Sinds maart 2018 importeer ik authentieke meubels en woonaccessoires uit India. Vanaf het begin is het idee geweest deze producten in een winkel aan consumenten te verkopen. Echter kwam ik al snel in aanraking met het B2B concept, iets waar ik voor de start nooit over na gedacht had. In eerste instantie leek het nog wat te hoog gegrepen (regelmatige aanvoer nodig, lagere marges dus meer verkopen voor winst etc).
Langzaam begin ik mij toch af te vragen of B2B misschien toch de logischere weg is als importeur. Een "normale" woonwinkel koopt gedurende het jaar langzaam in. Natuurlijk moet er bij de start van de onderneming in een keer een hele winkel gevuld worden, maar als die eenmaal gevuld is is het een kwestie van aanvullen Kast er uit, kast erbij. Bank er uit, bank er in. Ze kopen ook in op de ruimte die ze in de winkel hebben, om zo een balans tussen de verschillende artikelen te hebben en de winkel aantrekkelijk te kunnen stylen.
Bij mij ligt dit echter anders. Ik vlieg niet naar India om een enkele kast te kopen omdat er net eentje verkocht is. Een paar (tot nu toe 2) keer per jaar ga in op inkoopreis en verscheep ik een 40ft container. Er komt dus niet erg vaak iets nieuws binnen, maar wel in 1x heel veel. Ik kan dus niet snel van assortiment wisselen, iets wat consumenten misschien wel graag zien. Consumenten kopen 1 kast en denken daar heel lang over na. Een bedrijf koopt zonder al te veel na te denken zo 3 kasten omdat hun winkel nu eenmaal aangevuld moet worden.
Echter liggen de marges wel een stuk lager en dit houd mij nog tegen. Daarin tegen verkoop je wel veel sneller en meer (als je genoeg klanten hebt). Het afgelopen half jaar ben ik zo nu en dan al bezig geweest met het promoten van B2B, maar ik vind het nog lastig te combineren met B2C. Vooral: wat voor marges hanteer je? Tot nu toe heb ik 2x een B2B levering gedaan, 1x voor een nieuw te starten winkel, en nog een keer voor een andere winkel op inkoopverzoek vanuit India. De bedragen die per klant besteed werden lagen zeker hoger dan het gemiddelde transactiebedrag van een consument.
Het probleem is dat in de winkel en webshop alles B2C geprijsd is. In principe zou ik kunnen zeggen: voor B2B 50% van de B2C prijs, ex BTW. Maar in een aantal gevallen zou de marge dan te laag zijn. Ge gemiddelde marge die een woonwinkel moet hanteren is toch wel zo'n x2,2. Nu liggen mijn B2C prijzen in veel gevallen lager dan die van mijn collega's. Maar toch wilt een winkel niet graag hoger moeten zitten dan mijn consumenten prijzen.
Vandaar het vraagstuk of ik dit wel moet combineren, en zo ja hoe dan.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en suggesties!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AuthenticImport
AuthenticImport
Goedenavond,
Sinds maart 2018 importeer ik authentieke meubels en woonaccessoires uit India. Vanaf het begin is het idee geweest deze producten in een winkel aan consumenten te verkopen. Echter kwam ik al snel in aanraking met het B2B concept, iets waar ik voor de start nooit over na gedacht had. In eerste instantie leek het nog wat te hoog gegrepen (regelmatige aanvoer nodig, lagere marges dus meer verkopen voor winst etc).
Langzaam begin ik mij toch af te vragen of B2B misschien toch de logischere weg is als importeur. Een "normale" woonwinkel koopt gedurende het jaar langzaam in. Natuurlijk moet er bij de start van de onderneming in een keer een hele winkel gevuld worden, maar als die eenmaal gevuld is is het een kwestie van aanvullen Kast er uit, kast erbij. Bank er uit, bank er in. Ze kopen ook in op de ruimte die ze in de winkel hebben, om zo een balans tussen de verschillende artikelen te hebben en de winkel aantrekkelijk te kunnen stylen.
Bij mij ligt dit echter anders. Ik vlieg niet naar India om een enkele kast te kopen omdat er net eentje verkocht is. Een paar (tot nu toe 2) keer per jaar ga in op inkoopreis en verscheep ik een 40ft container. Er komt dus niet erg vaak iets nieuws binnen, maar wel in 1x heel veel. Ik kan dus niet snel van assortiment wisselen, iets wat consumenten misschien wel graag zien. Consumenten kopen 1 kast en denken daar heel lang over na. Een bedrijf koopt zonder al te veel na te denken zo 3 kasten omdat hun winkel nu eenmaal aangevuld moet worden.
Echter liggen de marges wel een stuk lager en dit houd mij nog tegen. Daarin tegen verkoop je wel veel sneller en meer (als je genoeg klanten hebt). Het afgelopen half jaar ben ik zo nu en dan al bezig geweest met het promoten van B2B, maar ik vind het nog lastig te combineren met B2C. Vooral: wat voor marges hanteer je? Tot nu toe heb ik 2x een B2B levering gedaan, 1x voor een nieuw te starten winkel, en nog een keer voor een andere winkel op inkoopverzoek vanuit India. De bedragen die per klant besteed werden lagen zeker hoger dan het gemiddelde transactiebedrag van een consument.
Het probleem is dat in de winkel en webshop alles B2C geprijsd is. In principe zou ik kunnen zeggen: voor B2B 50% van de B2C prijs, ex BTW. Maar in een aantal gevallen zou de marge dan te laag zijn. Ge gemiddelde marge die een woonwinkel moet hanteren is toch wel zo'n x2,2. Nu liggen mijn B2C prijzen in veel gevallen lager dan die van mijn collega's. Maar toch wilt een winkel niet graag hoger moeten zitten dan mijn consumenten prijzen.
Vandaar het vraagstuk of ik dit wel moet combineren, en zo ja hoe dan.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en suggesties!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63327-meubel-import-b2b-b2c-of-combi/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag