• 0

octrooi herstellen

hallo,

 

ik heb wat vragen omtrent ons octrooi EU

 

1. Is een EU (patent) octrooi ten gevolge van bewijsbare betalingsonmacht te herstellen?

 

2. Er is een multinationale partij die hierop reeds inbreuk maakt, momenteel zo'n 75 % van de europese

markt gebruikt dit produkt. (goed produkt dus)

 

3. Bij gebrek aan middelen? hoe haal ik mijn juridisch recht? of is dit vechten tegen de bierkaai, en kan ik

me maar weer beter concentreren op een voltreffer voor de toekomst qua nieuw produkt. (en me niet

meer inlaten met dit soort cowboys)

 

ben toch eens benieuwd wat ik hier aan reacties krijg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paar vragen:

 

Hoe lang geleden is de betaaltermijn van de taksen verstreken?

Hoe zeker ben je van de inbreuk? Is die eenvoudig te bewijzen? Hoe sterk was het patent?

Dat je indertijd geen koper hebt gevonden voor de vinding stemt mij niet zo optimistisch. Waarom is dat niet gelukt?

 

Als er nog herstelmogelijkheden zijn dan zou je kunnen kijken of er iemand (bijv een gemachtigde) er brood inzit om het herstel en de inbreuk op zich te nemen tegen een voor hem/haar heel aantrekkelijk no cure no pay tarief. Kans dat je zo iemand vindt lijkt me niet zo groot.

 

Dan blijft alleen crowdfunding over. Heb daar geen verstand van maar er zijn best mensen op Higherlevel die dat wel hebben. Of dat lukt zal van je verhaal afhangen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe lang geleden is de betaaltermijn van de taksen verstreken? op dit moment 3 jaar

Hoe zeker ben je van de inbreuk? Is die eenvoudig te bewijzen? Hoe sterk was het patent? ben ervaren genoeg om te stellen dat dit een sterk octrooi is (speel inmiddels 30 jaar mee in deze branche)

Dat je indertijd geen koper hebt gevonden voor de vinding stemt mij niet zo optimistisch. Waarom is dat niet gelukt? hier zijn onderhandelingen over geweest voor overname, uiteindelijk is er een exclusiviteit verleend aan deze partij voor verkoop , wij deden de productie, en toen is het gezeik begonnen

 

Als er nog herstelmogelijkheden zijn dan zou je kunnen kijken of er iemand (bijv een gemachtigde) er brood inzit om het herstel en de inbreuk op zich te nemen tegen een voor hem/haar heel aantrekkelijk no cure no pay tarief. Kans dat je zo iemand vindt lijkt me niet zo groot. Heb begrepen dat dit bij wet verboden is met in ieder geval een octrooibureau. Deze vragen zijn zeker gesteld

 

Dan blijft alleen crowdfunding over. Heb daar geen verstand van maar er zijn best mensen op Higherlevel die dat wel hebben. Of dat lukt zal van je verhaal afhangen.

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt EPO?

 

Of wat denk je zelf als je drie jaar niet of te laat betaalt?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als de betaaltermijn al drie jaar verstreken is: geen kans, de wet laat het gewoon expliciet niet toe. In sommige gevallen, afhankelijk van hoe je telt, en als je overmacht kunt bewijzen, zou tot 1.5 jaar te laat nog hersteld kunnen worden, maar langer niet.

 

Je zult hier geen nuttige suggesties krijgen, het kan gewoon niet.

 

Een octrooigemachtigde mag inderdaad niet op no cure-no pay basis werken, maar dat is eigenlijk irrelevant, want je bent dik te laat, dus die kan ook niets voor je doen.

 

Je hebt het over een Europees octrooi. Ik neem aan dat je, gezien de context, een Europese octrooiaanvraag bedoeld, die nog niet was toegekend.

 

Indien het onverhoopt toch een toegekend Europees octrooi mocht zijn, dan zijn het de individuele landen die de wettelijke mogelijkheden tot herstel bepalen, en dat zou je dan land per land moeten laten uitzoeken. Het kan best dat er ergens een land is dat een extreem lange hersteltijd toelaat, dus dan zou je nog een kansje hebben, maar het lijkt me sterk.

 

Je schrijft dat je een exclusieve licentie hebt verleend aan een partij. Is die niet gaan klagen bij jou toen er allerlei concurrenten op de markt kwamen, terwijl hij dacht exclusiviteit te hebben? Voor je het weet heeft die partij nog een dikke schadeclaim op jou! (als ik die andere partij als klant had zou dat wel iets zijn wat ik hem zou aanraden, afhankelijk van het contract natuurlijk)

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

kuifje bedankt

 

dus dat klopt no cure

octrooi was granted

qua exclusiviteit klopt ook, dat gebeurde dus ook, achteraf niet wetende dat de andere partij die het klakkeloos kopieerde uiteindelijk via omwegen (stroman) onder dezelfde paraplu valt. wij moesten ons dus juridisch inspannen terwijl mijn (grote klant partner) lekker ging klagen, en wij maar kosten maken, bedrijf heeft het dus ook niet overleeft. Feit is wel dat de grote partij nu wel zijn monopolie heeft, en ik niks. (die chinese muur is me nu ook wel duidelijk)

Beetje lachwekkend. (had ik het overleefd tot er een uitspraak was dan waren er andere werkvelden ontstaan) deze uitspraak had namelijk bewezen voor de grote partij dat hij een sterk octrooi in handen had. En dat was mijns inziens ook gebeurd.

Gezien we in een branche werken waar eigenlijk nauwelijks medespelers zijn.

 

maar ik ben klaar, ga er niks meer aan doen, ik ga me richten op het ultieme produkt en dan zonder dit soort cowboys. Lekker weer zelf doen, groeien , en innoveren, de 2e prijs zal hoog zijn, en nee zeggen tegen deze grote jongen zal me lachend afgaan.

 

allen bedankt, geeft toch een soort goede richting aan je onderbuik gevoel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk dat aan het octrooi weinig of niets meer kan worden hersteld.

 

Wat ik me nog wel afvraag of er een mogelijkheid is om op basis van redelijkheid en billijkheid een vergoeding te vragen voor de ontwikkelde technologie. Als je uitgaat dat Techneutje veel tijd en geld heeft gestopt in het ontwikkelen van de techniek, en door omstandigheden kan het octrooi niet worden gehandhaafd, is het dan redelijk voor een groot bedrijf om gratis van de grote inspanning van die kleine ondernemer te profiteren. De verdere omstandigheden en gedragingen zullen bepalend zijn of er inderdaad een zaak van te maken is.

 

Op zich is het profiteren van andermans product, inspanning, kennis of inzicht niet onrechtmatig maar ik vraag me dus af of dat in dit specifieke geval ook zo is.

 

Kan geen kwaad om een en ander inclusief de omstandigheden en gedragingen eens aan een jurist of advocaat voor te leggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is het een vreemd verhaal. We kennen lang niet alle details, en dat hoeft ook niet, want de kans dat er nog iets te redden valt is <0.1%

 

Alles zal afhangen van de precieze details van het verhaal. Vooral de details van het contract zullen van groot belang zijn.

 

Eigenlijk is het simpel: Hij heeft zijn exclusiviteitsrechten opgegeven door de betreffende taksen niet meer te betalen. Dan is het volledig normaal dat de rest van de wereld daar gebruik van mag maken. Dat dit gebeurd is na een faillisement (hij schrijft 'bedrijf heeft het dus ook niet overleeft'.) heeft er op zich niets mee te maken. Als het octrooi waarde had gehad, had de curator die waarde wel verzilverd. Het feit dat dat niet gebeurd is, is ook al een indicatie dat het octrooi misschien toch niet zo waardevol was.

 

Zijn bedrijf bestaat ook niet meer, dus als er al een partij was die wat kon eisen, is die er nu niet meer.

 

Maar aangezien het octrooi vervallen is, mag iedereen die technologie gebruiken. Het is dus niet echt zo dat allleen de andere partij profiteert, maar dat de gehele samenleving profiteert, en op gelijke basis werkt. Techneutje kan ook zelf met die technologie opnieuw starten

 

We kennen ook slecht 1 kant van het verhaal. Ik vermoed sterk dat de andere partij een andere versie van de feiten heeft.

 

Natuurlijk kunnen we medelijden hebben met de vraagsteller. Mooie uitvinding, octrooi, dan een geschil met een zakenpartner, en dan failliet. En blijkbaar loopt het product goed, dus eigenlijk vinden we dat de vraagstelller een beetje mee moet krijgen.

 

Nu is het octrooi vervallen. Dat betekent dus dat de voormalige klant/zakenpartner ook geen bescherming meer heeft. De hele wereld kan hen nu wegconcurreren. Ik kan me niet voorstellen dat zij dat gewild hebben, dat was namelijk ook niet in hun belang, zij hadden waarschijnlijk ook liever het octrooi in stand gehouden om de enige speler op de markt te zijn.

 

Ik wil zeker niet oordelen, de beste stuurlui staan aan wal, en achteraf is het voor iedereen gemakkelijk zeggen wat er gedaan had moeten worden, maar hier zit meer achter dan dat we nu weten.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch nog even reageren,

 

De curator zal zich ongetwijfeld hebben ingespannen, maar als je er maar 1 kunt bellen, en als antwoord krijgt, het is waardeloos, dan zal de opbrengst mede waardeloos zijn?

Daarbij zijn er tijdens de bezichtigingen heel wat foto's gemaakt van de produktielijn, vroeger hielden wij de deuren namelijk potdicht. (heb hier overigens ook curator van in kennis gesteld)

 

Ben het er mee eens dat iedereen het nu mag maken dat is duidelijk, maar iedereen is er maar 1, deze heeft in principe nu de hele lijn gekopieerd met de modernste technologie, kwestie van even met geld smijten. Het oude spul ligt op de schroothoop.

 

Herintreden in deze markt vergt aanzienlijke investeringen en dus voor een starter in principe niet te doen, je moet maatwerk machines hebben.

 

Het mooie is, dat techneutje weer nieuwe ideeen heeft, alleen dat gaat nu wel anders gebeuren, wel een octrooi, maar ook gelijk qua techniek Up and Running en snelheid naar de markt, er moet massa gemaakt worden. De eerste beursdag op tentoonstelling zal gelijk een schrikreactie teweeg brengen, tot die tijd zullen de luiken dicht blijven. Groot heeft als nadeel dat innovatie haast 0 is (alhoewel ze er wel mee pronken) . En dat wordt dan weer mijn voordeel, zonder deze partij natuurlijk, dat gaan we nu eens mooi zelf doen.

 

Dus ga ik naarstig op zoek naar een degelijke investeerder, en ook eentje die durft te wapperen (en verder) want dat gaat geheid dan weer gebeuren.

 

groetje techneutje

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier ben ik weer,

Klaar voor ronde nummer 2.

Ik heb niks, alleen mijn technische ervaring in een nichemarkt,

Ik heb weer een nieuw idee, en ik weet nu al dat dat weer heftige paniek gaat veroorzaken in onze markt.

De spreekwoordelijke duivel komt weer uit het doosje, alleen ik wil nu blijven staan en dat blijf ik ook want heb er al een ervaring opzitten...

Ik heb nog niks op tekening, maar in mijn hoofd werkt het al, dus ook in de praktijk. Dat is zeker!

Hoe ga ik het doen?? na een faillissement ivm verkeerd track record zijn we wat dat betreft vrij boerig voor een 2e kans in nederland.

Of zijn er toch investeerders (buiten mijn markt graag) die ook lef hebben! en waar kan ik deze dan vinden ? (graag wel met een technische achtergrond en een die me begrijpt en eentje die durft te wapperen en hiermee bedoel ik dat mijn nieuwe vinding zeker weer nagemaakt zal gaan worden, en dus juridisch aangepakt dient te worden)

Toch een patent maar weer??? of van de snelheid gebruik maken?? en de produktiehut lekker op slot houden? Ik neig toch weer naar een octrooi, maar ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

Qua kosten is het goedkoper te produceren, en aan marge houden we meer over, qua klanten in europa geen gebrek, ik luister liever naar iemand die ermee moet werken (deze zal zeggen dit wil ik) inkoper koopt wel vanwege zijn lagere inkoopprijs wat hij gaat betalen.

Ben wederom benieuwd naar reacties.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ben wederom benieuwd naar reacties.

Waarop? Ga eerst dat idee eens helder op papier zetten en klop dan aan bij professionele hulp voor prototype / proof of concept. Denk daarbij o.a. aan partijen als Startup Delta

 

Of zijn er toch investeerders (buiten mijn markt graag) die ook lef hebben! en waar kan ik deze dan vinden ? (graag wel met een technische achtergrond en een die me begrijpt en eentje die durft te wapperen en hiermee bedoel ik dat mijn nieuwe vinding zeker weer nagemaakt zal gaan worden, en dus juridisch aangepakt dient te worden)

Toch een patent maar weer??? of van de snelheid gebruik maken?? en de produktiehut lekker op slot houden? Ik neig toch weer naar een octrooi, maar ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

Qua kosten is het goedkoper te produceren, en aan marge houden we meer over, qua klanten in europa geen gebrek, ik luister liever naar iemand die ermee moet werken (deze zal zeggen dit wil ik) inkoper koopt wel vanwege zijn lagere inkoopprijs wat hij gaat betalen.

Ben wederom benieuwd naar reacties.

 

Nokken met dat wazige verhaal. Schrikt investeerders direct af: focus je nu eerst op de vinding!

 

Eerst idee op papier, dan deskundige hulp. Als het idee goed genoeg is en de markt er om zit te springen, komt het geld en indien nodig het octrooi vanzelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier ben ik weer,

Klaar voor ronde nummer 2.

Ben wederom benieuwd naar reacties.

 

Bij de vraag of er investeerders zijn die willen investeren in jou (tot nog toe niet geproduceerde) product is het handig te vermelden wát het product dan is.

Je zult echt geen investeerders vinden door bijv. crowdfunding als niet bekend is wát je product is en wát het doet. En dat het in jou hoofd werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het in de praktijk ook zo werkt, zelfs succesvolle crowdfunding producten lopen soms tegen problemen aan waardoor het nooit op de markt komt.

 

Link naar reactie
  • 0
Je zult echt geen investeerders vinden door bijv. crowdfunding als niet bekend is wát je product is en wát het doet.

Voor financiering van prototype en octrooi is crowdfunding dus sowieso ongeschikt, want je wilt je vinding nog niet publiekelijk maken.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.