• 0

Relatiebeding en einde ZZP overeenkomst

Ik heb als ZZP'er een overeenkomst met een tussenpartij/consultancy-bedrijf die mij uiteindelijk 'wegzetten' bij een eindklant.

In die overeenkomst met die tussenpartij staat een relatie-beding dat als volgt geformuleerd is:

 

Quote

Leverancier, en/of aan haar gelieerde organisaties en/of compagnons van Leverancier alleen of samen met derden, verbinden zich om gedurende de desbetreffende Overeenkomst/Bijlage XX en/of binnen één (1) jaar na beëindiging van de desbetreffende Overeenkomst/Bijlage XX, geen contacten (anders dan operationele contacten tijdens de inzet) te onderhouden, geen aanbiedingen te doen direct of indirect en/of geen opdrachten te aanvaarden direct of indirect en/of geen werkzaamheden bij of voor de desbetreffende Derde-opdrachtgever en/of de eventuele voorliggende partijen in de keten te (doen) verrichten direct of indirect, al
dan niet tegen vergoeding niet werkzaam te zijn direct of indirect voor en in het algemeen geen transactie, welke transactie dan ook, gelijkwaardig aan transacties die Opdrachtgever pleegt aan te gaan, aan te gaan met de Derde-opdrachtgever genoemd in de Overeenkomst en Bijlage(n)XX en/of de eventuele voorliggende partijen in de keten.

 

Op 31-12-2020 loopt deze overeenkomst af en wil de eindklant dat ik graag in vaste dienst kom.

Kan de tussenpartij/consultancy-bedrijf zich beroepen op bovenstaand relatiebeding?

Aanvullende details:
- de huidge overeenkomst had een duur van 6 maanden

- voor deze overeenkomst zijn er 2 eerdere overeenkomsten geweest  van 6 maanden bij deze zelfde eindklant

- totaal dus 18 maanden werkzaam geweest voor eindklant
- ik ga in vaste dienst precies dezelfde werkzaamheden uitvoeren als dat ik deed in tijden van ZZP
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit dit topic uit 2014 lijkt me de conclusie dat het niet mag.

 

Echter, op deze website lees ik dat er een belemmeringsverbod is, dat wellicht aanknopingspunten biedt: "Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld". Er is recente jurisprudentie waaruit blijkt dat dit belemmeringsverbod ook geldt voor de situatie waarin zzp'ers worden 'uitgezonden'. Het lijkt er dus op dat jullie (eindklant en jij) niet belemmerd mogen worden door de tussenpartij om na de 'uitzendperiode' een arbeidsovereenkomst aan te gaan. Als dat wel gebeurt, is het de vraag of zelfs het hele concurrentie- of relatiebeding nietig kan worden verklaard. Ook daar is jurisprudentie over.

 

Zijn er experts die kunnen onderschrijven of het inmiddels inderdaad toegestaan is?

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi RubenT

In het topic wat jij aanhaalt uit 2014 is het volgens mij het geval dat de ZZP'er door wil gaan met ZZP'n bij de eindklant zonder de tussenpartij er nog tussen.

 

In mijn geval stop ik met ZZP'n en wil ik in loondienst treden bij de eindklant. 
En tja... valt in loondienst treden onder: 

          

Quote

en/of geen werkzaamheden bij of voor de desbetreffende Derde-opdrachtgever 

 

Echter als ik inderdaad dit lees over het belemmeringsverbod uit de WAADI  dan zou dat idd betekenen dat ik gewoon in dienst mag treden.

Maar geldt die WAADI ook voor mij?

aangepast door Bobsel
Link naar reactie
  • 1

selectief quoten uit een heel beding heeft niet zoveel nut..

 

ja de bedoeling van het beding als geheel is dat jij op geen enkele manier mag werken voor je opdrachtgever ook niet in loondienst. 
Maar in onderling overleg is alles op te lossen. Als zzp-er heb je meestal niet genoeg invloed om zo'n beding van tafel te krijgen, al is dat wel het eerste wat je probeert, met open vizier naar het tussenbureau, situatie uitleggen en een beroep doen op het feit dat ze al 1,5 jaar aan je hebben verdiend en dat het in de branche niet ongebruikelijk is om na zo'n lange periode je heel strikt aan dat beding te houden. Dat beding is een terechte veiligheidsklep die zo'n partij inbouwd. maar een veiligheidsklep kan je ook openzetten..

Als dat niet werkt is wordt het tijd dat je werkgever zijn onderhandelingskracht gaat gebruiken, dat is heel vaak een stuk effectiever omdat die ook andere omzet weghouden bij de tussenpartij als middel kan inzetten om ze te overtuigen geen beroep te doen op het concurentiebeding in jou geval.

En als dat ook niet werkt, dan en pas dan ga je het beding juridisch uitbenen of er niet ergens ruimte zit waardoor het niet geldt..

 

Ik heb zelf ook een aantal keer dit "probleem" gehad. Ik ben er altijd uitgekomen met zo'n tussenbureau. maar 1keer heb ik de onderhandelingskracht van nieuwe werkgever / opdrachtgever in moeten zetten om de tussenpartij te forceren mee te werken.. Enige waar je op moet letten is dat je niet gaat onderhandelen met loonslaaf 14 van de tussenpartij die alleen aan zijn eigen provisie denkt of van zijn baas niet mag beslissen en dus alleen moeilijk gaat zitten doen. Zorg dat je het gesprek aan gaat met iemand die mag beslissen over het schrappen van je beding..

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.