Chantal B4T 0 Posted April 8 Share Posted April 8 Ik was benieuwd of iemand weet hoe het bedrag bij zelfstandige ondernemers in een VOF wordt berekend, waar de 3,5 procent over wordt gecorrigeerd. Met de voorbeelden en uitleg van de belastingdienst komt ik er niet uit (ik kom op een lager bedrag dan zijn berekenen). Ik neem de aftrekkosten van eigen woning, ondernemersaftrek en MKB vrijstelling bij elkaar zoals aangegeven, en kom dan op een andere bedrag. Link to post Share on other sites
0 prinsrachid 512 Posted April 8 Share Posted April 8 Welk voorbeeld heb je bekeken? En welke getallen heb je gebruikt? Hoeft niet exact te zijn, hoor. The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 9 Share Posted April 9 voorbeeld: winst 100.000 minus investering - 1000 minus zelfstandigen aftrek -7000 minus MKB vrijstelling -14000 minus wonen -3000 minus lijfrente - 5000 inkomen box 1 = 70.000 alle aftrekpost samen binnen tariefaanpassing 7000+14000+3000 = 24000. Maar die is dus anders dan in mijn ingevulde aangifte. Daar nemen ze een hoger bedrag. Ik heb gisteren nog een keer gebeld met de belastingdienst maar zij konden het ook niet uitleggen. Link to post Share on other sites
0 Roel J 1,171 Posted April 9 Share Posted April 9 zou met deze tool narekenen je helpen?https://www.berekenhet.nl/inkomen/tariefsaanpassing-aftrekposten.html?berekening=DUnKW7Y4Mh ik heb in die berekening jou getallen gebruikt en dan komt er 52 euro uit. Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,332 Posted April 9 Share Posted April 9 26 minuten geleden, Chantal B4T zei: winst 100.000 minus investering - 1000 minus zelfstandigen aftrek -7000 minus MKB vrijstelling -14000 Daar zit al een foutje in. De MKB-winstvrijstelling wordt berekend na aftrek van de zelfstandigenaftrek. Hier dus (100.000 - 1.000 - 7.000) = 92.000 x 14% = 12.880 en niet 14.000 JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 9 Share Posted April 9 sorry, ik heb fictieve bedragen gebruikt en had dus 12.880 moeten typen. In mijn aangifte staat het wel goed, maar ik kan het bedrag waar zij 3.5 procent over berekenen nergens uit afleiden. Ik heb ook de tool gebruikt op berekenhet.nl, maar deze klopt niet met de berekening van de belastingdienst op mijn aangifte. Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,332 Posted April 9 Share Posted April 9 Houd er rekening mee dat je inkomen vóór deze aftrekposten maar voor een deel in de 49,5% zit. Die korting van 3,5% wordt natuurlijk alleen toegepast op het deel van de aftrekposten dat in de hoogste schijf zit. Wat heb jij als uitkomst en wat zegt de aangifte? JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 9 Share Posted April 9 in de aangifte: winst 126159 investeringsaftrek 1762 ondernemersaftrek 7030 mkb vrijstelling 16432 voordeel wonen 3300 lijfrente 15000 de 3,5 % wordt over 27678 berekend Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,332 Posted April 9 Share Posted April 9 Als ik de posten optel die in aanmerking komen dan kom ik op 26.762. hoe is die 3300 aftrek eigen woning opgebouwd? JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 9 Share Posted April 9 3300 is opgebouwd: - aftrekbare rente 4216 - inkomsten uit wonen 916 Link to post Share on other sites
0 prinsrachid 512 Posted April 9 Share Posted April 9 Even een vraagje...is er wel voldoende 'pensioentekort' om die 15.000 euro lijfrente volledig af te mogen trekken? The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 9 Share Posted April 9 ja, had nog over van andere jaren . Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,332 Posted April 9 Share Posted April 9 Dan zit dus de bijtelling van de WOZ niet in de correctie, wat ook logisch is. Dus: 7.030 + 16.432 + 4.216 = 27.678 JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 Chantal B4T 0 Posted April 13 Share Posted April 13 yes, had het na je vraag ook gezien! Dank je wel, nu zie ik het en begrijp het! Link to post Share on other sites
Ik was benieuwd of iemand weet hoe het bedrag bij zelfstandige ondernemers in een VOF wordt berekend, waar de 3,5 procent over wordt gecorrigeerd.
Met de voorbeelden en uitleg van de belastingdienst komt ik er niet uit (ik kom op een lager bedrag dan zijn berekenen).
Ik neem de aftrekkosten van eigen woning, ondernemersaftrek en MKB vrijstelling bij elkaar zoals aangegeven, en kom dan op een andere bedrag.