• 0

Inkoop buiten EU, levering binnen EU => hoe omgaan met BTW?

Beste allemaal,

 

Ik zit even met een vraagstukje waar ik jullie mening graag over hoor. De situatie is als volgt:

 

Onlangs heb ik een aantal goederen ingekocht bij een bedrijf dat gevestigd is in San Marino. Mijn betaling heb ik overgemaakt naar een Italiaanse bankrekening (dus geen bankrekening in San Marino). Het bedrijf waar ik de goederen heb ingekocht heeft ontvangst van mijn betaling bevestigd en heeft de goederen vervolgens ook netjes geleverd.

Bij ontvangst van de goederen bleek dat de goederen niet vanuit San Marino verstuurd zijn, maar vanuit Italië.

 

Op de website van de belastingdienst staat vermeld dat San Marino voor de btw als een niet-EU land moet worden beschouwd. Bij het plaatsen van mijn inkooporder had ik in verband hiermee rekening gehouden met importkosten. Maar omdat de levering van de goederen vanuit Italië heeft plaatsgevonden, heb ik geen importkosten hoeven te betalen bij ontvangst. De vraag waar ik nu mee zit is de volgende: moet ik alsnog aangifte doen bij de douane omdat de geleverde goederen zijn ingekocht bij een bedrijf dat gevestigd is in San Marino? Of hoeft dat niet omdat de feitelijke levering van de goederen heeft plaatsgevonden vanuit een EU land (Italië) naar Nederland? Wat is hier leidend voor de btw? Het feit dat het bedrijf waar ik de spullen heb gekocht in San Marino is gevestigd? Of dat de feitelijke levering van de goederen binnen de EU heeft plaatsgevonden?

 

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, odeon zei:

Voor de BTW is de plaats van levering bepalend. Italië dus.

Voor de BTW is het BTW-nummer op de factuur van de leverancier bepalend.

De leverancier in San Marino zal zeer waarschijnlijk (ook) een Italiaans BTW-nummer hebben, naast een magazijn in Italië.

Als dat zo is, dan is er sprake van een intracommunautaire prestatie, waarbij de BTW-heffing naar de afnemer wordt verlegd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar heeft de levering plaats gevonden vanuit Italië en hoeft daarvoor geen invoeraangifte meer gedaan te worden, of de levering is wel afkomstig uit San Marino maar al door de leverancier in de EU ten invoer aangegeven.  Een en ander zou moeten blijken uit welke leveringsconditie (Incoterms)  jij en je leverancier overeengekomen zijn,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.