• 0

Hoogte van fee

Ik zit met het volgende probleem.

 

Een ex-collega van mij kwam een tijdje terug met een opdracht aanzetten. Daarvoor vraagt hij logischerwijs een fee. Nu vraag ik me alleen af wat redelijk is om te vragen. Een vast bedrag? Een percentage van de offertekosten? Welk percentage is dan redelijk?

 

Ben nog niet zo lang bezig, en heb er dus weinig verstand van.

 

Wie heeft er ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor beide is iets te zeggen. Soms is een fee op zijn plaats, soms help je elkaar door opdrachten 'door te schuiven'.

 

Ik werk op beide manieren. Met sommige mensen gaat het heen en weer. Daar komt geen fee bij kijken. Maar ik schuif ook wel eens iets door zonder dat ik daar iets voor vraag. Gewoon omdat ik die ander graag help en ervoor wil zorgen dat mijn contact goed terecht komt.

 

Met anderen heb ik een duidelijke afspraak over de fee als ze mij een lead aanbrengen. Ik hanteer meestal een percentage van de marge.

Meestal geef ik 10% weg in dat soort gevallen.

 

Met anderen heb ik een andere afspraak. Je kunt namelijk in plaats van een fee ook in 'uren' betalen. Een lead ruilen voor een dienst/product. Werkt voor beide partijen soms heel leuk.

 

In ieder geval succes!

Link naar reactie
  • 0

Met anderen heb ik een duidelijke afspraak over de fee als ze mij een lead aanbrengen. Ik hanteer meestal een percentage van de marge.

Meestal geef ik 10% weg in dat soort gevallen.

 

het is wel aan te raden de fee te beperken over bijvoorbeeld de gerealiseerde én betaalde omzet over een bepaalde periode, bijvoorbeeld 6 maanden.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

 

het is wel aan te raden de fee te beperken over bijvoorbeeld de gerealiseerde én betaalde omzet over een bepaalde periode, bijvoorbeeld 6 maanden.

 

Goed punt betreffende de periode. Of spreek af dat het alleen dat ene project betreft.

 

Voor wat betreft het betalen ervan: dat is wat mij betreft ondernemers risico.

Hoewel, als het een goede relatie is je daar ongetwijfeld ook afspraken over kan maken. Maar in principe vind ik dat onzin.

 

Succes!

 

[edit mod] quote-code aangepast [/edit]

Link naar reactie
  • 0

OK, maar een fee betalen over een opdracht waarbij de opdrachtgever (om eén of andere reden, zoals dispuut of faillissement) niet betaald, is wel erg sneu. Vandaar 'betaalde' omzet. Hangt van de situatie af.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Tussen de 10 en 20 procent.

Ben het wel met Sanne eens dat je zoiets vantevoren afspreekt. Het kan voor een hoop gedoe zorgen als jij zegt: ik geef je 10% en de ander wil 20%. Bovendien, bij een klein klusje hakt zo'n percentage er flink in.

Bij een groot klusje kan het aanzienlijk zijn, het bedrag. Misschien wil je dat dan wel helemaal niet afstaan.

 

Het nadeel van fees is, als je dit zelf steeds bedingt bij elke deal die je brokert, dat je jezelf steeds minder graag geziene gast maakt.

"Daar heb je hem/haar weer.". Het nadeel is ook dat je steeds in de gaten moeten houden of je wel krijgt wat je in dat geval toekomt. Het is maar nèt waar je zelf de voorkeur aan geeft.

Meestal krijg je ook wel weer klussen terug-toegespeeld, en dan is het lekker om ook al het geld in je zak te houden ;)

Link naar reactie
  • 0

Er schijnen overigens juridisch wel een paar mogelijke consequenties aan te zitten. Ik had het laatst met een partner, waarbij mijn baas ook een fee wilde hebben, en die waren daarmee ooit juridisch op hun bek gegaan. Kan ook zijn omdat die partner van me een accountants kantoor was en iets met onafhankelijkheid, maar let daarmee op.

 

Zelf vraag ik zelden een fee. Soms een kratje bier of een fles vodka. Meestal heb ik liever gewoon een hele tevreden relatie. Ik geef ook zelden een fee. Mensen die meteen een fee willen, zijn in mijn optiek niet bezig te netwerken.

 

Ik heb hierover ooit een stuk geschreven.Dat had toen betrekking op recruitment. Maar als je een fee vraagt, ben je klant-leverancier. Als je niets vraagt, ben je een hele goeie gast die later ook een favor kan vragen.

 

Afhankelijk van je marges is 10% vaak 'normaal', soms meer, tot 20%. Echter spreek inderdaad een vaste periode af, of alleen voor die opdracht. Zelf wil mijn huidige baas (nog twee dagen mijn baas) mij een contract aanbieden voor het aanbrengen van klanten. 20% van de omzet jaar 1, 10% jaar 2. Een andere club (joint venture van mijn huidige baas) geeft een aanbrengfee van 500 euro over de eerst 5000 euro omzet. Die vind ik minder persoonlijk. Doe dan gewoon 10% over het eerst jaar.

 

Maar zoals ik al zei: als ik een band met mensen heb, als ik denk ooit nog iets aan die personen te kunnen hebben, op welke manier dan ook, vraag ik meestal geen fee. En geven doe ik hem nooit, mijn favors zijn vaak veel waardevoller.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind een fee betalen op zich geen bezwaar, hoewel ik 20% wel erg hoog vind.

 

Wat ik veel liever doe, is iets tastbaars geven. Zo kreeg ik via een vriend een flinke opdracht. Hij wilde er niets voor hebben. Ik heb hem toen een mooi horloge uit het eigen assortiment laten uitzoeken. Mij kostte het slechts de inkoop (ex. btw!) van het horloge, hij was er bijzonder blij mee en het mooiste is: het horloge herinnert hem telkens weer aan mij en die mooie opdracht die hij voor me binnenhaalde!

 

Bij kleinere opdrachten geef je iets kleiners, een chique pen, een memory-stick of iets anders. Dat kan trouwens ook naast een fee (die dan misschien best wat lager mag zijn). Maar het moet wel een beetje spontaan gebeuren, he!

 

Ondanks dat we allemaal veel geld willen verdienen is geld toch een slechte motivator! De fee van 20%, loonsverhoging etc. Het is allemaal snel weer uitgegeven en vergeten. Daarom zal een slimme baas i.p.v. loonsverhoging liever een bloemetje, kadootje, komplimentjes (kost echt helemaal niks!), etc. aan het personeel weggeven.

 

Verder werk ik ook met uren uitwisselen. Vier uur technisch advies voor vier uur verkoopwerkzaamheden bijvoorbeeld. Met een beetje creativiteit kan je veel geld besparen.

 

Robert

Mijn ding is lasergraveren! Interesse? Kijk eens op http://www.novateck.nl, voorbeelden op: http://www.graveerwinkel.nl en http://www.titanium-sieraden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.