• 0

retourrecht online aankoop na onvolledige informatie

Ik zit met het volgende probleem. Ik weet dat zakelijk gezien er geen retourrecht geldt bij online aankoop. Nu heb ik een koelvitrine besteld er van uitgaande dat je de deur eenvoudig kunt omzetten naar links of rechts openend zoals dat gebruikelijk is. Na ontvangst bleek dat de deur alleen vanaf links geopend kan worden. Dit stond niet in de omschrijving. Na de shop dit gemeld te hebben geven ze aan dat ze er niets aan kunnen doen. Gekocht is gekocht. Ik voerde aan dat gezien het bij dit soort producten een uitzondering op de regel is dat de deur niet omgezet kan worden, ze dit hadden moeten vermelden. Zij zeggen: Had ons maar gebeld dan hadden we het je verteld. Ze geven mij nu uit "coulance" de mogelijkheid om het product dat ex btw 288 euro kostte terug te sturen maar dan moet ik wel de verzendkosten van het leveren en ophalen a 50 ex btw betalen en als blijkt dat het product verkeerd aankomt (wat ik niet kan controleren) dan houden ze nog eens 35% in van het aankoopbedrag!

 

Vraag heb ik op basis van de ontbrekende informatie recht op kostenloze retour of is het helaas pindakaas en moet ik mijn verlies nemen en die webwinkel mijden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Had ons maar gebeld dan hadden we het je verteld.

Beetje knullig dan he als die kennis wél aanwezig is, maar niet expliciet vermeld wordt (het is immers een functionele beperking zoals je dat zelf ook al mooi verwoord)...

 

als blijkt dat het product verkeerd aankomt (wat ik niet kan controleren) dan houden ze nog eens 35% in van het aankoopbedrag!

Waarom zou dat gebeuren? Vind anders zelf een koerier of pakketdienst!

 

Heb je de Algemene Voorwaarden van deze leverancier al doorgenomen?

 

Wijkt de artikelbeschrijving af van vergelijkbare artikelen op deze zelfde webshop, waar de deuren mogelijk wel gespiegeld kunnen worden? Of is er een gespiegelde productvariant beschikbaar?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ER is kennelijk geen zelfde formaat gespiegelde variant beschikbaar maar buiten dat om zij gaven aan dat het product niet geretourneerd of geruild kon worden omdat de importeur dat niet toelaat. Alsof ik zaken doe met de importeur en niet met hen! Echt vreemde zaak. Het enige wat ik wilde weten of ik mij kan beroepen op onvolledige informatie. Dank in elk geval voor de reactie

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dat juridisch gezien lastig wordt om een koop te ontbinden als de werking conform de productafbeelding(en) is...

 

...hebben koelvitrines in dit prijssegment doorgaans deze verwachte ombouwmogelijkheid? Ik zou het niet weten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is steeds minder het geval, als je iets wilt kopen en er een geldige factuur bij wilt moet je het als bedrijf doen.

 

En ja, van ondernemers mag verwacht worden dat ze beter geïnformeerd zijn dan de gemiddelde consument, ook al is dat soms geheel onterecht (wat zou pakweg een administratiekantoor moeten weten over koelkastdeuren?).

 

Dat ze het product willen terugnemen is feitelijk al coulant, en dat je zelf verantwoordelijk bent voor (de kosten van) terugbezorging is ook niet onredelijk. Als je zeker wilt zijn dat het intact terug aan komt kun je je eigen koerier kiezen, of het eigenhandig terugbrengen (geen idee hoe groot het is/of je beschikt over een voertuig waar het in past).

 

Maar leveren ze die vitrine misschien ook in de gespiegelde variant? In de zin van niet-omzetbaar, maar wel in zowel een links als rechtsdraaiende variant? In dat geval zou je het nog op een akkoordje kunnen gooien en de transportkosten over en weer voor het vervangende exemplaar kunnen delen oid.

Link naar reactie
  • 0

Als TS een eenmanszaak heeft dan had hij, tenminste als de website zowel zakelijke en consumenten bedient, ook een factuur met BTW kunnen vragen die aan alle vereisten voldoet en toch zijn rechten als consument houden. In sommige gevallen moet ook jouw BTW nummer op de factuur, bijvoorbeeld als je wat importeert, maar meestal hoeft dat niet om de BTW af te kunnen trekken.

 

Best iets om rekening mee te houden. Als je de keuze hebt als EZ, en vaak heb je die keuze, kiezen de meeste onbewust om de bedrijfsgegevens in te vullen.

 

Beetje offtopic maar soms is het ook voordeliger om als consument een abonnement te nemen en dat zakelijk gaan gebruiken, bijvoorbeeld bij de mobiele telefoon. Standaard krijg je een factuur die aan alle eisen voldoet.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me - helaas - helaas pindakaas.

Kast moet geschikt zijn voor normaal gebruik dat je redelijkerwijs mag verwachten. Denk niet dat ze een mededelingsplicht hebben om aan te geven dat de deur naar één kant opent.

 

Eur 50 excl is zeker zonde, probeer het als relatief goedkoop leergeld te zien.

I.e. checken als je iets zeker wil weten, en afspraak/specificaties in kort mailtje vastleggen.

Kan dat leergeld in de toekomst vele malen worden terugverdiend.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.