• 0

Werknemer aannemen in zuster B.V.? [i.v.m. aanpassen arbeidsduur]

Hallo Leden,

 

Ik heb even een vraag en hoop dat jullie mijn antwoord op kunnen geven.

Bij ons in het bedrijf is een werknemer gestopt op zijn studie verder op te pakken, wij zijn hier mee accoord gegaan zonder wederzijds goedvinden, deze werknemer had bij ons een vast contract.

 

Nu zou deze werknemer graag bij ons willen blijven werken alleen dan op basis van nul-uren contract.

om dit te combineren met zijn nieuwe studie.

 

Wij weten dat deze werknemer een half jaar en een dag niet bij ons bedrijf in dienst moet zijn om opnieuw een contact te krijgen, hier willen wij niet op wachten en vragen ons nu af kan deze werknemer worden aangenomen in onze zuster B.V.? Of is een andere manier mogelijk?

 

Ik hoop dat jullie mij hier mee verder kunnen helpen.

 

Groeten Claire

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Soms wordt het qua antwoorden ook wel ingewikkeld gemaakt ;)

 

Dit wil zeggen dat wij er mee instemmen dat deze werknemer stopt omdat wij willen dat hij een nieuwe studie gaat oppakken maar wij wilde niet dat deze werknemer bij ons bedrijf zou stoppen.

Dit is de keuze geweest van de werknemer zelf.

Zoals ik het zie/lees: werknemer wenst weer te geen studeren. Dit is niet in opdracht van werkgever. Studie heeft waarschijnlijk ook niet te maken met huidige werk van werknemer. Werkgever gunt hem dit, maar vindt hem een fijne werknemer en wil hem niet kwijt. Arbeidscontract wordt beëindigd, maar de vraag is óf er een ander werknemerscontract voor minder uren mogelijk is.

 

Wij weten dat deze werknemer een half jaar en een dag niet bij ons bedrijf in dienst moet zijn om opnieuw een contract te krijgen

 

Ik ben geen jurist, maar @Monique Doomernik zou het dan volgens de wet aanpassing arbeidsduur wel mogelijk zijn de werkgever een ander contract aan te bieden?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Ik ben geen jurist, maar @Monique Doomernik zou het dan volgens de wet aanpassing arbeidsduur wel mogelijk zijn de werkgever een ander contract aan te bieden?

 

De wet aanpassing arbeidsduur heeft er niet zoveel mee van doen, die kan uitkomst bieden als werknemer eenzijdig een aanpassing van zijn uren wenst.

Met wederzijds goedvinden kun je uiteraard altijd je uren aanpassen. Dat is het probleem ook niet.

"Probleem" is dat de nieuwe overeenkomst in de keten valt, en dus ook een overeenkomst voor onbepaalde tijd is.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik gaf niet aan dat de wet aanpassing arbeidsduur van toepassing was, maar dat vermindering van uren mogelijk is (binnen een bestaand contract) en dat dat op verzoek van werknemer zou moeten gebeuren (om zich in te dekken).

Maar dat terzijde. Het is ook niet meer van belang / niet mogelijk want de arbeidsovereenkomst is blijkbaar al geëindigd. Op welke wijze is overigens onduidelijk omdat vraagsteller de ene keer spreekt van ontbinden en dan van stoppen en niet (duidelijk) reageert op mijn vragen over opzeggen, met/zonder wederzijds goedvinden etc.

 

Nu zou er dus een nieuw contract moeten komen voor dezelfde arbeid en dat via een zuster b.v. regelen biedt geen soulaas zoals ik al aangaf.

Het is hoe dan ook opnieuw een overeenkomst voor onbepaalde tijd en binnen de kortste keren waarschijnlijk ook voor een x aantal uren (ook al noem je het een nulurencontract).

Zelfs het tegelijk met de overeenkomst werknemer weer een opzegging laten schrijven kan tegen de werkgever gebruikt worden.

 

Dit is helaas een typisch voorbeeld uit de praktijk van te laat advies inwinnen :-\

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Dit is helaas een typisch voorbeeld uit de praktijk van te laat advies inwinnen. :-\

Is er een ondernemer én personeelsfunctionaris bij deze werkgever? En hoe worden gesprekken, onderhandelingen en contracten dan vormgegeven?

 

Er is al een rechtenforum.nl, maar ik zie in dit kader wel ruimte voor een arbeidsrechtenforum of online arbeidscontracten vraagbaak.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Er is al een rechtenforum.nl, maar ik zie in dit kader wel ruimte voor een arbeidsrechtenforum of online arbeidscontracten vraagbaak.

Op rechtenforum.nl is al een arbeidsrechtrubriek:

https://rechtenforum.nl/forum/platform/title/Arbeidsrecht+%26+Sociale+zekerheidsrecht

Naast vele andere juridische rubrieken.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.