• 0

voor freelance werk eenmanszaak nodig?

Hoi allemaal

In een ander topic is van mij te lezen dat ik een eenmanszaak aan t opstarten ben.

Sinds deze week heb ik er ook freelance werk bij.

Nu vraag ik me af wat daar allemaal voor nodig is

en of het dus het makkelijkst is om dat freelance werk onder de eenmanszaak te laten vallen.....(vooral dus voor kvk, btw nummer, etc)

En hoe zit dat met af te dragen premies? waar heb je allemaal mee te maken als freelancer???

Zijn hier goede websites over? heb wel gezocht, maar kan de specifieke info over premies/eenmanszaak niet vinden, wel zzp....

 

Wie kan me hierbij helpen??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Groot gelijk

zal dat eerst eens doen

sorry.... ::)

 

Hmmz, gekeken, maar vind dit soort fora erg lastige manier van zoeken hebben omdat je alle berichten krijgt, en niet alle topics

 

Heb hierdoor nog niet echt een antwoord op mn vraag

of het handig is om werk als freelancer onder zelfde kvk en btw nummer te laten vallen als mn eenmanszaak (die nog aangevraagd meoten worden)

Link naar reactie
  • 0

of het handig is om werk als freelancer onder zelfde kvk en btw nummer te laten vallen als mn eenmanszaak (die nog aangevraagd meoten worden)

wat zou het alternatief moeten zijn:

KvK en Belastingdienst staan het niet toe 2 eenmanszaken als 1 persoon te hebben - dat zou ook geen zin hebben.

Wel kun je onder 2 handelsnamen in het economisch verkeer opereren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het met iGeek eens dat één eenmanszaak die onder twee namen opereert het meest handige is.

Op deze manier ontwijk je ook het VAR verhaal, voorzover je daar een probleem mee zou hebben.

Een VAR verklaring heb je als freelancer nodig, en houd in dat de belastingdienst jouw als freelancer erkend.

Als je langlopende fraalance projecten zou hebben kan dit uitgelegd worden als verkapt dienstverband, vandaar de VAR.

Link naar reactie
  • 0
Ben het met iGeek eens dat één eenmanszaak die onder twee namen opereert het meest handige is.

Op deze manier ontwijk je ook het VAR verhaal, voorzover je daar een probleem mee zou hebben.

 

Is dat zo? Ik ben geen fiscalist maar het lijkt me sterk dat je geen VAR nodig hebt indien je een eenmanszaak hebt met twee handelsnamen.

 

Ik huur regelmatig freelancers in en vraag altijd naar een VAR. Dat beschermt mij namelijk als opdrachtgever.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Is dat zo? Ik ben geen fiscalist maar het lijkt me sterk dat je geen VAR nodig hebt indien je een eenmanszaak hebt met twee handelsnamen.

 

het gaat niet om de twee namen, maar om de twee activiteiten die door dezelfde onderneming worden uitgevoerd. dat betekent meerdere klanten. en dat is 1 van de aspecten die de belastingdienst checkt

 

Om te bepalen of u een ondernemer bent en niet werkt in een dienstbetrekking, let de Belastingdienst vooral op de volgende punten:

 

Bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen?

Wordt u doorbetaald tijdens vakantie of ziekte?

Maakt u winst, en hoeveel?

Hoe zelfstandig is uw onderneming?

Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?

Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?

Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?

Hoeveel klanten heeft uw onderneming?

Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?

Bent u aansprakelijk voor alle schulden van de onderneming?

 

bron: Belastingdienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Er is mij totaal niet om een VAR gevraagd

Het enige wat ik te horen krijg is dat ik als freelancer werk, en zelf mn uren bij ze moet factureren

En alles dus ook zelf op moet geven bij de belastingsdienst

 

Zij hebben ook totaal geen kaas gegeten van het feit dat ik er ook een onderneming bij start, dus wat ik dan het beste kan doen...

Denk dat het tijd wordt voor een bezoekje aan de belastingdienst..

 

Hoe weet ik wie mijn belastingsadviseur is?En waar die zit? (welke plaats.. Of kan ik zo een belastingkantoor binnenwandelen zonder afspraak, met mijn vraag?

Link naar reactie
  • 0

Ben het met iGeek eens dat één eenmanszaak die onder twee namen opereert het meest handige is.

Op deze manier ontwijk je ook het VAR verhaal, voorzover je daar een probleem mee zou hebben.

 

Is dat zo? Ik ben geen fiscalist maar het lijkt me sterk dat je geen VAR nodig hebt indien je een eenmanszaak hebt met twee handelsnamen.

Klopt. Een VAR is altijd raadzaam. Zelfs als DGA kan het noodzakelijk zijn om een VAR te hebben.

 

Ik huur regelmatig freelancers in en vraag altijd naar een VAR. Dat beschermt mij namelijk als opdrachtgever.

Succes!

Dat is ook maar betrekkelijk.

 

Ook met VAR kan er nog wel degelijk een verkapt dienstverband worden veronderstelt en de opdrachtgever als inhoudingsplichtig worden aangemerkt. Het risico is alleen beperkter. Maar zodra je iemand gaat inhuren die fulltime voor een langdurige periode opdrachten verricht kan de inlenersaansprakelijkheid zeker een rol gaan spelen. In dit kader is het ook aan te raden om in de inleenovereenkomst zoveel mogelijk de illusie te wekken dat de ingeleende kracht als zelfstandige opereert en niet onder leiding of toezicht van de inlener staat.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een vraagje waar ik al een tijdje mee zit.

 

In de uitgeverijwereld is het gebruikelijk dat er freelance personeel wordt gevraagd, zoals redacteuren en fotografen. De bedrijven gaan er vaak van uit dat ik als redacteur freelancer ben, terwijl ik een eenmanszaak heb (ook al lijkt het soms dat ik aan het freelancen ben :) ).

 

Nu mijn vraag: maakt het voor bedrijven die mij inschakelen uit dat ik geen freelancer ben? De btw die ik op de facturen zet kunnen ze immers terugvragen. Of komt er meer bij kijken?

Link naar reactie
  • 0

Dat is wat ik er ook van begrepen heb. Volgens mij klopt dit.

 

Maar indien ik zou reageren op een advertentie voor freelancer, kunnen bedrijven dan gegrond bezwaar hebben wanneer ik de werkzaamheden vanuit mijn eenmanszaak wil factureren? En dus btw gooi op het afgesproken bedrag?

 

Zo nee, dan heeft de topicstarter ook antwoord op haar vraag, lijkt me.

 

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat een uitgeverij moeilijk deed toen deze een vormgever een freelance opdracht had gegeven. De betreffende vormgever had als eenmanszaak gewoon btw gerekend over het bedrag. Ik begrijp niet waarom de uitgeverij moeilijk deed.

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet beter met je accountant een afspraak maken?

Die kan je ongetwijfeld ook vertellen hoe je dit het beste aan kan pakken.

 

succes!

 

welke accountant...

Waarom veronderstel je dat ik die al heb?

heb mn ez nog ni eens opgestart, en ook nog zeker geen geld voor een accountant

wil daarom ook zelf mijn boekhouding gaan doen, en weet wel iemand die me wil helpen met mn belastingopgaaf eind van t jaar

maar heb geen accountant, dus kan het hem/haar niet vragen, vandaar dat ik er hier om vraag!!!

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet beter met je accountant een afspraak maken?

Die kan je ongetwijfeld ook vertellen hoe je dit het beste aan kan pakken.

 

succes!

 

welke accountant...

Waarom veronderstel je dat ik die al heb?

heb mn ez nog ni eens opgestart, en ook nog zeker geen geld voor een accountant

wil daarom ook zelf mijn boekhouding gaan doen, en weet wel iemand die me wil helpen met mn belastingopgaaf eind van t jaar

maar heb geen accountant, dus kan het hem/haar niet vragen, vandaar dat ik er hier om vraag!!!

 

@ Gretha we doen hier allemaal ons best om jou van een passend antwoord te voorzien.

Als ik jouw reactie lees, dan kan ik mij voorstellen dat enkele mensen daar wat moeite mee hebben.

 

Een goede boekhouder kan jou ook prima op weg helpen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Wat TechNico bedoelt is dat je reactie erg fel over kan komen, hoewel misschien niet fel bedoeld.

 

Wij proberen je te helpen met je vragen.

Omdat we niet alle details kennen, kan het voorkomen dat je een advies krijgt dat misschien geen hout snijdt. Zoals bijvoorbeeld, om een afspraak met je accountant te maken terwijl je die niet hebt. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een goed bedoeld advies is van iemand die de moeite neemt zich over jouw vraag te buigen.

 

 

Succes!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

t kwam juist erg bot op mij over

van zoek t maar uit bij andere mensen maar niet hier

en er ook van uitgaande dat iedereen een accountant heeft en die kan betalen

 

Eerst mag ik t geen eenmanszaakJE noemen, terwijl t toch echt een klein bedrijfje wordt met een bescheiden omzet

en nu gaat iemand anders er weer van uit dat ik een accountant heb en kan betalen....:S

 

sorry, maar dan weet ik t t ook niet meer, hoe ik t juist wel of niet moet noemen om de situatie te verduidelijken....

 

wil paar vragen weten, voordat ik naar naar kvk en belastingdienst ga, meer ni

Link naar reactie
  • 0

@Gretha Toetsenbord kapot ?

Of ben je zo nijdig dat je de helft van de toetsen vergeet in te drukken.

 

 

Je schijnt te vergeten dat de mensen die jouw proberen te helpen dit op vrijwillige basis doen. Niemand krijgt hiervoor betaald.

Met wat meer respect naar de andere leden ben je verzekerd van antwoorden op nieuwe vragen.

Link naar reactie
  • 0

dat zeg ik, van de een mag ik t geen eenmanszaakJE noemen, terwijl dat t wel verduidelijkt dat het om een klein bedrijfje gaat

 

en ik waardeer zeker alle antwoorden die ik krijg!

Maar mag ik het dan ook zeggen als ik niets aan een antwoord heb, of ja, niets...als het antwoord niet op mij van toepassing is....?

 

Excuses in ieder geval als het bot over kwam....

Dat is in geen geval de bedoeling!

 

@ strategos

Ik ga al een eenmanszaak beginnen

Vandaar mijn vraag of ik dan ook vanuit diezelfde eenmanszaak freelancewerk kan doen voor 1 opdrachtgever...

wel bedankt voor je antwoord!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.