Ga naar inhoud

Vouwwagen occasión bedrijf starten

Geplaatst:

anoniem174

aangepast door Vouwwagenaar

Featured Replies

Geplaatst:

jessek

Zonder negatief te willen zijn: Door je prijsstelling en het aantal vouwwagens lijkt me dat het lastig is om er een een commercieel bedrijf van te maken.  Je schrijf vouwwagens vanaf 250 Euro. Voor dat geld kun je niet veel doen, zeker omdat je inkoop er nog af gaat, wat geld om op te knappen, en om te presenteren.  

Wellicht is het verstandig om eens te kijken wat voor jaarsalaris je er op termijn uit zou willen halen, en dan te kijken welke omzet je daarvoor nodig hebt. Je moet dan een beetje idee hebben van wat je ongeveer kwijt zult zijn voor je inkoop, onderhoud / opknappen (materialen en arbeid), je verwachte doorlooptijd en toch ook wat je voor een ruimte kwijt zou zijn.  Dat je nu "gratis" ruimte hebt is mooi. Maar dat is geen goede aanname om mee te starten. Als je groeit, of als de ruimte niet meer beschikbaar is, zul je toch voor je ruimte moeten betalen.  Het is altijd lastig om significant met je prijs te moeten stijgen. Dus je kunt beter starten met een reële prijs. Houdt er ook rekening mee dat je niet zomaar meer afval naar de stort kunt brengen als je zakelijk bezig bent. Je moet dit dan via een afval verwerker netjes laten afvoeren, en hier zul je ook kosten voor moeten maken. 

Ik verwacht dat als je dat goed uitzoekt, je uit zult komen dat dit segment niet gaat, en dat de reden is dat andere kiezen voor jongere en duurdere modellen.   Bij b.v. auto's kan ik me voorstellen dat een laag segment nog wel een beetje werkt, maar dat loopt ook het hele jaar door, en zal meer vraag naar zijn dan vouwwagens lijkt mij, wellicht is het beter dit hobby matig te blijven doen, of te kijken of je kunt doorgroeien naar een wat duurder segment.

Probeer je plan dus concreter te maken met cijfers, je krijgt dan voor jezelf een beter beeld. 

Wellicht wat onduidelijkheid over de marge regeling. Met de marge regeling betalen  je klanten wel BTW, alleen is dat bedrag niet vermeld op de factuur. Bij de marge regeling wordt de BTW berekend over je winstmarge. Dus als je de vouwwagen voor 100 Euro van een particulier inkoopt, en je hem voor 250 Euro verkoopt kun je de marge regeling toepassen.  Je maakt dus geen 250-100=150 Euro winst, maar 

150/1,21 is circa 124 euro. Je moet dus 26 Euro BTW afdragen.  Dit wordt niet zichtbaar op de factuur. Anders zou de koper ook jouw inkoop prijs kunnen berekenen.  De koper ziet dat dus niet, maar jij moet het wel afdragen, daar moet je dus ook rekening mee houden. 

Daarnaast moet je misschien nog denken over garantie en service en verzekering. Wat doe je als de banden slecht zijn? Als je er nieuwe banden op legt, of moet laten leggen heb je zo weer 100-200 Euro extra kosten.  Dekt je verzekering schade aan de loods die je "gratis"  mag gebruiken voor zakelijk gebruik, bijvoorbeeld bij brand door een gasfles, slechte bedrading of zo iets. Er zijn hier verzekerings experts die je daar vast meer over kunnen vertellen.

Verlies niet meteen de moed, reken er eens goed aan zodat je voor je zelf weet wat haalbaar en on-haalbaar is. Misschien zit ik er ook wel naast met mijn "wild guess". Sturen op realistische cijfers is beter. Succes!

aangepast door jessek
Aanvulling

Geplaatst:

Betere regelgeving

In aansluiting op bovenstaande: als je tot de conclusie komt dat je het verder wil uitbouwen (zakelijk of hobbymatig) zou ik op  ruimtelijkeplannen.nl kijken naar je bestemmingsplan.  Kun je zien wat er mogelijk is, of juist niet. Eventueel even bespreken met iemand van de gemeente. Liever goed voorbereid, dan achteraf ruzie of een proces-verbaal.

Sowieso is afstemming met de buren een aanrader. Kijk hoe ze ertegenover staan en hoe je eventuele klachten/problemen kunt voorkomen.

Geplaatst:

espen

Iemand heeft gister het domein Vouwwagenaar.nl geregistreerd, hopelijk is de TS dat, anders zou het wel wat triest zijn van iemand die dit topic heeft gelezen.

Of het rendabel genoeg is, kun je zelf eenvoudig uitreken. Op een wagentje van 250 maak je misschien 100 euro winst? En daar moet je dan nog belasting over betalen. Dan zou je dus elke dag zeker 2-3 van die wagentjes moeten verkopen.

Geplaatst:

Think Twice

33 minuten geleden, espen zei:

Iemand heeft gister het domein Vouwwagenaar.nl geregistreerd, hopelijk is de TS dat, anders zou het wel wat triest zijn van iemand die dit topic heeft gelezen.

Of het rendabel genoeg is, kun je zelf eenvoudig uitreken. Op een wagentje van 250 maak je misschien 100 euro winst? En daar moet je dan nog belasting over betalen. Dan zou je dus elke dag zeker 2-3 van die wagentjes moeten verkopen.

Die heeft de TS zelf geregistreerd, ik had hem een DM gestuurd dat hij dat even moest regelen voordat iemand ermee aan de haal zou gaan.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Geplaatst:

TwaBla

Leuke bijverdienste voor een student en zijn vader, maar het toekomstperspectief is op het eerste gezicht beperkt. Ik lees bv niets over expertise met remsystemen en textielherstel. Je zit aan de onderkant van de markt en dan krijg je wellicht vouwwagens die door hun eigenaars lang netjes zijn bijgehouden, maar er zitten ook afraggers bij. Ik veronderstel dat die dingen populair waren in de jaren zeventig en tachtig, maar dat daarna het gebruik afnam. Het aanbod van oude tweedehands daalt dan ook.

Houd het bij een leuke bijverdienste, dan kun je er wellicht ook vanuit de eigen schuur mee doorgaan. 

Als je in een mooi kantoor wil zitten: studie afmaken en vouwwagenhandel als werkervaring benutten. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

anoniem174

• Auteur

Bedankt voor jullie reacties allemaal,

Heb zelf al een gesprek gehad met iemand privé van dit forum. Hier uit concluderend ga ik waarschijnlijk door zonder een bedrijf te starten en de winst op te geven als een bijverdienste. Hiermee behoud ik toch veel vrijheid en komen er geen tot weinig plichten en regels bij kijken. Hierdoor kan ik zo nog even door en heb ik alle tijd om te kijken en berekenen of het misschien in een later stadium wat wordt. Ook kan ik deze tijd goed benutten om nog veel te leren over reparaties, al voer ik ver weg de meeste dingen zelf al uit.

Het is ook niet de toekomst visie om hier een fulltime baan van de maken. Het zal meer voor erbij blijven. Meeste vouwwagens verkoop ik echter wel met een leuke marge. denk hier bij aan 0->250, 100->500 en 300 ->1500. Maar ik verwacht niet om mij hier over een paar jaar van te kunnen voorzien. Zoveel uren kan ik er ook lastig insteken. Ben in de wintermaanden vooral bezig met inkopen en een beetje slopen. Misschien een paar uur per week. In de zomer maanden kan het redelijk druk zijn, maar verdeeld over twee personen gemiddeld 1 a 2 uur per dag. Blijf het maar gewoon beschouwen als hobby en als bijverdienste. Wij halen er samen veel plezier en ervaring uit!

Nogmaals dank!

Geplaatst:

TwaBla

Het lijkt een leuke bijverdienste, maar de schuur hoef je niet te betalen en ook andere kosten reken je niet. Zou je bedrijfsruimte moeten huren en serieus aan marketing doen, dan is die marge zo verdampt. In vergelijking met een bijbaantje is het natuurlijk prima, maar het blijft een bijverdienste. Wel een leuke, vooral omdat je nu heel veel ervaring kunt opdoen met (onder andere) online marketing in de praktijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.