Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
edmar

Wat kost personeel en welke verzekeringen heb ik nodig?

Recommended Posts

[edit admin] titel aangepast

 

Ik ben van plan een eenmanszaak te gaan starten met een dame van 20 jaar (20 uur / per week) en een meisje 17 (8 uur per week)

 

???Welke kosten ga ik als werkgever nog tegenkomen naast het brutoloon voor mijn werknemers? Ikbedoel hiermee het werkgeversdeel voor verzekeringen en loonbelastingen.

 

???Wat kost ongeveer een boekhouder die ook de salarisadministratie gaat doen voor beide dames

 

???Welke verzekeringen moet ik afsluiten als het een winkel betreft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan alleen antwoord geven op je tweede vraag. Ik ga ervan uit dat je een "controller" bedoelt, die intern in je bedrijf zit. Aangezien je een eenmanszaak gaat opstarten is een accountantscontrole voor jou niet verplicht (waarschijnlijk wist je dit al). Ik denk dat voor een HBO controller/accountant die afgestudeerd is en nog redelijk jong van leeftijd is, een uursalaris van 12,50 - 17,50 reëel is.

 

Ik zou het in ieder geval niet onnodig duur maken. Je kunt natuurlijk best een registeraccountant of een andere universitair opgeleide in dienst nemen, maar dit zal je flink op onnodige kosten jagen, omdat het enige wat je in jouw situatie nodig hebt een persoon is die goed weet hoe je gegevens ordent in een balans en winst-en-verlies rekening.

 

Ik heb geen idee over het niveau van een MBO-administratieve studie, maar ik weet wel dat de HBO-ers als het goed is zeker meer dan voldoende kennis zouden moeten hebben om de administratie van een MKB-bedrijf goed te runnen.

 

Ik hoop je enigszins van dienst te zijn geweest. In ieder geval veel succes!!


Dubbel boekhouden doet voor de accountancy wat de relativiteitstheorie deed voor de natuurkunde..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel de kosten die ik kwijt ben voor mijn boekhouding + salarisadministratie bij een administratiekantoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, het spijt me dat ik de plank even missloeg. Wat je kunt doen is even informeren bij het NIVRA of het NOVAA (verenigingen van accountants). Ik zou niet weten of er iemand op dit forum zit die mogelijk verbonden is aan een van deze organisaties, maar als dit zo is zal die je zeker verder kunnen helpen. Het spijt me dat ik je niet heb kunnen helpen, maar alsnog succes!


Dubbel boekhouden doet voor de accountancy wat de relativiteitstheorie deed voor de natuurkunde..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mieke

 

 

Ik ben van plan een eenmanszaak te gaan starten met een dame van 20 jaar (20 uur / per week) en een meisje 17 (8 uur per week)

 

???Welke kosten ga ik als werkgever nog tegenkomen naast het brutoloon voor mijn werknemers? Ikbedoel hiermee het werkgeversdeel voor verzekeringen en loonbelastingen.

 

???Wat kost ongeveer een boekhouder die ook de salarisadministratie gaat doen voor beide dames

 

???Welke verzekeringen moet ik afsluiten als het een winkel betreft

 

 

Ik kan alleen antwoord geven op je tweede vraag. Ik ga ervan uit dat je een "controller" bedoelt, die intern in je bedrijf zit. Aangezien je een eenmanszaak gaat opstarten is een accountantscontrole voor jou niet verplicht (waarschijnlijk wist je dit al). Ik denk dat voor een HBO controller/accountant die afgestudeerd is en nog redelijk jong van leeftijd is, een uursalaris van 12,50 - 17,50 reëel is.

 

Ik zou het in ieder geval niet onnodig duur maken. Je kunt natuurlijk best een registeraccountant of een andere universitair opgeleide in dienst nemen, maar dit zal je flink op onnodige kosten jagen, omdat het enige wat je in jouw situatie nodig hebt een persoon is die goed weet hoe je gegevens ordent in een balans en winst-en-verlies rekening.

 

Ik heb geen idee over het niveau van een MBO-administratieve studie, maar ik weet wel dat de HBO-ers als het goed is zeker meer dan voldoende kennis zouden moeten hebben om de administratie van een MKB-bedrijf goed te runnen.

 

Ik ben op dit terrein een leek, maar een uurloon van 12,50 à 17,50 (bruto? zwart?) lijkt mij volstrekt buiten de werkelijkheid voor iemand die jouw boekhouding en salarisadministratie gaat opzetten en bijhouden.

Wij hebben zelf als startend bedrijfje afspraken gemaakt met iemand die bij een goed, groot kantoor heeft gewerkt, maar recentelijk voor zichzelf is begonnen. Zij rekent voor boekhoudactiviteiten (zijn mijn woorden) € 50,00 per uur en voor admistratieve activiteiten (gegevens invoeren) € 35,00 per uur. En dat is echt niet duur!

Natuurlijk kun je het door de buurjongen laten doen, maar het is echt niet eenvoudig om een boekhouding en salarisadministratie op te zetten. Als je enkele jaren later controle krijgt van de belastingdienst, blijken er misschien grote problemen, die veel kosten meebrengen (zie elders op deze site: "boekhouder deed 5 jaar geen aangifte").

Als je eenmaal samen de financiële administratie op poten hebt gezet, kun je het natuurlijk zelf prima bijhouden, of goedkoop laten uitvoeren, misschien door jouw dame of meisje.

 

Mieke

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mieke,

 

Dank je wel voor je reaktie, ik neem dit mee in mijn beslissingen.

Wat ben je nu op jaarbasis kwijt?

En is dat alleen voor de administratie of ook voor het opmaken van 2x een salaris?

 

De eerdere forumreaktie die ik ontving, was berekend op een interne boekhouder. Vandaar dat dan de kosten waarschijnlijk lager kunnen zijn.

 

Groetjes Marianne

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben op dit terrein een leek, maar een uurloon van 12,50 à 17,50 (bruto? zwart?) lijkt mij volstrekt buiten de werkelijkheid voor iemand die jouw boekhouding en salarisadministratie gaat opzetten en bijhouden.

Wij hebben zelf als startend bedrijfje afspraken gemaakt met iemand die bij een goed, groot kantoor heeft gewerkt, maar recentelijk voor zichzelf is begonnen. Zij rekent voor boekhoudactiviteiten (zijn mijn woorden) € 50,00 per uur en voor admistratieve activiteiten (gegevens invoeren) € 35,00 per uur. En dat is echt niet duur!

 

Beste Mieke,

 

Je haalt twee zaken door elkaar. Uurloon en hetgeen je per uur berekend krijgt zijn niet hetzelfde. In het uurratrief zit wel het "loon" maar ook al de overhead. Je denkt toch ook niet dat bijvoorbeeld de monteur in de garage waarvoor je € 55,00 per uur op de factuur ziet dit daadwerkelijk per uur verdient??


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie weet er antwoord op mijn eerste vraag:

 

Wat kost een dame van 20 jaar werkelijk per uur, naast het bruto salaris??

Hoe hoog is het werkgeversdeel aan belastingen, verzekeringen etc....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij gemiddelde voorzieningen, cao-afspraken ed. kan je bij het bruto-uurloon zo'n 20% optellen.

Pas echter op, het is zeer afhankelijk van branche, cao, pensioenafspraken, collectieve verzekeringen voor je personeel, arboverplichtingen, kantinevoorzieningen, auto en/of reiskosten, etc.etc.


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mieke

Je haalt twee zaken door elkaar. Uurloon en hetgeen je per uur berekend krijgt zijn niet hetzelfde. In het uurratrief zit wel het "loon" maar ook al de overhead. Je denkt toch ook niet dat bijvoorbeeld de monteur in de garage waarvoor je € 55,00 per uur op de factuur ziet dit daadwerkelijk per uur verdient??

 

Beste Rien, ik begrijp je opmerking niet. Ik denk echt niet dat uurtarief hetzelfde is als loon (ik werk zelf al jarenlang in de dienstverleningsbranche, en als mijn uurtarief ook mijn inkomen was, zou ik inmiddels op de Bahama's zitten), maar de vraag van Marianne was: "Wat kost ongeveer een boekhouder die ook de salarisadministratie gaat doen voor beide dames". Dat is natuurlijk een externe boekhouder, dus dan kom je denk ik uit op de door mij genoemde tarieven. Maar ook bij een interne boekhouder (maar dan heb je het dus over een grotere onderneming) is een uurloon van 12,50 tot 17,50 niet reëel. Mijn vrienden die een of ander vak beheersen op een niveau van boekhouder, komen daar in ieder geval hun bed niet voor uit.

 

Marianne, wat betreft jouw vraag: ons bedrijf is nog in de opstartfase, dus we hebben nog geen idee hoe duur dit is op jaarbasis. We hebben een boekhoudpakket gekocht en ik ga eens kijken hoe ver ik daarmee zelf kom. Ik kan mijn boekhoudster altijd op basis van losse uren inschakelen, dus ik kan haar bellen voor vragen waar ik niet uitkom. En natuurlijk maakt ze de jaarrekening op. Maar misschien ga ik dat in de jaren daarna ook wel zelf doen.

Wat is eigenlijk je branche?

 

Mieke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ook bij een interne boekhouder (maar dan heb je het dus over een grotere onderneming) is een uurloon van 12,50 tot 17,50 niet reëel. Mijn vrienden die een of ander vak beheersen op een niveau van boekhouder, komen daar in ieder geval hun bed niet voor uit.

Mieke

 

Beste Mieke, €17,50 per uur genereert een jaarloon van een krappe € 40.000,-. Neem nu maar aan, zo niet van mij dan misschien wel van de site van FNV, dat (bijna) geen boekhouder zo'n salaris verdient.

 

www.loonwijzer.nl

 

Gegevens:

opleiding: HAVO/VWO/MBO

werkervaring 10 jaar

leidinggevende positie? ja

meeste collega's mannen? ja

herintreedster? nee

promotie bij huidige werkgever? ja

werknemers? minder dan 100

 

per uur(fulltime): € 12.79

per week(fulltime): € 486,- -

per 4 weken(fulltime): € 1944,- -

per maand(fulltime): € 2089,- -

per jaar(fulltime): € 25273,- -

 

 

 

 


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mieke,

 

Ik werk nu in een vlaaienwinkel c.q. coffeecorner / lunchroom.

 

Zoiets kan ik ook overnemen, dus detailhandel / horeca

 

Gr. Marianne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mieke

OK Rien, je hebt gelijk, ik heb me inderdaad verkeken op dat uurloon.

Dit tikt per jaar toch harder door dan ik dacht.

Maar blijft staan dat je voor het laten opzetten van je financiële administratie en opmaken van je jaarcijfers volgens mij toch al snel € 50,00 per uur kwijt bent.

(ik zie dat mijn reacties niet erg op prijs worden gesteld, mijn karma daalt en blijft dalen ...)

 

Mieke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Rien en Mieke,

 

Ik ben wel blij met jullie reaktie's

Het is voor mij een hele stap, die ik in een korte tijd moet beslissen!

 

Hoe meer ik hoor, lees etc, hoe meer ik mee kan nemen voordat ik daadwerkelijk de knoop doorhak.

 

Gr. Marianne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mieke

Hallo Marianne,

 

Het lijkt me van groot belang dat je tevoren een goed bedrijfsplan opstelt, en een zo nauwkeurig mogelijke begroting met een reële, mogelijk te behalen omzet. Ik herinner mij dat ik bij oude berichten op deze site een hele discussie zag over een meisje met een verliesgevende croissanterie, die de huur niet meer kon opbrengen en wilde stoppen, maar nog jarenlang aan het huurcontract vastzat.

Laat je dat niet gebeuren!

 

Succes, Mieke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mieke,

 

Het is een bestaande zaak, de jaarcijfers etc van de laatste jaren heb ik reeds in mijn bezit.

 

Voor mij wordt het wel een ander verhaal omdat ikzelf niet 6 dagen per week van 's morgens vroeg tot sluitingstijd wil gaan werken, en dus personeel nodig heb, dat is dus hetgene wat ik goed moet incalculeren.

 

Maar bedankt voor de tip.

 

gr. Marianne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf net iemand aangenomen voor 16-20 uur per week. A.d.h. van de slariswijzer op een bruto uurloon van € 9,00 per uur uitgekomen.

 

Ik heb de persoon niet zelf in dienst genomen maar 'geleast' Ze komt in dienst van een dienstverlener en die verzorgt alle adminsitratie verzekeringen etc. Voordeel is dat ik ook geen preventiemedewerker aan hoef te stellen en arbozaken administraitef hoef te regelen etc. Het is een iets uitgebreider pakket als payrolling.

 

Het totaal van de kosten komt op een factor 1,67 van het bruto uurloon. Deze pesoon kost mij dus 'all in' € 15,03 per uur. Dit geeft je een beetje idee van de kosten als je alles zelf wil regelen en de (administratieve) overhead mee rekent.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Okidoki,

 

Ja, dat is ook een optie, maar lijkt mij juist duurder omdat de tussenpersoon / dienstverlening ook aan haar wil verdienen.

Heb je uitgezocht wat zij zou kosten per uur als je haar zelf in dienst had genomen.

Hoe oud is deze persoon?

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voordeel is dat ik ook geen preventiemedewerker aan hoef te stellen en arbozaken administraitef hoef te regelen etc.

 

Dit is beslist niet juist. Een preventiemedewerker heb je nodig zodra je personeel of klanten in je bedrijf ontvangt. Ook als het ingeleend personeel betreft. Zou me wat dit betreft een goed laten voorlichten door een arbodienst.


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dit is beslist niet juist. Een preventiemedewerker heb je nodig zodra je personeel of klanten in je bedrijf ontvangt. Ook als het ingeleend personeel betreft. Zou me wat dit betreft een goed laten voorlichten door een arbodienst.

 

Mmmm, dat moet ik dan inderdaad maar eens doen. Ontvang hier natuurlijk ook klanten... Maar wat ik daar nu preventief voor kan betekenen is me even niet duidelijk... Leve de administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven!

 

Bedankt voor de info in elk geval!


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Okidoki,

 

Ja, dat is ook een optie, maar lijkt mij juist duurder omdat de tussenpersoon / dienstverlening ook aan haar wil verdienen.

Heb je uitgezocht wat zij zou kosten per uur als je haar zelf in dienst had genomen.

Hoe oud is deze persoon?

 

Thanks

 

Ja, het is in netto geld duurder als dat je iemand zelf in dienst neemt. Het gaat echter maar om enkele procenten. Ik heb het er wel voor over als ik dan van alle gedoe en steeds wijzigende regelgeving af ben. M.i. ben ik dan per saldo toch nog voordeliger uit.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hoe oud is deze persoon?

 

Thanks

 

Het is een herintreedster van 36. Ik me bij het bepalen van het bruto uurloon voor een groot deel door de salariswijzer laten leiden. Dit ook afgestemd met de dienstverlener die de medewerkster in dienst neemt en die kwam voor de bij hun vergelijkbare functies gemiddeld op ongeveer hetzelfde uit. De leeftijd speelde hier dus niet een grote rol.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 275 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept