• 0

Webshopondernemer: hoe beschermen tegen overmatig veel retouren

Dag allemaal, 

 

Ik ben bezig met de opzet van een nieuwe webshop, gebaseerd op custom elektronische apparaten. Nu ben ik aan het worstelen met het herroepingsrecht. Eerst was ik ervan uitgegaan dat mijn producten daar niet onder vielen omdat ik de producten op maat maak voor de klant, maar zie nu in dat mijn producten hier helaas niet onder vallen en ik dus toch retouren moet aanbieden. 

 

Wat moet dat moet en ik doe alles natuurlijk graag volgens de regels, alleen waar ik tegenaan loop is hoe ik dit als webshop kan faciliteren. Ik hou namelijk geen voorraad, maar koop onderdelen zodra ik een bestelling binnen krijg en zet dan het hele apparaat in elkaar. Mocht ik een paar apparaten retour krijgen kan ik deze gemakkelijk weer verwerken in bijv tweedehands apparaten die ik ook verkoop. Maar is het bijvoorbeeld een bestelling van tientallen apparaten die ze retourneren dan is dat financieel wel lastig op te vangen voor mij als kleine startende ondernemer. 

 

Mijn vraag aan jullie dus: hoe bescherm je je (financieel) als startende ondernemer tegen veel retouren? Ik zou namelijk niet weten op hoeveel mogelijke retouren ik zou moeten rekenen. Hoe doen jullie dat bij je webshop? Hebben jullie een speciaal potje om dit risico op te vangen, en zo ja hoe hebben jullie de hoogte hiervan bepaald? 

 

Alvast bedankt! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
59 minuten geleden, Boss_r zei:

Maar is het bijvoorbeeld een bestelling van tientallen apparaten die ze retourneren dan is dat financieel wel lastig op te vangen voor mij als kleine startende ondernemer. 

 

Dat zullen meestal geen consumenten zijn maar bedrijven — en voor ondernemingen en ondernemers kun je het recht van retour beperken of zelfs uitsluiten.

 

Welkom op Higherlevel!

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Ward van der Put zei:

 

Dat zullen meestal geen consumenten zijn maar bedrijven — en voor ondernemingen en ondernemers kun je het recht van retour beperken of zelfs uitsluiten.

 

Welkom op Higherlevel!

 

Ahh dat klopt inderdaad, dat verkleint het risico al enorm. Dankjewel! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er zijn natuurlijk meer opties.

Voeg elementen toe waardoor het wel maatwerk wordt

-Kies producten waar de custom elementen makkelijk te vervangen zijn waardoor je het opnieuw kan verkopen met een ander "frontje"

- limiteer het aantal dat je kunt bestellen bijvoorbeeld met een dropdown met de keuze 1 tot en met 5 en de optie meer. Bij kiezen van meer maak je eerst een offerte en kun je eventueel werken met een proef product zodat ze eerst kunnen bekijken of ze de hele partij willen.

 

Andere opties om retouren te beperken is natuurlijk ook om de klant zelf de verzendkosten voor retourneren te laten betalen.

 

Als ik nog wat verder out-of-the-box denk Wellicht kun je dan de elementen los aanbieden En als aparte dienst de montage zelf kan kiezen of hij losse delen besteld en zelf in elkaar zet of dat jij het als dienst doet Waarbij je na retourneren de dienst wellicht niet terug hoeft te betalen, maar alleen de componenten, die jij vervolgens weer kunt hergebruiken. Misschien niet de meest voor de hand liggende optie en ik heb het ook niet uitgezocht of dat kan maar ik zou me voor kunnen stellen dat dat wel mogelijkheid is. Er zijn immers ook aanbieders die bijvoorbeeld met meubels zelfbouwpakketten aanbieden maar je kunt ook als extra dienst het in elkaar zetten afnemen. 

 

aangepast door Roel J
Aanpassingen ivm autocorrect wartaal
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

-Kies producten waarde kunst om elementen makkelijk te vervangen zijn waardoor je het opnieuw kan verkopen met een ander "frontje"

 

Roel, zit jij op een mobieltje met autocorrect? De grote lijn is wel duidelijk, maar de details zijn soms niet te begrijpen. Maatwerk creëren!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Game PC's? Misschien is een webshop wel niet het juiste verkoopkanaal voor jou of deze handel?

 

Het marge- en garantievraagstuk is mogelijk taaier!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Roel J zei:

Er zijn natuurlijk meer opties.

Voeg elementen toe waardoor het wel maatwerk wordt

-Kies producten waar de custom elementen makkelijk te vervangen zijn waardoor je het opnieuw kan verkopen met een ander "frontje"

- limiteer het aantal dat je kunt bestellen bijvoorbeeld met een dropdown met de keuze 1 tot en met 5 en de optie meer. Bij kiezen van meer maak je eerst een offerte en kun je eventueel werken met een proef product zodat ze eerst kunnen bekijken of ze de hele partij willen.

 

 Andere opties om retouren te beperken is natuurlijk ook om de klant zelf de verzendkosten voor retourneren te laten betalen.

 

Als ik nog wat verder out-of-the-box denk Wellicht kun je dan de elementen los aanbieden En als aparte dienst de montage zelf kan kiezen of hij losse delen besteld en zelf in elkaar zet of dat jij het als dienst doet Waarbij je na retourneren de dienst wellicht niet terug hoeft te betalen, maar alleen de componenten, die jij vervolgens weer kunt hergebruiken. Misschien niet de meest voor de hand liggende optie en ik heb het ook niet uitgezocht of dat kan maar ik zou me voor kunnen stellen dat dat wel mogelijkheid is. Er zijn immers ook aanbieders die bijvoorbeeld met meubels zelfbouwpakketten aanbieden maar je kunt ook als extra dienst het in elkaar zetten afnemen. 

 

 

Leuke out-of-the-box ideeën! Eerste suggestie ga ik zeker oppakken, ben van plan om sowieso alle 'grotere' klanten te contacten na hun bestelling om hun bestelling te doorlopen als een controle of het helemaal correct/naar wens is. Lijkt me voor een klant ook prettig idee en ben van plan om het meer in te kleden als extra service (wie weet heb ik nog goede tips voor ze, dat ze bijv voor hetzelfde geld een beter onderdeel kunnen krijgen oid) met voor mijzelf de fijne bijkomstigheid dat de kans wat kleiner wordt dat de klanten uiteindelijk hun product terugsturen.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Highio zei:

Game PC's? Misschien is een webshop wel niet het juiste verkoopkanaal voor jou of deze handel?

 

Het marge- en garantievraagstuk is mogelijk taaier!

  

Groet,

 

Highio

 

Niet specifiek gamepc's, maar o.a. wel computers. Heb momenteel een kleine handel lopen in tweedehands apparatuur die ik zelf bouw en krijg momenteel veel vragen naar nieuwe producten, dus vandaar dat ik mijn business nu wat ga uitbreiden. Marges kom ik volgens mijn planning (als het goed is) nu uit, en garantie hoop ik deels op te vangen door mijn eigen handigheid. Als kopers van tweedehands producten bij mij terugkomen met een defect kan ik het bijna altijd zelf repareren, of er moet echt een defect in 1 vd onderdelen zitten. In mijn tweedehands handel gaat het om goedkopere producten dus in dat geval vervang ik het onderdeel nu gewoon op mijn kosten, maar hoop bij de nieuwe apparaten in de toekomst ook op fabrieksgarantie terug te kunnen vallen mocht dat het geval zijn.

 

Dus hopelijk ondervang ik zo het garantievraagstuk en beperk ik met mijn orderproces het risico op grote retourbestellingen. Ik verwacht dat de echte uitdaging uiteindelijk in de marketing gaat zitten!

Link naar reactie
  • 0

Zitten jouw uurtarief en verzendkosten dan al in jouw businesscase?

 

Aanbetalingen, strikte betaaltermijnen en uitsluiten van grote retourzendingen vraagt om goede algemene voorwaarden zoals eerder besproken en ik vraag me werkelijk af of je dit in deze branche 'verkocht' krijgt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Roel J zei:

Als ik nog wat verder out-of-the-box denk Wellicht kun je dan de elementen los aanbieden En als aparte dienst de montage zelf kan kiezen of hij losse delen besteld en zelf in elkaar zet of dat jij het als dienst doet Waarbij je na retourneren de dienst wellicht niet terug hoeft te betalen, maar alleen de componenten, die jij vervolgens weer kunt hergebruiken.

 

Ik denk dat dat niet zal werken om retouren door particulieren tegen te houden: je mag ook geen restocking of andere kosten rekenen bij koop op afstand en retouren. Het enige dat de consument moet betalen zijn de verzendkosten retour, binnen redelijke grenzen (dwz een pakketzegel oid). 

 

Overigens maakt het wel uit hoe 'custom' iets is: ik denk dat een set componenten in een behuizing niet 'custom genoeg' is om te kunnen uitsluiten, maar bijvoorbeeld bedrukking of bestickering in opdracht van de klant zou je kunnen zien als een gepersonaliseerd item, en dan is misschien wel uit te sluiten. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.