• 0

Aanpassen statuten ter voorkoming van uitkopen

Beste leden, 

 

Samen met mijn compagnon runnen wij een groothandelsbedrijf. 50/50 verdeling. 

 

Dit bedrijf  is ontstaan uit vriendschap en vertrouwen met elk de nodige eigenschappen om het bedrijf samen te runnen zonder personeel.

 

Het bedrijf loopt goed en onze producten krijgen steeds meer naamsbekendheid. 

 

In onze BV statuten staat niks vermeld over het (plotseling) laten uitkopen. Nu heb ik het volgende idee bedacht wat voor beide partijen de mondelinge afspraak "we doen het samen" bevestigt. 

 

Degene die zich (m.u.v. gezondheidsredenen) wil laten uitkopen doet dit tegen een symbolisch bedrag van € 1,00.

 

Op deze manier maken wij samen onze mondelinge afspraak het vertrouwen in de toekomst, zonder financiële gevolgen en stress, officieel in mijn ogen. Zonder 1 van beide partijen te benadelen. 

 

Mijn grote vraag; is dit mogelijk en waar zou je dit moeten vastleggen? Alleen in de statuten van de BV of (ook) anders? 

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Boterham zei:

Degene die zich (m.u.v. gezondheidsredenen) wil laten uitkopen doet dit tegen een symbolisch bedrag van € 1,00.

De aandelen mogen niet tegen betaling van een symbolisch bedrag worden overgedragen.

De koopprijs van de aandelen moet een reële waarde bedragen. Dit is wettelijk bepaald.

aangepast door Cosara
spelling en grammatica

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Jantje2000 zei:

Maar wil je dat echt? Hoe gaan jullie dat met pensioen doen dan? Niet kunnen laten uitkopen, terwijl het bedrijf dan je pensioen zou kunnen opleveren?

Samen tot de eindstreep die we zelf bepalen. Stoppen  als er een bepaalde omzet is behaald of een bepaalde leeftijd is bereikt. Dan kunnen we beide onze aandelen tegelijkertijd verkopen aan een belanghebbende partij. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Boterham zei:

Samen tot de eindstreep die we zelf bepalen. Stoppen  als er een bepaalde omzet is behaald of een bepaalde leeftijd is bereikt. Dan kunnen we beide onze aandelen tegelijkertijd verkopen aan een belanghebbende partij. 

Wat is dan de verkoopwaarde voor een derde partij als beide werkers er de brui aan geven?

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Highio zei:

Dit is toch ook min of meer geregeld (te regelen) met een aanbiedingsplicht aan bestaande aandeelhouders?

Groet,

 

Highio

We zijn naast onze BV beide ook in loondienst. Wat ik wil voorkomen is dat mijn compagnon zich wil laten uitkopen om verder te gaan bij het bedrijf waar hij in loondienst werkt. Dit is voor beide partijen niet ondenkbaar.. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, herman van der helm zei:

Een bedrijf heeft waarde door de lopende activiteiten.

Als de beide werkers ermee stoppen is toch de activiteit gereduceerd tot nul?

De waardebepaling van de aandelen wordt niet uitsluitend bepaald door de activiteiten van beide werkers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.