• 0

Onterechte(?) factuur ontvangen & direct naar incasso

We hebben onlangs van een leverancier uit Finland een vrij hoge factuur ontvangen voor kosten waarvoor we niet van te voren geoffreerd waren. Nadat we bezwaar bij ze aantekenden hebben zij direct een incassobureau ingeschakeld. Toen we deze verteld hebben het niet eens te zijn met de factuur, hebben ze gereageerd met een dreigbrief waarin ze "binnen 3 werkdagen" betaling verwachten.


Dit alles geeft ons het gevoel dat deze twee partijen niet in goede trouw handelen. Hoe hiermee om te gaan? Is het belangrijk dat we een advocaat in de arm nemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft niet veel informatie. Is het een bekende leverancier van je? Heb je wel wat besteld en ontvangen bij deze leverancier? Wat staat er op de factuur? Heb je eerder problemen met deze leverancier gehad?

Meestal probeer je je er eerst samen uit te komen, in gesprek te blijven en te kijken wat de oorzaak van het probleem is voordat je naar een advocaat stapt of een rechtszaak begint.

Link naar reactie
  • 0

Goed, iets meer detail:

 

- Het is een leverancier van chemische producten. Ze hebben inderdaad een product geleverd (waar ook voor betaald is, zoals afgesproken) De kosten waar het nu over gaat zijn voor "schoonmaakkosten" na laatste levering.

- We hebben de samenwerking na de laatste levering opgezegd omdat het product niet aan kwaliteitseisen van onze klanten voldeed. Daarop volgde deze factuur.

- Deze schoonmaakkosten bedragen bijna 10x het totaal voor de geleverde producten. We hebben meerdere leveranciers, en hebben ook wel eerder facturen voor schoonmaak ontvangen maar nooit voor zo'n bedrag, vooral niet zonder offerte vooraf.

 

Zoals gezegd hebben we eerst geprobeerd bezwaar te maken , maar daar werd van hun kant op gereageerd door het incassobureau in te schakelen. We hebben op zich geen bezwaar tegen het betalen van een schoonmaaksom na beëindigen van de samenwerking.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, mmint zei:

.... of een rechtszaak begint.

Je gaat in dit geval (als vermeende schuldenaar) natuurlijk niet zelf een rechtszaak beginnen.

Het is vreemd dat de leverancier en het incassobureau niet inhoudelijk reageren op de bezwaren. Vraag nogmaals waarom men meent in dit geval een factuur te kunnen sturen.

 

En hoezo een schoonmaaksom? Is er schoongemaakt dan?

Geef a.u.b. een volledige en heldere uitleg.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
36 minuten geleden, T Chou zei:

Goed, iets meer detail:

 

- Het is een leverancier van chemische producten. Ze hebben inderdaad een product geleverd (waar ook voor betaald is, zoals afgesproken) De kosten waar het nu over gaat zijn voor "schoonmaakkosten" na laatste levering.

- We hebben de samenwerking na de laatste levering opgezegd omdat het product niet aan kwaliteitseisen van onze klanten voldeed. Daarop volgde deze factuur.

- Deze schoonmaakkosten bedragen bijna 10x het totaal voor de geleverde producten. We hebben meerdere leveranciers, en hebben ook wel eerder facturen voor schoonmaak ontvangen maar nooit voor zo'n bedrag, vooral niet zonder offerte vooraf.

 

Zoals gezegd hebben we eerst geprobeerd bezwaar te maken , maar daar werd van hun kant op gereageerd door het incassobureau in te schakelen. We hebben op zich geen bezwaar tegen het betalen van een schoonmaaksom na beëindigen van de samenwerking.

Leg eens uit waarom schoonmaak kennelijk niet ongebruikelijk is. En verder: zijn er voorwaarden van toepassing waaruit deze verschuldigdheid blijkt? Om wat voor bedrag gaat het? #needmoreinfo

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een langer lopend contract tussentijds opgezegd en daardoor de leverancier op kosten gejaagd? Dan kunnen deze inderdaad extra kosten hebben gemaakt en dan mag je onderhandelen over de hoogte vanuit een slechte positie. Zeker wanneer zij geleverd hebben wat afgesproken is, maar jouw klanten blijkbaar iets anders nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je legt een relatie tussen schoonmaakkosten en productkosten, maar die is er niet. Hoe verhouden hun schoonmaakkosten zich met die van andere Finse leveranciers? Ik vermoed dat je bij aanvang van de levering akkoord bent gegaan met voorwaarden, waarin wellicht ook eindkosten genoemd zijn. Je stelt in je topictitel dat de factuur onterecht is en je schrijft dat je een offerte had verwacht. Ik vermoed een factuur voor eindkosten terecht is, en je verwachting voor een offerte onterecht. Misschien kun je de leverancier begrip kweken en uitleggen waarom je lagere kosten had verwacht? Wellicht waren de kosten bij aanvang elders terug te vinden? Zo te lezen sta je niet heel sterk...

aangepast door mmint
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.