• 0

Ondernemer vanuit de WAO maar nu stoppen of....

Ik ben een aantal jaren geleden gestart met een Imkerij. Ik verkoop Honing en bijenvolken en doe kunstmatige inseminatie bij bijen koninginnen. Daarnaast verkoop ik koninginnen en geef ik workshops.


Afgelopen jaren ben ik steeds meer gaan doen maar nu loop ik er tegen aan dat ik niet voor niks arbeidsongeschikt verklaard ben en het niet kan bolwerken.

Graag wil ik wel door gaan met de imkerij maar dan in afgeslankte vorm. Van 40 volken terug naar 15. Van 60 uur in de week in de zomer terug naar 2 dagen of iets dergelijks. Als ik door ga zoals ik nu bezig ben gaat het mis. Nu doet het feit zich aan dat een groot aantal van mijn volken de winter niet gaat overleven. Dus de afslanking van het aantal bijenvolken doet zich gedwongen voor. De rest is dus dood.

 

Waar kan ik het beste zoeken naar informatie hoe ik dit aan moet pakken.

Ik doe nu eens in het kwartaal aangifte omzetbelasting.

Ik ben ondernemer (aantal uren dat ik werkte was voldoende) maar dit stopt nu omdat ik te weinig uren ga draaien.

Mijn WAO uitkering is tot nu toe volledig geweest omdat ik niet meer bij verdiende met de bijen dan ik bij mocht verdienen.

Ik zal voor de WAO toch goed moeten bij houden wat ik eventueel dit jaar bij verdien. Maar BTW afdragen of terugkrijgen lijkt me niet nodig ?

Concreet vraag ik dus wat is verstandig om te doen. Hoe moet ik het aanpakken. Heeft iemand iddeen ? of zijn mijn vragen nog te algemeen >

 

Groet René

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 28-1-2020 om 19:56, Bob de webbouwer zei:


:face-with-tears-of-joy::face-with-tears-of-joy::face-with-tears-of-joy:  Schrijf je dat nou expres los van elkaar (bijverdienen is 1 woord namelijk)?

PS excuses voor de offtopic reactie, ik kon het niet laten :winking-face:

Je hebt me door. Er zijn zoveel leuke woordgrappen te maken over mijn vak. Bij verdienen is er maar 1 van.

Link naar reactie
  • 0

Als je minder dan 20.000 euro omzet maakt, kun je sowieso gebruik maken van de nieuwe kleineondernemersregeling in de omzetbelasting. In dat geval je geen BTW meer te rekenen en ook geen aangifte meer te doen (als je verder geen handel met het buitenland hebt).

 

In de inkomstenbelasting is het niet zo dat je onmiddellijk geen ondernemer met bent als je je 1225 uur een keertje niet haalt. Je kunt nog steeds gewoon ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn zonder het urencriterium te halen (doe anders ook de OndernemersCheck).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Raynay zei:

Mijn WAO uitkering is tot nu toe volledig geweest omdat ik niet meer bij verdiende met de bijen dan ik bij mocht verdienen.

Ik zal voor de WAO toch goed moeten bij houden wat ik eventueel dit jaar bij verdien.


:face-with-tears-of-joy::face-with-tears-of-joy::face-with-tears-of-joy:  Schrijf je dat nou expres los van elkaar (bijverdienen is 1 woord namelijk)?

PS excuses voor de offtopic reactie, ik kon het niet laten :winking-face:

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Op ‎28‎-‎1‎-‎2020 om 10:02, Raynay zei:

Waar kan ik het beste zoeken naar informatie hoe ik dit aan moet pakken.

Ik doe nu eens in het kwartaal aangifte omzetbelasting.

Ik ben ondernemer (aantal uren dat ik werkte was voldoende) maar dit stopt nu omdat ik te weinig uren ga draaien.

Mijn WAO uitkering is tot nu toe volledig geweest omdat ik niet meer bij verdiende met de bijen dan ik bij mocht verdienen.

Ik zal voor de WAO toch goed moeten bij houden wat ik eventueel dit jaar bij verdien. Maar BTW afdragen of terugkrijgen lijkt me niet nodig ?

Concreet vraag ik dus wat is verstandig om te doen. Hoe moet ik het aanpakken. Heeft iemand iddeen ? of zijn mijn vragen nog te algemeen >

 

Via de ondernemerscheck kun je nagaan of jou nieuwe aanpak op termijn nog voldoet aan de eisen van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

Zoals al aangegeven door prinsrachid is het urencriterium niet leidend, die bepaald alleen of je recht hebt op zelfstandigenaftrek. Ofwel of je een belastingvoordeel kwijt raakt of niet.

Er is niks mis mee om in 2020 je onderneming op een lager pitje door te laten draaien, die aangifte OB elk kwartaal zal je niet teveel werk kosten toch?

Ik zou zeggen probeer voor jezelf een nieuwe balans te zoeken ergens tussen 60 uur per week en 2 dagen per week. Als je al jaren bijenhouder bent heb je ook een pak kennis. Misschien kun je ook je kennis op een andere manier inzetten / overbrengen. waardoor je niet zelf 60 volken hoeft te onderhouden.

Er is op dit moment veel aandacht voor behoud of herstel van de bijenpopulatie bijvoorbeeld via "plan bee".

Je ontdekt dan gaandeweg wel of je dat als onderneming kan blijven doen of dat dit meer een vrijwilligersproject wordt waar je voor kleine /symbolische vergoeding toch bezig kan blijven met je hobby..

 

Uiteindelijk als je je onderneming wilt staken is dat niet heel ingewikkeld.

- Uitschrijven bij de kamer van koophandel, die geeft dat ook door aan de belastingdienst.

en via deze link over staken van onderneming vind je ook meer informatie van de belastingdienst, maar sommige punten zullen mogelijk niet van toepassing zijn voor jou.

 

op ondernemersplein vind je ook informatie over stoppen

https://ondernemersplein.kvk.nl/bedrijf-stoppen-in-10-stappen/

 

 

Maar zoals ik al zei, ik zou eerst rustig kijken hoe je zaken in de toekomst gaat aanpakken. Het is niet direct nodig nu je onderneming te staken. Dat kun je ook later in het jaar beslissen of pas volgend jaar. Elke onderneming/ondernemer kent goede en slechte jaren en je raakt echt niet meteen je ondernemersstatus kwijt bij de belastingdienst omdat het een jaartje tegenzit.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.