• 0

Eenmanszaak opzetten?

Hallo,

 

Mijn eerste bericht op dit forum

en gelijk al een paar vragen, hoop dat het hier goed staat, aangezien het om 2 verschillende vragen gaat...

 

Allereerst ff snel over mezelf:

Gretha Meijer, 21 jr, enkel havo diploma, wel bezig met basiskennis boekhouden op pc.

 

Mijn vragen:

Ik wil graag een eenmanszaak opzetten voor mijn in oprichting zijnde GetPaidTo (hier ontvangen leden van mijn website e-mails met interessante aanbiedingen of websites, waar ze geld voor ontvangen. Ik ontvang commissie over alle verkopen/aanvragen of kliks die ik genereer).

 

Kost het, naast een opname in het Handelsregister, nog meer geld om een Eenmanszaak op te zetten?

 

Moet het bedrijf een eigen rekening hebben, of mag dat ook mijn prive rekening zijn?

 

Hoe zit het met facturen...van mijn Debitereuren krijg ik wel facturen, maar naar mijn Crediteuren stuur ik geen facturen over het algemeen, dit omdat het meestal om mijn leden gaat, waarbij het meestal om een bedrag net boven de 8 euro gaat....

Hoe doe ik dit in de boekhouding??

 

Ook wil ik bonnen gaan weggeven, in ruil voor geld van het saldo van een lid, hoe boek ik zoiets in??? als verkoop van een bon ofzo??

 

 

Dan nog een geheel andere vraag....

Per 1 september ga ik waarschijnlijk fulltime bij een marketing bedrijf werken.

Kan ik dan gewoon parttime ondernemer erbij zijn? (mijn werkgever in spe is het er mee eens...!!!)

Of is een x aantal uur per week verplicht, op papier.

En kan ik dus maar een max aantal uur bij mn nieuwe baas werken...

Stel ik werk 10 uur voor mn eigen, dat ik dan maar max 30 uur bij mn nieuwe baas mag werken? Of hoe werkt dit.....????

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

even een tip; mensen zullen je serieuser nemen als je het geen eenmanszaakJE noemt! Ook al ben je een klein bedrijf, je mag er zijn dus laat de verkleinende 'JE' maar weg.

 

en ik zou gewoon bij postbank zakelijk een rekening openen! je kan beter goed beginnen dan dat je halverwege dingen aan moet passen!

 

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Interessant onderwerp dit. Ik heb een vraag die hier betrekking op heeft. Is het bij het starten van een onderneming gebruikelijk om eerst even te wachten met het inschrijven bij de KVK. Dit geeft namelijk veel administratieve rompslomp. Je wacht eerst of je bedrijf aanslaat en schrijf je vervolgens in. Of niet. Wordt dit vaak op deze manier gedaan, of is dit niet geoorloofd?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Interessant onderwerp dit. Ik heb een vraag die hier betrekking op heeft. Is het bij het starten van een onderneming gebruikelijk om eerst even te wachten met het inschrijven bij de KVK. Dit geeft namelijk veel administratieve rompslomp. Je wacht eerst of je bedrijf aanslaat en schrijf je vervolgens in. Of niet. Wordt dit vaak op deze manier gedaan, of is dit niet geoorloofd?

 

 

Je kunt hier het best een aparte topic voor openen. Maar nu ik hier toch aan het schrijven ben ;)...

 

Ik denk dat dit ook ligt aan de branche waarin je werkt en hoeveel omzet je draait. Er zijn bijvoorbeeld webdesigners die wel eerst een tijdje 'particulier' designen, en dit is dan vaak ook gewoon legaal.

 

Ik zou alleen niet weten waarom je dit zou willen doen. De KvK brengt helemaal geen administratieve rompslomp met zich mee, dat is de Belastingdienst. En de Belastingdienst heb je sowieso mee te maken, bedrijf of niet. Bedenk ook dat als je bij de KvK in bent geschreven dat je gebruik kan maken van groothandels, voorlichting en startersdagen.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten, weet ik pas edcht wat ik aan openstaande schulden heb, zodra leden een uitbetaling aangevraagd hebben....

(in het systeem kan ik zien hoeveel leden een openstaande uitbetaling hebben....)

en onder de 8 euro wordt er niet uitbetaald, dus op dat moment zijn er nog geen schulden....

 

In je systeem kan je zien wat de openstaande uitbetalingen zijn, dan kun je toch makkelijk iedere maand een optelsom maken van je uitstaande schuld. Het verschil met de uitstaande schuld van de maand daarvoor zijn dan je kosten voor die maand.

 

Let wel: op het moment dat een schuld ontstaat, moet je die erkennen in de boekhouding, onafhankelijk of deze wordt uitbetaald. Eventuele voordelen van niet uitbetalen laat je dan later weer vrijvallen in je resultaat. Bovendien is dit alleen maar gunstig omdat je de kosten eerder opneemt in het resultaat --> resultaat lager --> te betalen belasting lager.

 

Als je op deze manier werkt, weet je precies wat je resultaat in een bepaalde periode is en hoe dit resultaat is opgebouwd (normale marge en vrijval door niet uitbetalen). Bovendien loop je daarmee niet de kans dat je in het eerste jaar forse winst hebt (want er wordt niets uitbetaald) en vervolgens verlies draait als men begint te cashen.

 

Eh openstaande betalingen dienen binnen 30 dagen betaald te worden, dus dat zijn niet lang openstaande schulden

daarbij heb ik het eerste jaar genoeg uitbetalingen, want ze kunne op meer manieren verdienen dan door 800 mailtjes te klikken....(dat duurt idd wel ff....)

en openstaande schulden valt toch gewoon onder crediteuren?

of heb ik dit nu mis?

dat zijn toch geen kosten, maar uitgaven....

kosten zijn toch kosten die je maakt om je bedrijf draaiende te houden, bijv machines, computer, papier, printer, inkt, etc?

geen uitbetalingen aan leden....??

 

en elke maand de schuld opmaken heeft dus weinig zin, aangezien ik ze binnen 30 dagen moet betalen, en dat liever nog eerder wil ook, om zo tevreden leden te houden en daarmee dus goede mond op mond reclame wil bevorderen.....

 

als ik het verkeerd begrijp, leg uit hoe het dan wel zit...

jullie weten het beter dan ik :p

Link naar reactie
  • 0
en openstaande schulden valt toch gewoon onder crediteuren?

of heb ik dit nu mis? dat zijn toch geen kosten, maar uitgaven....kosten zijn toch kosten die je maakt om je bedrijf draaiende te houden, bijv machines, computer, papier, printer, inkt, etc?

geen uitbetalingen aan leden....??

Even wat termen:

opbrengsten -/- kosten = winst

inkomsten -/- uitgaven = winst (dit is wel wat krap door de bocht als je vaste activa etc meeneemt klopt dit niet helemaal....)

 

Maar om even op de zaak terug te komen; openstaande schulden zijn inderdaad geen kosten, maar je kosten veroorzaken wel openstaande schulden.

Als je kosten hebt boek je

kosten (in vw) debet.

schulden (in balans) credit.

als je je schuld betaald boek je

schulden (in balans) debet

bankrekening (in balans) credit

 

je uiteindelijke uitbetaling aan je leden veroorzaakt inderdaad geen kosten, zie boeking 2. Maar daarvoor heb je je kosten geboekt bij het bepalen van je schuldpositie aan je crediteuren. Daarom is het bepalen van je schuldpositie tov je leden juist zo belangrijk!

 

Hopelijk is het nu wat duidelijke? ;)

 

<> dit begint nu wel echt een administratiepost te worden, misschien kan een administrator 'm even verplaatsen en de titel aanpassen? ;D

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

en daar krijg ik t gezeik te horen dat ik t zelf maar uit moet zoeken, hebben zij ook moeten doen

:(

dan dus geen kvk en geen btw en geen boekhouding...

Aan t eind dus maar gewoon opgeven wat mn inkomsten/uitgaven waren en klaar...

als niemand me helpen wil, dan maar niet

:(

:S

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle berichtjes uitgebreid doorgelezen, maar ik begreep dat de gebruikers al heel snel paar cent bijverdienen en dat je totaalbedrag moet betalen zodra ze het aanvragen. Het lijkt mij dat je dan gewoon het totaalbedrag dat je hebt betaald in de boekhouding kan stoppen, absoluut niet iedere losse cent waar ze recht op krijgen...

 

Ik weet niet in hoeverre je het kan automatiseren, maar waar ik nu zo gauw aan denk is dat de gebruiker zelf aangeeft dat ze geld wil ontvangen, dat je dan automatisch factuurtje aanmaakt met daarin het totaalbedrag en dat stop je dan in de boekhouding. Dat lijkt mij het meest logisch en eenvoudig...

 

Als je niet zelf kan programmeren kan je bv excel filetje maken met daarin mooi opgesteld de benodigde tekst, zoals je btw nummer enzo. Je vult dan in 1 vakje het totaalbedrag in die ze krijgen en dan zorg je dat excel het verder netjes invult/berekent wat btw betreft enzo, zodat het factuur is zoals het hoort te zijn.

Hebben je klanten een klantnummer? Ik weet niet of het officieel mag van de belasting, maar dan kan je bv automatisch factuurnummer opstellen via datum en klantnummer (bv datum 200506278 met dus klantnr 8 ). Op zo 'n manier hoef je niet bij te houden wat laatste nummer was en heb je op 'n eenvoudige manier een unieke bestelnummer die wel oploopt.

 

Dan heb je via een paar stappen een nette factuur en kost het allemaal niet teveel tijd. De excel file zou ik dan als pdf opslaan zodat je het wel kan bewaren. Misschien kan je bij je boekhoudingprogramma bijlagen toevoegen en hoef je het dus niet allemaal uit te printen?

 

Nogmaals, ik heb niet alle vragen en opmerkingen precies doorgelezen en eigenlijk moet ik naar bed ;-) , maar dit is wat mij te binnen schoot. Op zo 'n manier hou je de boekhouding heel netjes bij volgens de regels en kost het niet al te veel tijd.

dat is mijn hulp die ik wilde geven, meer weet ik er ook niet van hoor. mensen die wel ervaring hebben met geld verdienen via reclame weten er wel wat van, en die vind je vast op 'n ander forum. ::)

Link naar reactie
  • 1

kep nu dus totaal geen id hoe ik de kosten in moet gaan boeken....

wie kan me daarbij helpen??

 

dan dus geen kvk en geen btw en geen boekhouding...

Aan t eind dus maar gewoon opgeven wat mn inkomsten/uitgaven waren en klaar...

als niemand me helpen wil, dan maar niet

??? :-\

 

Gretha, ik probeer je te helpen, maar je begrijpt het niet, of wilt het niet begrijpen....

Ik zie dat je in Zwijndrecht zit...dat is aan de andere kant van de Kil voor mij.... dus misschien moeten we eens een avondje plannen met z'n twee.

Kan ik je face to face en op papier met voorbeelden misschien uitleggen wat ik bedoel.

 

Je laat toch niet door het eerste beste hobbeltje je ambitie varen ;)

 

Voor een lekkere bak koffie en een koek wil ik wel eens een keer langskomen.... (Eenmalig aanbod en beperkt geldig!)

 

Stuur me maar een PM..

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

heeel erg bedankt voor je aanbod, ga ik zeker gebruik van maken!!

pm komt binnenkort!! :D

 

en ook iedereen bedankt die wel antwoorden geeft

heb vandaag beetje dipje, sorry daarvoor

ik laat mn ambitie niet varen, want de site bestaat al en is online

maar door financiele tegenvaller ben ik al genoodzaakt om kvk uit te stellen

en op dat forum over gpt's zit t ook flink tegen, aangezien die niet echt willen helpen, ze hebben zogenaamd allemaal een boekhouder, en weten er dus niets van...

:S

tja, dat ik t probeer uit te zoeken schijnt hun niet te boeien, ik moet t zelf uitzoeken volgens hun en probeer dat via fora maar dat schijnen zij niet te begrijpen, dus kon t ff niet hebben dat ik naar hen verwezen werd, aangezien zij me niet willen helpen

hier wordt ik echter wel goed geholpen waar ik ook erg dankbaar voor ben!!

 

Alleen ben ik nog maar halverwege boekhoud cursus, en vind het dus lstig om zoiets zomaar toe te passen op een totaal ander bedrijf dan "normaal"....

Als ik t maar eenmaal doorheb, dan zit t wel goed....!!!

Link naar reactie
  • 0

Daarbij wil ik ook nog vragen:

Het gaat steeds over kosten inboeken

maar kosten zijn toch in principe uitgaven?

Voor elke mail maak ik geen directe kosten, niets wat ik direct moet betalen

vandaar dat t zo lastig is...

en dus ook de "opbrengsten" per mail ontvang ik ni per mail, maar komen eens per maand o.i.d. ....

 

Vandaar dat ik niet helemaal snap hoe ik dit in moet/kan boeken..

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een lekkere bak koffie en een koek wil ik wel eens een keer langskomen.... (Eenmalig aanbod en beperkt geldig!)

 

Gretha,

 

2thepoint heeft een aanbod gedaan waar je op dit moment waarschijnlijk meer aan hebt dan aan dit heen-en-weer gesteggel. Snel aanpakken ;)

 

Succes.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.