Ik heb een vragen over het vormen van een fiscale eenheid voor de BTW. In januari heb ik zowel een holding als werkmaatschappij opgezet - waarmee ik vanuit de werkmij consultancy diensten ga uitvoeren. Ik sta zelf op de loonlijst van de holding en zal de werkmij een mngt factuur sturen. Nu ben ik naar het onderwerp fiscale eenheid aan het kijken vwbt de BTW. Ik zie als voordeel dat ik de management fee zonder de BTW kan sturen en dus de liquiditeit hoger kan houden (ik hoef geen BTW af te dragen en te vorderen). Ik heb wel de volgende vragen
Is het zijn van een fiscale entiteit omzetbelasting überhaupt een keuze? De opzet voldoet aan de voorwaarden (eenheid op economisch, financieel en organisatorisch vlak - beide BTW plichtig en gevestigd in NL). Het lijkt erop dat zowel ik als de belastingdienst kan bepalen of de holding en de werkmij een eenheid vormen - een beschikking is niet eens noodzakelijk (verschaft wel helderheid). Dus moet ik niet vanaf de start de zaak zo inrichten als een fiscale eenheid voor de BTW?
Hoe boek ik de management factuur van de holding aan de werkmaatschappij? Als in "Vrijgesteld van BTW" zonder vermelding van de omzet in de aangifte, of als 0% met vermelding van de omzet in de aangifte?
Is het nog steeds mogelijk om afzonderlijk BTW aangifte te doen of moet het via het gezamenlijke BTW nummer? Ik heb de boekhouding gesplitst en deze wordt automatisch naar de belastingdienst verstuurd - samenvoegen kost me meer moeite dan afzonderlijk indienen.
Mocht vraag 1 een keuze zijn - zijn er nog afwegingen die ik moet maken? Ik snap dat de entiteiten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gezamenlijke BTW schuld. Stel bijvoorbeeld dat ik op termijn een deel van de aandelen verkoop, zijn er dan nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MauriceS
MauriceS
Hallo allen,
Ik heb een vragen over het vormen van een fiscale eenheid voor de BTW. In januari heb ik zowel een holding als werkmaatschappij opgezet - waarmee ik vanuit de werkmij consultancy diensten ga uitvoeren. Ik sta zelf op de loonlijst van de holding en zal de werkmij een mngt factuur sturen. Nu ben ik naar het onderwerp fiscale eenheid aan het kijken vwbt de BTW. Ik zie als voordeel dat ik de management fee zonder de BTW kan sturen en dus de liquiditeit hoger kan houden (ik hoef geen BTW af te dragen en te vorderen). Ik heb wel de volgende vragen
Mocht vraag 1 een keuze zijn - zijn er nog afwegingen die ik moet maken? Ik snap dat de entiteiten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gezamenlijke BTW schuld. Stel bijvoorbeeld dat ik op termijn een deel van de aandelen verkoop, zijn er dan nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dank!
Maurice
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/70763-fiscale-eenheid-btw-management-fee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag