• 0

omzetten eenmanszaak naar een andere eenmanszaak

ik heb een vraag die ik niet eerder heb gezien.

als ik een eenmanszaak met personeel en huisvesting heb beëinidgd en alle abeidscontracten juridisch juist  heb beëindigd , de huur van bedrijfspand heb beëindigd, en mezelf heb uitgeschreven uit de KVK ( dit is nodig om lopende verzekeringen die betrekking hebben op personeel en huisvesting te royeren), en ik heb me opnieuw ingeschreven (eenmanszaak) met een andere handelsnaam, en op een ander adres , zonder personeel , maar met hetzelfde (eind)saldo activa/passiva (ook debiteuren/crediteuren)l van de oude eenmanszaak , heb ik dan volgens de inkomstenbelasting mijn onderneming gestaakt en kan ik gebruik van de de overgangsregeling, zonder af te rekenen. 

verdere infomatie: in het vorige bedrijf kocht, vervaardigde en verkocht producten, in de nieuwe eenmanszaak wil het wat rustiger aandoen en hou me parttime bezig met voornamelijk koop en verkoop van etenswaren.

Ik hoor het graag

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Welkom op ondernemersforum Higherlevel,

is dit een fiscale of juridische vraag? In beide gevallen lijkt mij op basis van deze informatie sprake van staking.

Waarom zou je een saldo active/passiva overnemen? Dat klinkt mij niet direct logisch of ik zie die verbinding tussen de oude en nieuwe emz niet direct.

Welke overgangsregeling?

Groet,

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0
11 uur geleden, Highio zei:

Welke overgangsregeling?

Waarschijnlijk de doorschuiffaciliteit inzake de stakingswinst.

11 uur geleden, cjm0057 zei:

...  kan ik gebruik van de de overgangsregeling, zonder af te rekenen. 

Nee dat kan niet.

In bepaalde gevallen hoeft er niet of niet geheel fiscaal afgerekend te worden over de stakingswinst. Deze zogeheten doorschuiffaciliteit kan worden gebruikt bij de volgende situaties:

- bij een echtscheiding of als uw partner overlijdt

- als u de onderneming overdraagt aan een medeondernemer of werknemer

- als u de onderneming overdraagt aan een bv

- als u komt te overlijden

Dat alles is bij u niet van toepassing.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

11 uur geleden, cjm0057 zei:

... ik heb me opnieuw ingeschreven (eenmanszaak) met een andere handelsnaam, en op een ander adres , zonder personeel , maar met hetzelfde (eind)saldo activa/passiva (ook debiteuren/crediteuren)l van de oude eenmanszaak , heb ik dan volgens de inkomstenbelasting mijn onderneming gestaakt en kan ik gebruik van de de overgangsregeling, zonder af te rekenen. 

verdere infomatie: in het vorige bedrijf kocht, vervaardigde en verkocht producten, in de nieuwe eenmanszaak wil het wat rustiger aandoen en hou me parttime bezig met voornamelijk koop en verkoop van etenswaren.

Uw eenmanszaak mag dan een nieuwe naam hebben en op uw nieuw adres gevestigd zijn, maar als alle activa (én passiva) worden overgedragen, dan is er sprake van een voortzetting en niet van een staking. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Als ik in de wet snuffel, zie ik het volgende wat wellicht van nut kan zijn:

Artikel 3.64. Doorschuiving via te conserveren inkomen naar andere onderneming

1 Bij het staken van een onderneming wordt op verzoek van de belastingplichtige bij de aangifte de met of bij de staking behaalde winst die is toe te rekenen aan bedrijfsmiddelen en aan herinvesteringsreserves, afzonderlijk bepaald en behandeld als te conserveren inkomen, voorzover aannemelijk wordt gemaakt dat die afzonderlijk bepaalde winst in het jaar van staking, dan wel binnen een periode van 12 maanden na staking, zal worden geherinvesteerd in een onderneming waaruit de belastingplichtige winst geniet.

Verder kom ik zo gauw geen definitie van staking tegen. De wet op de inkomstenbelasting lijkt zich er alleen mee bezig te houden hoe staking belast moet worden, niet wat het is. Misschien kom je er dus nog mee weg te zeggen dat je nooit gestaakt bent.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
23 uur geleden, Cosara zei:

Uw eenmanszaak mag dan een nieuwe naam hebben en op uw nieuw adres gevestigd zijn, maar als alle activa (én passiva) worden overgedragen, dan is er sprake van een voortzetting en niet van een staking. 

Dank Cosara.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar