Heb even een leuke discussie met een vriend van mij over het nut van omzet ten opzichte van winst.

Ik ben van mening dat het hebben van veel omzet eigenlijk niet zo heel belangrijk is (tenzij natuurlijk je een bonus hebt die van omzet afhankelijk is, maar ik ga er even vanuit dat je een eigen bedrijf runt), maar dat het eigenlijk gaat om winst.

Ik heb dus net zo lief 100.000 euro winst en 110.000 euro omzet, als 100.000 euro winst en 1.000.000 omzet.

Qua belasting maakt het volgens mij ook niets uit.

Of zijn er wel steekhoudende argumenten voor het hebben van veel omzet???

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6147-nut-van-omzet-tov-winst/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is nogal afhankelijk van de situatie. Je kan stellen dat je bij een laag winstpercentage een slechte marge hebt. Je kan dan stellen dat je beter iets anders, meer winstgevends kan opzoeken. Maar...

Een hoge omzet ten opzichte van een lage winstmarge als argumenten hebben:

- veel omzet kan betekenen veel vraag en verkopen

- hoe meer omzet, hoe meer marktaandeel en marktaandeel heeft zo ook zijn waarde. Vanuitmarketingoogpunt levert het relaties op welke best interessant zijn.

- wellicht zijn er nog kosten welke in een latere fase naar beneden zijn bij te stellen terwijl de omzet gehandhaafd blijft. Dus groeimotief

- Veel omzet kan ook risicospreiding betekenen. Weinig verkopen tegen een hoge marge betekent minder afnemers. Je hebt een vastere basis bij meer omzet onder meer klanten tegen een iets lagere winstmarge.

Bovenal geldt dat iedere branche zijn eigen marges kent. Supermarkten gaan voor veel omzet tegen lage marges terwijl de confectie gaat voor een lage omzetsnelheid tegen hoge marges.

Juist het tegenovergestelde doen van wat in de branche gebruikelijk is kan soms erg aantrekkelijk zijn en je onderscheiden.

Kortom afhankelijk van organisatie en inspanning is de voorkeur bepaald.

• 0

Bedankt voor je reactie!

Het gaat mij erom dat ik zou kunnen kiezen:

Ik kan bijvoorbeeld zelf goederen kunnen in- en verkopen en daar een bepaalde marge op maken, maar kan ook aan ander bedrijf laten in- en verkopen een daar een factuur aan sturen voor commissie.

Vooropgesteld dat de commissie en de marge gelijk zijn, en de risicos ook hetzelfde, heeft het dan toegevoegde waarde om toch te kiezen voor de optie dat ik zelf de omzet genereer??

• 0

Als de commissie die je zou krijgen gelijk is aan de marge die je zou maken, waar verdient het bedrijf dat de in- en verkoop doet dan aan?

Het lijkt me logisch dat als je alleen commissie krijgt op de deals die jij doet dat je dan minder hebt dan als je zelf de in- en verkoop regelt. Je loopt in dat geval toch ook geen risico? Of begrijp ik iets niet goed?

Succes!

• 0

Een steekoudend argument om het juist laag te houden zijn de risico's met wanbetalers.

In beide gevallen niet prettig, maar in het geval van de hoge omzet met lage marge fataal.

Verder lopen ook verzekeringskosten voor opslag/transport enzovoort op in het geval het om goederen gaat.

Als je het moet voorfinacieren heb je ook hogere lasten.

Voor kan natuurlijk zijn dat je met een hoop tamtam kan zeggen dat je een flinke omzet draait, doet het goed op bepaalde verjaardagsfeestjes.

Maar daar moet je wel behoefte aan hebben, geen steekhoudend argument. ;)

• 0

Een steekoudend argument om het juist laag te houden zijn de risico's met wanbetalers.

In beide gevallen niet prettig, maar in het geval van de hoge omzet met lage marge fataal.

Verder lopen ook verzekeringskosten voor opslag/transport enzovoort op in het geval het om goederen gaat.

Voor kan natuurlijk zijn dat je met een hoop tamtam kan zeggen dat je een flinke omzet draait, doet het goed op bepaalde verjaardagsfeestjes.

even de omzet oppoetsen, ben tenslotte bijna jarig:

ik stuur jou een factuur van euro 100.000.000 voor geleverde diensten en jij stuurt mij een factuur van euro 100.000.000 voor geleverde diensten. Allebei hebben we nu ineens een 'omzet' van ruim 100M. ;D

Hier zijn Enron, Ahold en nog een paar multinationals aan kapot gegaan ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Omzet als zodanig heeft weinig nut natuurlijk, maar veel omzet met relatief weinig winst geeft wel grote kansen en risico's.

Als je 1M omzet met 50k winst (5%, komt voor) kun je de winst verdubbelen door maar 5% te besparen op kosten en inkoop... maar als je kosten en inkoop 10% stijgen maak je opeens zwaar verlies.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor relatief grote marges, maar dat bepaalt wel in welke sectoren en je wel en niet aan de slag kan.

• 0

Zoalks Merkava terecht stelt, is omzet iets waarmee sommige mensen graag indruk maken op anderen in hun sociale omgeving. Hetzelfde geldt voor personeel. Als iemand hoort dat je een eigen bedrijf hebt, zal hij/zij vaak als eerste vragen hoeveel personeel je hebt. Succes of status wordt door de leek afgemeten aan het personeelsbestand en/of de omzet. Ik heb mij bij de ondernemingen waarbij ik als dga betrokken was altijd geconcentreerd op het resultaat. Activiteiten met een lage marge afgestoten en nieuwe producten en processen in huis gehaald waarmee je in nichemarkten in die sector voor onmogelijk gehouden marges kon realiseren.

Mvg

Hendrik

• 0

Tja, omzet en personeel als statussymbool, dat is weer iets anders natuurlijk. Als je met 100 man personeel en 10 miljoen omzet uiteindelijk 10k winst overhoudt moet je je schamen in plaats van pochen denk ik dan.

Wellicht kan het in de startfase best verantwoord zijn veel omzet en veel personeel te hebben bij een lage of negatieve winst, maar structureel is het onhoudbaar.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar