• 0

overstap ISDN telefoon naar VOIP

Wie heeft ervaring met de overstap van ISDN telefonie naar Voip?

Mijn ISDN contract liep bij de Belcentrale en na al enige maanden door hen te zijn gewaarschuwd dat ISDN een aflopende zaak is en dat ik zou moeten overschakelen naar VOIP heb ik hun gevraagd dat te verzorgen.

Er kwam een monteur (technisch adviseur) met 4 toestellen en een kastje en binnen een half uur was alles uitgepakt en geinstalleerd. Met de mededeling dat ik nog via de oude toestellen op de ISDN gebeld zou worden, maar wel al via de VOIP naar buiten kon bellen, nam hij afscheid.

Bij het weggaan kreeg ik een paar formulieren te ondertekenen en daar begint het probleem.

 

Die formulieren heb ik niet goed gelezen. Ik dacht dat het ging om de 4 toestellen die hij had geplaatst en of ik tevreden was over zijn uitleg. Dat was ik. Later kreeg ik bericht dat mijn telefoonnummers waren omgezet naar VOIP en dat ik vanaf dat moment ook via de VOIP gebeld kon worden. Mijn oude telefoons zijn inderdaad niet meer in gebruik.

Weer enkele weken later kreeg ik bericht van de Belcentrale dt er een monteur van de KPN zou komen om mijn lijnen door te meten.

Waar dat voor nodig was weet ik niet, maar ik heb het zo gelaten tot op een ochtend die monteur bij mij op de stoep stond.

 

De persoon in kwestie begon aan mijn oude KPN lijn te meten, maar omdat bij mij alles over de glasvezel loopt kreeg ik het vermoeden dat er iets niet klopte. Op mijn vraag wat nu precies de bedoeling was, wist de monteur alleen te melden dat de Belcentrale opdracht had gegeven om te controleren of mijn lijn geschikt was voor internet, want die had ik aangevraagd.

Na telefooncontact via de monteur met Belcentrale heb ik tegen Belcentrale gezegd dat het een misverstand moest zijn en dat ik geen nieuwe internet aansluiting wilde hebben.

 

Eind resultaat de dag er na kreeg ik een rekening van ongeveer 3000,00 euro voor het opzeggen van een contract voor 5 jaar, want ze hadden een nieuwe internet verbinding aangevraagd en dus kosten gemaakt.

Belangrijk is nog om te vermelden dat de telefoon bij mij op de zaak staat en ik dus hierin geen "domme" consument ben maar een ondernemer die beter op had moeten letten!!!

 

Wie kan mij helpen bij het oplossen van dit probleem. Ik hoor het graag.

 

Jan

 

mijn belangstelling gaat vooral uit naar mensen die ervaring hebben met het betreffende bedrijf en weten of dit soort problemen vaker voorkomen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkon op HL.

 

Ik heb er geen ervaring mee. Ik ben gewoon van KPN isdn naar een online Voip-provider gegaan. KPN kon mijn verhuizing van kantoor niet in 2-3 weken regelen dus was het sneller om het nummer gewoon over te porten naar een Voip-provider (in 4 dagen geregeld). Kosten zijn nu ook een stuk lager.

 

Je zegt formulieren getekend te hebben. Is één van die formulieren een nieuwe internet aanvraag? Raar dat belcentrale die aan wil leggen terwijl ze weten dat je al een werkende internetverbinding hebt (en dat wisten ze want je kon al bellen via internet).

 

Verder lijkt mij €3000 ook wel erg hoog. Je zou in ieder geval een specificatie moeten vragen waarvoor dat allemaal is. Dit lijkt mij veel meer te zijn dan de kosten van een monteur bezoekje.

 

Edit: Ik zie dat belcentrale.nl ook internet levert. Ja, dat is natuurlijk lekker voor hun, zo'n koppelverkoop. Geen idee of en hoe je eronder uit kunt komen. Als dat niet lukt is het goedkoper ze de dienst wel te laten leveren en je glasvezel op te zeggen. Misschien kunnen ze niet eens die 200Mbps leveren want je hebt gelijk aangegeven het niet te willen hebben.

 

Advies aan andere: bij overstap van isdn naar internetbellen altijd onafhankelijk advies vragen. De abonnement prijzen die de traditionele bedrijven vragen zijn erg hoog. Deze kunnen voor een Voip-nummer veel lager liggen (van €1 tot enkele € p/maand).

Link naar reactie
  • 0

Eind resultaat de dag er na kreeg ik een rekening van ongeveer 3000,00 euro voor het opzeggen van een contract voor 5 jaar, want ze hadden een nieuwe internet verbinding aangevraagd en dus kosten gemaakt.

 

Bieden ze in de praktijk alleen maar 5 jarige contracten aan?

Of was een kortere termijn van maximaal 1 jaar ook een keuze mogelijkheid?

 

Belangrijk is nog om te vermelden dat de telefoon bij mij op de zaak staat en ik dus hierin geen "domme" consument ben maar een ondernemer die beter op had moeten letten!!!

 

Sommige regels uit de telecomwet gelden ook bij zakelijke eindgebruikers.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar betaal je 3000 EURO voor? Zijn dat enkel afsluitkosten of krijg je daar ook een bepaalde tijd internet voor? Zo ja, hoe lang?

 

Je hebt internet aangevraagd, omdat VOIP via het internet gaat. Zonder internet geen VOIP, dus lijkt het me logisch dat je VOIP-aanbieder een internetaansluiting verzorgt als je die nog niet hebt of als je huidige aansluiting niet voldoet.

 

Nu lijkt me dat glasvezel voldoende snel is om VOIP over te doen, dus heb ik het gevoel dat er nog e.e.a. aan je verhaal ontbreekt. Heeft die leverancier gevraagd of je al internet had, bijvoorbeeld? Of kon je dat bij de aanvraag ergens aangeven? Heb je het zelf daarover gehad?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Sommige regels uit de telecomwet gelden ook bij zakelijke eindgebruikers.

 

Daar staat in dat de mogelijkheid geboden moet worden tot het aangaan van een contract voor bepaalde tijd van 12 maanden, én dat voor een consument de maximale periode bij een contract voor bepaalde duur 24 maanden is.

 

Dus een contract voor bepaalde tijd van vijf jaar voor een zakelijke klant kan prima.

 

Neemt niet weg dat dit 'bijzonder' is en, wat mij betreft, niet onder 'opletten' valt. Een monteur die even een krabbel vraagt...

 

Briefje sturen dat er sprake is van dwaling. Als ze stug volhouden een advocaat brief laten sturen.

 

Op de site staat overigens dat VOIP aangeboden wordt op internetverbindingen die niet van het bedrijf zelf zijn. Sommige aanbieders verplichten ook internet af te nemen bij VOIP. Dit om te voorkomen dat er kwaliteitsproblemen optreden. In dit geval is dat dus niet verplicht.

Link naar reactie
  • 0

Daar staat in dat de mogelijkheid geboden moet worden tot het aangaan van een contract voor bepaalde tijd van 12 maanden, én dat voor een consument de maximale periode bij een contract voor bepaalde duur 24 maanden is.

 

Dus een contract voor bepaalde tijd van vijf jaar voor een zakelijke klant kan prima.

 

Er is op zich ook niets mis mee als je de keuze geboden wordt tussen een 1 jarig of een meerjarig contract, en bewust voor het laatste kiest in ruil voor korting/gratis apparatuur/andere voordeeltjes.

Maar bij sommige partijen vraag ik me af of het in de praktijk uberhaupt wel mogelijk is om een 1 jarig contract te krijgen en te houden.

 

 

Ze probeerden eerder ook al de voorwaarden van bestaande klanten dusdanig te wijzigen dat het in de praktijk neer kwam op een verlenging met 2 jaar.

De e-mail die dat aankondigde uit een eerdere rechtszaak:

 

Wijziging voorwaarden

 

Geachte mevrouw [eiser] ,

 

Al geruime tijd maakt u gebruik van onze Voip diensten en samen hebben we er voor gezorgd dat uw telefoniekosten substantieel lager zijn uitgevallen. Sinds kort bieden wij ook Mobiele telefonie aan die volledig is geïntegreerd met de telefooncentrale van uw vaste telefonie. Voor 10 % minder dan u nu betaalt kunt u onbeperkt bellen en surfen. Maar nu ook met uw mobiel doorschakelen naar extensies binnen uw bedrijf of uw voicemail naar e-mail laten bezorgen. U maakt nog steeds gebruik van traditionele mobiele telefonie en dat is jammer, omdat deze niet geïntegreerd met de opties van uw telefooncentrale. Neem contact met ons op voor offerte voor uw nieuwe mobiele telefonie. Uw nieuwe contract zal gegarandeerd 10 % lager uitvallen dan uw huidige maandbedrag. Vanaf dat moment belt u onbeperkt tegen een vast bedrag. Dat is inclusief de nieuwste functies die u nu nog niet heeft. Bel ons op 088-3334422 en maak een afspraak. Wij begrijpen dat inkopen tegen een gunstig tarief voor u een belangrijk punt is als ondernemer. Daarom hebben wij ons huidige aanbod voor traditionele telefonie dat u nu gebruikt ook gewijzigd. Wij hebben de boodschap begrepen en snappen dat u altijd de scherpste tarieven wilt. De tarieven zijn daarom, verlaagd. Vanaf nu ontvangt u twee en een half procent extra korting op uw abonnement vaste telefonie ( VoIP) bij een tweejarig contract. U heeft nu een contract voor onbepaalde tijd. Reageert u niet op deze e-mail dan activeren wij voor u deze twee en half procent extra korting. Deze wijziging gaat over een maand in. De nieuwe voorwaarden vindt u op voorwaarden.belcentrale.nl. U heeft in de tussentijd de mogelijkheid de overeenkomst kosteloos te beëindigen zoals u altijd al gewend was. Wilt u tussentijds of later overstappen naar onze aanbieding vast/mobiel dan kan dat altijd op elk moment. Met vriendelijke groet, Team Belcentrale”

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.