ook maar gewoon mee om dat product maar te blijven verkopen. en let wel: hij heeft product niet op voorraad (en hoeft dus niet te dumpen) maar koopt pas in als hij verkocht heeft. een gedachtegang die ik niet kan volgen.

 

Nu moet ik eerlijk zijn en heb ik in het begin ook producten met verlies verkocht omdat ik niet goed genoeg berekende.

elke dag stond ik bepaalde producten in te pakken en werd ik er blij van hoe goed die verkochten (10 a 20 per week) tot ik beter ging rekenen en achter kwam dat ik met elke zending van die producten €1,50 weggooide aan verlies.

daarna mijn werkwijze ook aangepast en maak nu voor elk product een exacte minimumprijs berekening.

 

Maar de scharrelhandel komt dus op vele manieren voor op de platformen.

 

Ik richt me dus ook vrijwel volledig op de verkoop via tal van platformen maar heb wel een lange termijn visie. Heb een redelijke omzet (32K de maand nu na 2 maanden) genoeg voor kleine winst maar uiteindelijk moet om het serieus te maken de omzet verveelvoudigen (ik heb redelijk veel kosten om alles op bepaalde manier te kunnen laten verlopen en het serieus aan te kunnen pakken. dat vergt dus voor serieuze aanpak ook een serieuze investering waardoor pas bij grotere aantallen verkopen interessant wordt.).

Het gaat op platformen echt om de massa die de kassa moet vullen.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Nu moet ik eerlijk zijn en heb ik in het begin ook producten met verlies verkocht omdat ik niet goed genoeg berekende.

 

Ik vroeg me al af waar dat hippe begrip winstplannen vandaan kwam. Dat waait vanuit de gratisgeldwereld over naar de normale mensen. Die mannen van Unstoppable Lifestyle hebben 4HWW gelezen (vierurige werkweek) maar vertellen dat je de eerste acht maanden als een gek moet doorwerken, niet schrikken als je om 4 uur 's ochtends moet beginnen. Dat is ook een 4HWW. Keihard werken voor een passief inkomen. Let op en je vindt veel inconsequenties in hun verhalen. High on thin air. Zo wordt voortdurend omzet en winst door elkaar gehaald.

 

Desondanks wel een boeiend clubje. Ze zijn smart genoeg om ergens op uit te komen.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Ik vroeg me al af waar dat hippe begrip winstplannen vandaan kwam

het is deels wat ik doe.

Wat echter het idee er achter is is dat ik de minimum prijs bereken.

Aan de hand van reeks formules in excel bereken ik wat ik minimaal op een product wil verdienen (MINIMAAL) dan neem ik alle kosten zoals kosten platform, inkoop kosten, verzendkosten, kosten marketing partij, verpakkingskosten enz. en aan de hand van al die zaken bereken ik wat ik minimaal voor het product moet vragen om de minimaal gewenste winst te behalen. Op deze manier maak ik nooit zoals in het begin verlies op een product. Dat is startpunt en van daaruit ga ik kijken hoeveel verder ik omhoog kan met de prijs. Dat laatste gebeurd nu nog handmatig maar ben opzoek naar de juiste tools om dat dus geautomatiseerd te laten verlopen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het webzine Webretailer heeft inmiddels drie keer een ranking gemaakt van topsellers op Amazon.com, de laatste in 2018. Als ik de top-tien van Europa bekijk zijn het overwegend media-verkopers (film, muziek, games) en resellers van elektronische randapparaatjes. De VS kent meer diversiteit met onder andere een online drogist en een verkoper van service-contracten in de top. 

 

Dat lijstje levert ideeën op. Kijk ook eens naar Anker een Chinees bedrijf gespecialiseerd in chargers (private label?) en andere elektronische accessoires. In 2011 opgezet door een voormalige Google ontwikkelaar van Chinese afkomst.

 

Een paar jaar geleden werd die ranking nog geleid door mensen die rotzooi van Alibaba verkopen. Het hoogtepunt van de goldrush is al voorbij vrees ik. Mensen hebben genoeg van al die muck uit China.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste durf ik niet zo direct te zeggen, maar wel dat consumenten zelf de weg naar aliexpress en dergelijke hebben gevonden, alsook sites als dealextreme en banggood. 

 

Daar duurt het meestal wel grofweg 3 weken voor je iets geleverd krijgt, dus als je iets snel nodig hebt is het misschien nog wel handig het bij een 'scharrelhandel' te kopen mits die het in nederland op voorraad hebben en niet domweg dropshippen uit china. 

 

Zelf koop ik ook wel eens dingen via genoemde sites - niet alles heb ik per se mogen nodig. 

 

Overigens ben ik juist geneigd om dingen niet via platforms als bol of amazon te kopen als ik snel nodig heb: ik ga dan liever direct naar de website van een nederlandse online verkoper. Als het daar niet duurder is dan via bol of amazon koop ik het liever direct, maar dat is wellicht ook omdat ik weet hoeveel zij anders afdragen aan het platform. 

 

Veel bedrijven gaan gebukt onder de kosten van die platforms. Dat geldt nog sterker voor dingen als thuisbezorgd of booking.com. Overigens ver genoeg dat een lokale bestelchinees standaard een visitekaartje of foldertje bij je bestelling voegt met daarin de eigen url. Ze mogen het helaas niet goedkoper verkopen dan via thuisbezorgd, maar er staat ze weinig in de weg klanten die direct van hun eigen website gratis een extraatje te geven, paar gratis mini-loempia's oid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-8-2019 om 00:55, R.I.P. - Benm zei:

Overigens ben ik juist geneigd om dingen niet via platforms als bol of amazon te kopen als ik snel nodig heb: ik ga dan liever direct naar de website van een nederlandse online verkoper. Als het daar niet duurder is dan via bol of amazon koop ik het liever direct, maar dat is wellicht ook omdat ik weet hoeveel zij anders afdragen aan het platform. 

ik schat dat 70% van de kopers op platformen niet eens weet dat ze niet bij platform zelf kopen maar bij externe verkopers.

Ik merk dat doordat ik bij latere vragen of andere zaken veelal heel verbaasde klanten heb die niet begrijpen wie ik ben omdat ze bij Bol.com gekocht hebben.

Of met vragen bij mij terecht komen voor producten die ze niet bij mij gekocht hebben maar bij bol zelf of andere externe verkoper.

Hoe vaak ik wel niet moet uitleggen dat de klant een ontbrekend product (klant mailt dat ze 4 producten besteld hebben maar er maar 1 ontvangen hebben en waar de rest blijft) waarschijnlijk bij andere (externe) verkoper gekocht hebben.

 

Ik kijk veelal net zo tegenaan als jou maar merk regelmatig dat ik heel anders kijk en koop en lees op sites als "normale" klanten.

dat is ook lastig bij het inrichten van info omdat wij er zo veel naar kijken dat we denken dat dat logisch is maar dat voor klant die daar voor het eerst komt alles heel anders ziet.

Op 24-8-2019 om 00:55, R.I.P. - Benm zei:

Veel bedrijven gaan gebukt onder de kosten van die platforms. Dat geldt nog sterker voor dingen als thuisbezorgd of booking.com. Overigens ver genoeg dat een lokale bestelchinees standaard een visitekaartje of foldertje bij je bestelling voegt met daarin de eigen url. Ze mogen het helaas niet goedkoper verkopen dan via thuisbezorgd, maar er staat ze weinig in de weg klanten die direct van hun eigen website gratis een extraatje te geven, paar gratis mini-loempia's oid. 

de kosten van platformen wegen zwaar, maar niet zo zwaar als de amateur concurrentie die geen idee heeft wat ze doen. die laatste zijn de partijen die de markt echt kapot maken en dat er in veel gevallen niks meer te verdienen is (de partijen die met verlies verkopen of genoegen nemen met 10 cent terwijl de marge voor die er kwamen 15 euro was en er ook geen enkele reden was om dat zover te verlagen (dat zijn dezelfde die op een online veiling in de eerste minuut een bod van 1 euro verhogen naar 25 euro terwijl dat ook 2 euro kon zijn).

Maar verkopen op platformen is echt tak apart en moet je je bedrijf echt op inrichten om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Ben daar nu ook mee bezig om zaken heel anders in te richten om heel veel handmatige stappen tussenuit te halen en dat alles zoveel mogelijk automatisch verloopt. efficiëntie en besparing dus zodat ik ook zo goed mogelijk de concurrentie aan kan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Maar verkopen op platformen is echt tak apart en moet je je bedrijf echt op inrichten om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Inkoop bij een groothandel met 40-60% brutomarge zoals in retail gebruikelijk is, is daarbij mogelijk eenvoudigweg niet voldoende in de platformeconomie...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik schat dat 70% van de kopers op platformen niet eens weet dat ze niet bij platform zelf kopen maar bij externe verkopers.

 

Dat neem ik ook aan, en zelfs als ze het wel weten zullen veel klanten uit gemak alsnog via het platform hun aankoop doen. 

 

Op zich is het ook wel logisch, de gemiddelde mens zal geen idee hebben hoe hoog de provisies voor platformen zijn. 

 

Je ziet het overigens in allerlei sectoren: booking.com is ook zo'n geval dat enorme happen neemt uit de omzet van hotels. Overigens zijn er wel weer mensen die daar creatief mee omgaan: bijvoorbeeld de singaporese manager van een  hotel in yangon: of ik mijn boeking (gratis) wilde annuleren, in ruil een kleine korting om de prijs van de hotelkamer. Split the difference was het idee. 

 

Wellicht is het ook een stukje bewustwording voor consumenten: als ze weten hoeveel die platforms rekenen (en dat dat dus van de marge af gaat) zullen ze wellicht geneigd zijn om direct bij de ondernemer te bestellen. 

 

De scharrelhandel zal je er niet mee voorkomen, als hetzelfde product elders goedkoper is doe je er als webshop weinig tegen om mensen te verleiden het toch bij jou te kopen (tenzij het iets is waarbij garantie van groot belang is). 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat neem ik ook aan, en zelfs als ze het wel weten zullen veel klanten uit gemak alsnog via het platform hun aankoop doen. 


Ook vanwege de betrouwbaarheid, een platform als Bol.com heeft een bekende, goede naam waarbij ik vrij zeker weet dat alles goed geregeld is (ook als er een probleem is).  Dat moet ik bij een kleine onbekende shop nog maar afwachten. En inderdaad, ook een stukje gemak: je hebt immers toch al een account daar.

 

13 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Overigens zijn er wel weer mensen die daar creatief mee omgaan: bijvoorbeeld de singaporese manager van een  hotel in yangon: of ik mijn boeking (gratis) wilde annuleren, in ruil een kleine korting om de prijs van de hotelkamer. Split the difference was het idee. 


En heb je dat gedaan? Ook in dit geval zou ik liever kiezen voor de betrouwbaarheid van Booking.com dan voor een paar tientjes korting. Ik denk ook niet dat zo'n hotel heel lang op Booking,com zal staan als ze dit structureel doen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Highio zei:

Inkoop bij een groothandel met 40-60% brutomarge zoals in retail gebruikelijk is, is daarbij mogelijk eenvoudigweg niet voldoende in de platformeconomie...

het wordt inderdaad steeds lastiger.

Ik merk ook dat voor de echt interessante producten (verkoop 1.000 tot 10.000 per maand op bol) ik het zeker niet red met inkoop via groothandel, dan moet er echt rechtstreeks bij fabrikant in grote aantallen gekocht gaan worden.

Daar heb ik zelf in elkgeval nog grote slagen te maken.

14 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Op zich is het ook wel logisch, de gemiddelde mens zal geen idee hebben hoe hoog de provisies voor platformen zijn. 

sterker nog, ook de gemiddelde medewerker van platform heeft geen idee hoe weinig je overhoud. Ook van bol.com klantenservice krijg ik regelmatig verzoek om iets toch terug te nemen en die schrikken ook als ze horen hoe weinig je overhoud.  voordeel van een bol.com is dat ze het daarna regelmatig op hun kosten alsnog met klant oplossen, dan mag klant het terugsturen en krijgt geld terug en krijg ik evengoed betaald.

 

14 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wellicht is het ook een stukje bewustwording voor consumenten: als ze weten hoeveel die platforms rekenen (en dat dat dus van de marge af gaat) zullen ze wellicht geneigd zijn om direct bij de ondernemer te bestellen.

de meeste zal het niks interesseren of je veel of weinig overhoud zolang zij het maar goedkoop hebben. het interesseert ze pas als ze wat van je nodig hebben maar erachter komen dat je door die lage marge ook vrijwel geen service kan leveren (ik zeg altijd tegen klant: service kost geld en aangezien we niks kunnen/mogen verdienen zit dat helaas op een platform niet bij de prijs in (uiteraard geef ik wel gewoon garantie)

En ik ben van overtuigd dat de tijd dat mensen rechtstreeks bij kleine webshops kochten steeds verder achter ons gaat liggen en niet meer terug zal keren (voor mij ook de reden dat platformen mijn core business is)

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt niet voor niks de race naar de bodem genoemd. Het levert lege winkelstraten op, verelendung (steeds grotere groepen die voor een aalmoes werken), negatieve rente (het geld hoopt op bij mensen die er niks mee kunnen) en een kaalslag van alle natuurlijke bronnen. Het is uitputtingseconomie.

 

We moeten eens iets anders bedenken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er niet perse mee oneens, maar uiteindelijk ga je als verkoper toch naar daar waar de klanten zich bevinden.

Mara het is uiteindelijk net als op de beurs, als elke handelaar elke dag een valiumpje zou slikken zouden ze niet bij elke gebeurtenis in paniek raken en wat rationeler handelen en zou de hele wereld economie er een stuk beter voorstaan.

Is bij verkopen op platformen niet anders, je moet blijven nadenken en geen stomme besluiten nemen door onnodig goedkoop te gaan verkopen, daar help je niemand mee.

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste is precies waarom platforms het verklooien voor de  hele markt: het biedt een mogelijkheid om snel een publiek te bereiken met een product, en als je onvoldoende rekening houdt met retouren en dergelijke kun je daardoor uiteindelijk verlies draaien en op de fles gaan. 

 

Maar voordat dat gebeurt heb je wel de prijs dusdanig omlaag geduwd op het platform dat het feitelijk onmogelijk is voor een duurzaam bedrijf om het product voor die prijs te leveren. 

 

Voor klanten is het ook niet zo gunstig: als dat soort handeltjes beseffen dat ze verlieslatend bezig zijn als gevolg van retouren of garantieclaims verdwijnen ze meestal vrij snel. De "ondernemers" achter dat soort handel weten zich wel te verschuilen zodat ze geen garantie hoeven geven, en beginnen met de volgende BV terwijl er nog een curator bezig is met de ondergang van de vorige. 

 

Helaas weet ik ook niet wat de oplossing hiervoor is: mensen straffen (door ze bijvoorbeeld bij de kvk te weigeren als ze in de directie van een nieuw op te richten bv zitten) omdat ze failliet zijn gegaan is niet echt een oplossing, je hebt tenslotte ook genoeg bonafide faillissementen. Anderzijds zou het wellicht wel helpen om een soort 'puntensysteem' te hanteren: gaan bv's onder jouw bestuur vaker dan 3 keer in 5 jaar failliet en blijven er slachtoffers onbetaald achter? Dan de komende 5 jaar geen bestuurder meer mogen zijn, of iets in die geest. 

Link naar reactie
  • 0

In dat verband is het ook interessant om te volgen hoe deze platform-bedrijven diverse trucs gebruiken om geen belasting of BTW te hoeven betalen. Zo zijn entertainmentproducten jarenlang vanuit Zwitserland, Luxemburg en Jersey verscheept om een BTW-voordeel te hebben.

 

De lage prijs die je als consument betaalt, gaat vergezeld van hogere maatschappelijke kosten. Vroeger of later leidt dat hopelijk tot maatschappelijk tegengas. Wil Nederland wel distributieland zijn als we de polders volbouwen met hallen waar Oost-Europeanen voor een hongerloontje moeten werken?

 

Maak van de polder eerst maar eens een level playing field met hogere kosten voor de factor arbeid, zodat al die flexwerkers en zzpers premies kunnen afdragen die ons sociaal stelsel overeind houden. En plak dan meteen maar een bezorgheffing op al die koeriersdiensten die onze wegen overspoelen. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

er valt zeer veel aan te pakken.

Ik plaats ook zeer regelmatig testbestellingen bij conculega's om hun werkwijze te bestuderen. daar zijn soms interessante zaken aan af te leiden.

 

Verder ben ik niet bij veel zaken eens met trump maar is er zeker vanuit China een groot stuk oneerlijke concurrentie met gesubsidieerde verkopen en het extreem goedkoop verzenden naar Europa doordat China en bepaalde regels als ontwikkelingsland gezien wordt.

Als daar met 2 jaar verandering aan komt zal er naar wat ik verwacht/hoop al veel veranderen voor europese verkopers (in hun voordeel).

 

 

verder lastige materie over hoe je hier mee moet omgaan. Het idee is dat het probleem zichzelf zou oplossen doordat slechte verkopers vanzelf verdwijnen, en dat klopt vaak ook maar er blijven steeds nieuwe bijkomen waardoor het probleem in stand blijft.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Verder ben ik niet bij veel zaken eens met trump maar is er zeker vanuit China een groot stuk oneerlijke concurrentie met gesubsidieerde verkopen en het extreem goedkoop verzenden naar Europa doordat China en bepaalde regels als ontwikkelingsland gezien wordt.

Als daar met 2 jaar verandering aan komt zal er naar wat ik verwacht/hoop al veel veranderen voor europese verkopers (in hun voordeel).

 

Veel platforms zijn gesponsord door investeerders die miljardenverliezen konden absorberen om groei mogelijk te maken ten koste van bestaande leveranciers. Nog steeds moet je goed kijken of er winst wordt gemaakt en waar die dan vandaan komt. Bij Amazon komt die van de cloud-services. Bij Zalando uit gewone verkoop (volgens mij), maar die concurreert niet primair op prijs. Bij Bol.com is nog steeds geen sprake van winst, menen toekijkers uit de sector.

 

Die platforms worden nu gebruikt door leveranciers uit het Verre Oosten die een overheid hebben die hun groei financiert. Let goed op de deals die China Post sluit met Europese bezorgdiensten, want voor je het weet ligt de voorraad in Europa en is de levertijd enkele dagen in plaats van enkele weken.

 

In de scheepsbouw maken ze al gebruik van Noord-Koreaanse uitzendbureaus, de koopvaardij zit vol Filipijnen en Indonezen, dus in die nieuwe pakcentrales zitten straks ineens Chinezen die in stapelbedjes slapen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, TwaBla zei:

Die platforms worden nu gebruikt door leveranciers uit het Verre Oosten die een overheid hebben die hun groei financiert. Let goed op de deals die China Post sluit met Europese bezorgdiensten, want voor je het weet ligt de voorraad in Europa en is de levertijd enkele dagen in plaats van enkele weken.

 

Maar het voordeel is dat er dan beter gehandhaafd kan worden op dat ze de Europese regels ook naleven zoals recht op retourneren, kwaliteit van producten enz.

De concurrentiepositie van europese bedrijven moet duidelijk beter verdedigd worden en van buitenlandse (niet Europese) leveranciers/platformen moet beter gehandhaafd worden op nakomen van onze wetten (die lang niet allemaal gunstig zijn voor de e-commerce).

Link naar reactie
  • 0

Naja, de handhaving op aspecten als productkwaliteit bij leveranciers is meestal niet zo'n probleem.

 

Het werkt meestal vrij eenvoudig: als je een defect of beschadigd product ontvangt vragen ze je om er een foto/video van te maken en die op te sturen. Vervolgens is het zelden een probleem om een vervangend product te krijgen ongeacht of die foto/video daadwerkelijk laat zien dat er sprake is van een fabricragefout of schade in het verzendproces.... ze calculeren gewoon een percentage in van klanten die komen klagen en versturen het artikel nogmaals zonder veel te vragen in vrijwel alle gevallen. 

 

De reden hiervoor lijkt me duidelijk: de reviews. Als je een defect product ontvangt en het niet opgelost wordt dan laat je een negatieve review achter. Als ze zonder enig gezeik een paar weken later alsnog gratis een werkend product ontvangt is de kans groot dat de klant dat ziet als 'prima service' en een 4 of 5 sterren review achterlaat.

 

Dit soort reviews is zelfs gunstig voor de verkoper: je hebt voorbeelden van waarbij iets mis ging maar de klant alsnog gratis en zonder gedoe een vervangend product kreeg, zelfs zonder het originele te hoeven terugsturen (dat kost meer dan het gewoon wegpleuren). 

Link naar reactie
  • 0

dat klopt, maar het gaat erom dat veel producten die van die platformen buiten europa komen simpelweg niet aan de Nederlandse wetgeving voldoen. weekmakers, onveilig (voor kinderen), geen terugroepacties bij gevaarlijke spullen enz. enz.

laatst nog ergens heel stuk over gelezen ergens (kan niet zo snel terugvinden).

En als je niet aan de wetgeving (hoeft) te voldoen kan je ook goedkoper leveren/produceren en is het ook oneerlijke concurrentie

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik weet het niet hoor, die Jia Ruan en zijn Masterclass is volgens mij dik gericht op mindset, maar hoe echt te handelen via Bol is echt niet heel duidelijk uitgelicht in zijn gratis training. Ik vraag mij echt serieus af of de duizenden Bolmasterclass studenten echt zoveel honderden euro's hebben geïnvesteerd om de masterclass te volgen en hem als mentor in te schakelen.

 

Maar daarnaast, wat zijn nou echt de verhalen c.q. ervaringen na het volgen van zijn masterclass. Hoeveel mensen zijn er nou echt succesvol? Het lijkt erop dat er enkel en alleen studenten zijn die zijn programma volgen, dit gezien het jonge publiek wat op diverse fotomateriaal te zien is.

 

Reviews lijken alleen door hem/Unstoppable geschreven te zijn... er is werkelijk geen enkele review te lezen door een echt onafhankelijke partij. Ik zie wel interviews via andere kanalen, NRC etc.

 

Ik kijk op zich wel met de nodige interesse naar zijn leesmateriaal en video's. Ik kan mij voorstellen dat je heel erg gemotiveerd wordt en nieuwsgierig bent naar zijn handelswijze, maar ik ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke resultaten in deze "scharrelhandel". Tegelijkertijd vraag ik mij af dat als er al honderden Bolmasterclass studenten zijn die op Bol actief zijn, hoe kun je je dan nog onderscheiden?

 

Kijkend naar de producten op Alibaba dan besef ik mij dat ik niet vrolijk word van al het Chinese meuk, als ik een product op dit platform vergelijk met een degelijk (Europees) product dan zie ik wel degelijk verschil in kwaliteit.

 

Jia adverteert met 3000 euro gegarandeerde omzet per maand, wekelijkse coaching, uitnodigingen voor events etc etc. 

 

Zijn het korte termijn resultaten of zijn er echt mensen die een degelijk inkomen hebben gekregen via zijn Bolmasterclass? 10K, 50K club members aanwezig? :)

aangepast door Ron_HL
Aanvulling van inhoud
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.