Ga naar inhoud

Aandelenverkoop naar privé

Geplaatst:

CDollers

Ik heb vorig jaar geld geleend aan mijn bedrijf vanuit een persoonlijke lening aan mij vanuit mijn familie. Nu heb ik aandelen verkocht en het geld is gestort op mijn holding. Hiermee wil ik de lening terugbetalen. Kan ik het geld naar privé boeken?

Ik heb een slapende holding.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Waarom niet? Op de balans van jouw BV staat dus een schuld aan privé. De BV heeft het geld, dus inderdaad, maak over naar privé ter aflossing lening en betaal daarna je familie terug. Geen probleem, geen fiscus.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

CDollers

• Auteur

Joost. Ik heb dat toen vanuit privé betaald. Toen had ik nog geen holding opgericht.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Aha, Dan zul je eerst dividend moeten uitkeren, incl. 15% dividendbelasting

En dan nog 10% reserveren vh bruto dividend voor je IB aangifte

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Rik ·

1 uur geleden, CDollers zei:

Ik heb dat toen vanuit privé betaald.

Wat heb je vanuit privé betaald? :classic_wacko:

Als je toch prive geld van familie geleend hebt en dat weer uitgeleend hebt aan de zaak, dan moet je dat toch vanuit de zaak, zonder fiscus, weer terug naar privé uitbetalen.

Ik begreep de eerste reactie van Joost wel maar bij het vervolg ontgaat mij iets.

Geplaatst:

mmint

6 uur geleden, CDollers zei:

Ik heb dat toen vanuit privé betaald. Toen had ik nog geen holding opgericht. 

Had je toen wel een BV of was het een eenmanszaak?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Ik gok dat de schuld privé is en dat het geld wat Cdollers daarvoor wil benutten ter aflossing nu in zijn holding zit.

@CDollers aan welke entiteit heb je die lening vanuit privé verstrekt en hoe (zo dat zo is) is dat geld in je holding of werk BV terecht gekomen?

Geplaatst:

Rik ·

Op 15-8-2019 om 16:18, CDollers zei:

Ik heb vorig jaar geld geleend aan mijn bedrijf

Ok, ik dacht dat deze zin wel duidelijk was maar wellicht is het inderdaad verstandig toch één en ander in duidelijkere bewoordingen toe te lichten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.