• 0

Kinderopvangtoeslag terug betalen door ontbreken winst uit onderneming

Goedemorgen!

 

Namens mijn zus een vraag met betrekking tot toeslagen. Zij heeft over 2016 kinderopvangtoeslag gekregen die nu wordt teruggevorderd door de belastingdienst.

 

Zij geeft via een VOF samen met een vennoot (50-50) cursussen, waarbij de cursisten steeds een aantal weken een dagdeel/week langskomen en daarvoor een rekening ontvangen. Door de kleine ondernemersregeling hoeven ze de BTW daarover niet af te dragen.

 

In 2016 zijn alle opbrengsten geïnvesteerd in het terrein, materieel en beter cursusmateriaal. Onderaan de streep is daardoor geen winst gemaakt. De grotere uitgaven betreffen diensten als aanleg elektra, een barbecue op de open dag en de huur van het terrein.

 

Als gevolg hiervan heeft mijn zus aangegeven geen winst uit onderneming gerealiseerd te hebben.

 

Eerder dit jaar heeft belastingdienst aangegeven, dat mijn zus geen recht zou hebben op de toeslag, omdat niet aangetoond is dat zij gewerkt heeft. In reactie daarop heeft ze over een periode van 2 maanden weekroosters en de uitgaande facturen toegestuurd. Ze wilde daarmee aantonen, dat ze daadwerkelijk geld ontvangen voor hun werkzaamheden.

 

De belastingdienst geeft nu aan, dat uit hun informatie niet blijkt, dat er een vergoeding bestaat voor de werkzaamheden, die te koppelen is aan de IB-aangifte. Er wordt nu verzocht om aan te geven hoe die inkomsten aan IB-aangifte gekoppeld kunnen worden. Er wordt niet om specifieke documenten gevraagd.

 

Bellen naar het genoemde telefoonnummer leverde steeds alleen de steeds herhaalde mededeling, dat het voor hen aannemelijk gemaakt moest worden, dat mijn zus die uren gewerkt heeft. Buiten de al toegestuurde informatie kunnen wij niet veel meer bedenken om dat aannemelijk te maken.

 

In de zoekfunctie kon ik niet veel vinden over vergelijkbare zaken, maar wellicht ligt dat aan mijn zoekvaardigheden.

 

Heeft iemand hier al eens met dat bijltje gehakt of in elk geval nog goede suggesties om de belastingdienst op andere gedachten te brengen? En valt het aan te raden om tijdens een hoorzitting een mondelinge toelichting te geven?

 

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In 2016 zijn alle opbrengsten geïnvesteerd in het terrein, materieel en beter cursusmateriaal. Onderaan de streep is daardoor geen winst gemaakt. De grotere uitgaven betreffen diensten als aanleg elektra, een barbecue op de open dag en de huur van het terrein.

 

Als gevolg hiervan heeft mijn zus aangegeven geen winst uit onderneming gerealiseerd te hebben.

Er zit een verschil tussen 'geen winst' uit onderneming maken en geen 'winst uit onderneming' maken. Fiscaal althans. Het kan namelijk best zijn dat de Belastingdienst de activiteiten ziet als onderneming voor de inkomstenbelasting, maar dat je tegelijkertijd nul euro winst maakt.

 

Het kan ook zijn dat de activiteiten worden gezien als resultaat overige werkzaamheden (= geen 'winst uit onderneming'). Je zal de ondernemerscheck moeten doen om te kijken of er sprake is van WuO. Zo ja, dan kan dat uiteraard 0 euro zijn (als je evenveel kosten als opbrengsten hebt).

 

Overigens is ook het wordt 'investeren' tricky. Bedoel je hier ook mee wat de Belastingdienst bedoelt? Als je daadwerkelijk opbrengsten (fiscaal) investeert, kan de winst nooit nul zijn. Je mag investeringen namelijk niet direct van de winst aftrekken, maar uitsluitend met een vertraging van 1/60e per maand.

 

Wat is precies de situatie? Om het te corrigeren, kan het zijn dat ze simpelweg verwachten dat ze een aangifte doet waaruit blijkt dat ze een onderneming heeft met activiteiten.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Overigens is ook het wordt 'investeren' tricky. Bedoel je hier ook mee wat de Belastingdienst bedoelt? Als je daadwerkelijk opbrengsten (fiscaal) investeert, kan de winst nooit nul zijn. Je mag investeringen namelijk niet direct van de winst aftrekken, maar uitsluitend met een vertraging van 1/60e per maand.

 

Snaai geeft aan "De grotere uitgaven betreffen diensten als aanleg elektra, een barbecue op de open dag en de huur van het terrein." Aanleg elektra lijkt me dan een investering die afgeschreven moet worden (tenzij dat minder dan € 450,00 ex BTW kostte) maar de barbecue en de huur van het terrein zijn natuurlijk geen investeringen maar gewoon kosten die direct van de winst afgetrokken moeten worden. Dus geen investering zoals de belastingdienst bedoelt.

 

Maar heb je geen boekhouder? En een jaarrekening? Als je zo weinig omzet winst maakt dat je onder de KOR valt hoef je niet zo heel veel kosten te maken om op 0 uit te komen natuurlijk...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik werd geattendeerd op dit topic door mijn zwager, waarvoor dank :-)

Mijn vrouw heeft voor haar VoF inderdaad geen boekhouder, mede door het in haar ogen beperkte stukje administratie dat er speelt. Ik denk zelf inderdaad ook dat dit WEL handig is, gespreksstof voor bij het komende avondeten dus..

 

Anyway, het komt er op neer dat ze met de VoF een terrein huurt waar ze cursussen geeft. Mensen komen langs en volgen een cursus.

 

Inkomsten:

-aantalCursisten * bedragY

 

Uitgaven:

- huurTerrein 12 * maandbedrag

- wat er verder nog uitgegeven wordt, drukwerk groenonderhoud, attributen voor cursus etc.

 

Inkomsten - uitgaven = 0 (bij benadering). Vandaar in de aangifte ib niks opgenomen

 

Uitgaven zijn over het algemeen wel <450, de eerder genoemde elektra was een uitzondering en was wel >450. Het zou dus kunnen dat dit wel op de balans had moeten komen wat dus zou resulteren in een positief bedrijfsresultaat (zeer beperkt, maar toch) wat wel geresulteerd had moeten hebben in een klein bedrag op de aangifte IB. Waarmee toeslagen dan ook weer tevreden had geweest..

 

Klopt deze beredenering een beetje? 2016 en 2017 zijn al definitief voor ons. In hoeverre is dit dan nog corrigeerbaar als we tot de conclusie komen dat er wellicht wel een (miniem) positief bedrijfsresultaat over die jaren geweest zou zijn? Mijn vrouw doet geen aangifte IB als ondernemer, alleen prive.

Betreffende de toeslagen, zou het handig zijn om bij mijn bezwaar dan maar aan te geven dat ik gebruik wil maken van de hoorzitting zodat we dit "normaal" kunnen bespreken? Ik loop er wel tegenaan dat het onmogelijk is om iemand te vinden bij de belastingdienst die inhoudelijk mij hier antwoord op kan geven. Belastingtelefoon kom ik niet verder mee.

Link naar reactie
  • 0

Voor de toeslagen zul je moeten bewijzen dat je vrouw gewerkt heeft, dat doe je niet met facturen aan cursisten en de huurbetalingen voor een terrein. Het kan dan immers nog steeds zo zijn dat de andere vennoot de cursussen heeft gegegeven.

Je plat gezegd gewoon vrij nutteloze documentatie naar de belastingdienst gestuurd als het gaat om bepalen of je gewerkt hebt. die facturen bewijzen niet veel.. ze zijn hooguit ondersteunend bewijs.

 

Ook als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting maar inkomsten uit overige werkzaamhedne aangeeft kunnen die uren gewoon tellen voor de toeslagen.

 

Je moet dat onderscheid goed maken.

De belastingdienst wil voor de toeslagen bewijzen zien dat je hebt gewerkt.

Dat kan best lastig zijn. maar een urenadministratie is een begin.. Die stel hou je zelf bij. en die onderbouw je (desgevraagd) met extra documenten, een factuur aan een cursist kan dus wel een bewijs zijn dat er die dag een cursus is gegeven.

 

 

andere zaken die bewijs kunnen zijn dat er gewerkt is.

- De agenda van je vrouw met alle (zakelijke) afspraken

- parkeerkosten bij de cursuslocatie op dag van de cursussen

- Website / folders e.d. waar de cursus staat aangekondigd met naam van de trainer(s)

- mailwisselingen met leveranciers of klanten over de cursus of een offerte kunnen ook ondersteunend zijn..

- whatsapp of mail tussen je vrouw en haar zakenpartner over planning en organisatie van de cursussen.

 

Uiteraard ga je niet he hele mailbox printen als bewijs, ik zou beginnen met een urenregistratie, desnoods met kopieën van de (online) agenda. die je verder aanvult met ondersteunende documenten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.