• 0

Verzameltopic Adverteren (in diverse titels & media)

Beste collega-ondernemers,

 

Onlangs heb ik een advertorial in de wekelijkse nieuwsbrief van De Zaak geplaatst. Deze nieuwsbrief wordt verstuurd naar zo'n 25.000 abonnees.

 

Een van de sales-medewerkers heeft mij vooraf laten weten dat:

 

"Het aantal doorclicks dat resulteert in verkoop varieert van 0.5 tot 8% ..."

 

Nou, dat zag er dus goed uit. Ik vroeg hem of een vermelding mij 120 verkopen zou kunnen opleveren (het minimaal vereiste aantal, om kostendekkend te kunnen werken), en hij schreef mij:

 

"Het resultaat dat je noemt lijkt me haalbaar, maar (dat zul je begrijpen) garanties kunnen we nooit geven, ..."

 

Kosten voor de advertorial: EUR 2.250,-.

 

Op 25-08 was het zover. De nieuwsbrief, met daarin mijn advertorial, werd verzonden. Ik heb even een exemplaar op mijn webserver geplaatst:

 

http://www.bluepark.nl/downloads/dezaak_25082003.htm

 

De resultaten zijn echter teleurstellend. Gisteren schreef ik in een mailtje naar de sales-medewerker:

 

Totaal aantal kliks (tot nu toe): 226 (maandag: 109; dinsdag: 92; woensdag: 25).

Totaal aantal verkregen klanten: 7.

Totaal aantal verkregen bestellingen: 9.

 

Dit betekent dat van de 25.000 leden slechts 0,90% doorklikte naar onze website. Het percentage doorklikkende abonnees dat uiteindelijk ook iets bestelde is prima: 3,10%. Uiteindelijk bestelde slechts 0,03% van alle abonnees iets bij ons.

 

Kosten per klik (op basis van EUR 2.250): EUR 9,96.

Kosten per verkregen klant: EUR 321,43.

Kosten per verkregen bestelling: EUR 250,-.

 

Kan iemand, met de nodige kennis van marketing, een oordeel geven over deze resultaten? Ik ben erg teleurgesteld en had zeker meer verwacht, maar is dat normaal? Wat vinden jullie van de gebruikte boodschap: zet die genoeg tot doorklikken aan?

 

En wie weet wat ik nu het beste kan doen?

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou niet ingaan telefonische advertentieaanbiedingen. Dat houdt vaak in dat je er nog niet over nagedacht hebt en dus dat je advertentie niet erg efficient zal zijn.

 

Als ik ooit ga adverteren, dan zal eerst de hele strategie uitgedacht worden en benader ik de juiste kanalen zelf wel. Lekker puh!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel een van de meest onzinnige verkoop-praatjes die ik ooit gehoord heb zeg.. natuurlijk kun je alle kosten voor 100% aftrekken van de winst - daarom heten het kosten, nietwaar?

 

Of adverteren in startersmagazine op zich een goed idee is durf ik niet te zeggen. Het blaadje ken ik wel, maar hoeveel reactie je op zo'n advertentie krijgt weet je maar nooit... en erg goedkoop is adverteren daar ook niet (ze hebben mij ook wel eens gebeld..), dus het is niet iets om 'ff te proberen'.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet ingaan telefonische advertentieaanbiedingen. Dat houdt vaak in dat je er nog niet over nagedacht hebt en dus dat je advertentie niet erg efficient zal zijn.

 

Ik vraag me sowieso af of adverteren effectief is. Volgens mij hebben mailings en mond-tot-mond reclame een groter kans van slagen.

 

Dat hangt natuurlijk van te veel factoren af om daar zo makkelijk een oordeel over te vellen zoals jij nu doet. Adverteren ís effectief, anders zou het niet gebeuren. Echter is het voor JOU effectief, dat is de vraag.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik mezelf iets aangeleerd: Als ik ergens wil gaan adverteren, dan zoek ik zelf de mogelijkheden. Laat me dus ook niet verleiden door telefonische aanbieding.

 

Advertenties hebben alleen zin als je de juiste doelgroep in het vizier hebt, als je de juiste periode gebruikt en een goede frequentie in je uitingen naar buiten gebruikt. Hier moet je eerst zelf over nadenken en ga dan eens bekijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Stel: je wilt adverteren, maar het budget staat niet een dagelijkse advertentie toe. Ga dan eens kijken naar een weekblad of een maandblad.

 

En uiteraard is alles wat marketing betreft een kostenplaatje voor je bedrijf. Een beetje vreemd verkoopargument vind ik dat wel.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel dat startende ondernemers het eerder moeten hebben van o.a. mond-tot-mond reclame, helemaal als je weinig marketing budget hebt.

 

Je gaat hierbij alleen uit van je eigen situatie toen je startte. Ik kan me echter goed voorstellen dat adverteren een deel van de promotie is na het opstarten van een onderneming.

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Heeft er iemand ervaring met het adverteren (website) in een van de landelijke dagbladen onder de rubriek "Algemeen" of iets dergelijks?

Mijn site trekt aardig wat bezoekers, maar ik zoek natuurlijk altijd naar mogelijkheden om meer bezoekers te trekken.

Ik vraag me dus af of er anderen zijn die ook een advertentie hebben geplaatst en wat hun ervaringen zijn.

Jacobien

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor website is het, en wie wil je met zo'n advertentie bereiken?

 

 

www.automobiliste.nl Het is een informatieve autosite voor vrouwen.

Afgelopen zondag heb ik het winkelgedeelte opengegooid. Ik zoek dus gewoon klanten;-))

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een informatieve autosite voor vrouwen.

 

Heel goed. De helft van de markt! En dat terwijl de aanbodzijde door mannen gedomineerd wordt. Nu nog een hele goeie tweedehands-showroom (a la Cardoen in België) die door vrouwen gerund wordt. Uiteraard met fine-tuning. Waarom probeer je geen free publicity?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zelfs echte mannen zoals ik willen graag simpele antwoorden ;)

Ik dus meteen kijken op jouw site. Van design in het algemeen en voor een vrouwelijke doelgrope in het bijzonder heb ik geen kaas gegeten maar ik permiteer mij toch 1 opmerking te maken:

 

Maak razendsnel de link naar je winkel duidelijker. Leg ook een link aan in de tekst "De winkel is eindelijk geopend!". Voor ik door had waar ik kon klikken was ik wel een halve minuut verder. Of zou dat aan mijn "mannengedrag" liggen ? Ik lees een site namelijk niet van linksboven naar rechtsbeneden maar "scan" kriskras.

 

Verder wens ik je veel succes!

 

Gr, Niek

 

-

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een informatieve autosite voor vrouwen.

 

Heel goed. De helft van de markt! En dat terwijl de aanbodzijde door mannen gedomineerd wordt. Nu nog een hele goeie tweedehands-showroom (a la Cardoen in België) die door vrouwen gerund wordt. Uiteraard met fine-tuning. Waarom probeer je geen free publicity?

 

Het grappige is dat ik al 3 jaar met het plan rond liep en er ook veel over gepraat heb. Maar allerlei mensen zagen er niets in. Het IMK heeft tot 2x toe mijn plan volkomen de grond in geboord. (de laatste keer was 6 maanden terug) Vrouwen en auto's gingen volgens hen niet samen. En bij banken werd ik gewoon weggekeken.

Dus heb ik de site maar zelf gebouwd ;D ;D

Cardoen ken ik niet. Lijkt me op zich geweldig om een showroom te hebben.

Verder heb ik gelukkig al wat free publicity gehad. Bij autokompas en Divazine. Maar ik zou er inderdaad nog harder aan kunnen trekken.

De afgelopen tijd was ik vooral bezig met de winkel en heb ik te weinig tijd aan marketing besteed.

(niet dat ik echt mag klagen met een paar honderd bezoekers per dag)

Jacobien

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfs echte mannen zoals ik willen graag simpele antwoorden ;)

Ik dus meteen kijken op jouw site. Van design in het algemeen en voor een vrouwelijke doelgrope in het bijzonder heb ik geen kaas gegeten maar ik permiteer mij toch 1 opmerking te maken:

 

Maak razendsnel de link naar je winkel duidelijker. Leg ook een link aan in de tekst "De winkel is eindelijk geopend!". Voor ik door had waar ik kon klikken was ik wel een halve minuut verder. Of zou dat aan mijn "mannengedrag" liggen ? Ik lees een site namelijk niet van linksboven naar rechtsbeneden maar "scan" kriskras.

 

Verder wens ik je veel succes!

 

Gr, Niek

 

-

 

 

Dom van me geen link te maken. Heb dat meteen gedaan.

Dank voor je opmerking!

Jacobien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eigenlijk eerder denken aan gratis reclame/publiciteit. Stuur eens wat berichten naar vrouwentijdscriften, kranten, (vrouwen/auto)sites en/of radio. Ook omdat dit project redelijk uniek is, kun je denk ik wel op wat gratis publiciteit rekenen. Begin klein en stuur wat persberichten naar bijvoorbeeld nieuwswebsites ( vrouwen sites, planet, nu, webwereld etc.) allemaal gratis publiciteit maar heel erg efficient

Link naar reactie
  • 0

Jacobien, er worden nu allemaal goede tips gegeven, maar daar gebruik van. Waar jij het in je eerste post in dit topic over had, was dat je een mededeling wou plaatsen in de algemeen rubriek van een krant. Volgens mij is dat niet echt goede promotie. Je doelgroep, lezen die alle kleine mededelingen in een krant? Volgens mij niet (en naast je doelgroep ook nog weinig andere mensen). Niet doen dus, is mijn advies.

 

Probeer echt, zoals al eerder is gesuggereerd, meer gebruik te maken van free-publicity. Schrijf een goed persbericht (lees dit topic) naar de vrouwenbladen, naar website's/forums waar je doelgroep komt. Maak duidelijk dat je uniek bent! Dat je op eigen kracht de website hebt ontwikkeld. Ga op lange termijn meer aan je (je bedoel ik dan de website) uitstraling werken.

Meet ook hoeveel bezoekers je krijgt, waar ze vandaan komen, en welk klikpad ze volgen, dit geeft je inzicht in hoe en waar je de website kan verbeteren. Tevens, als de bezoekers zich zouden registreren (met als 'excuus' de webshop/een nieuwsbrief/een forum) om zo inzicht (qua leeftijd, herkomst(regio), e.d.) te krijgen in je bezoekers. Zo kan je kijken waar eventueel meer behoefte aan zou zijn (geregistreerde gebruikers laten stemmen in een poll (dan weet je welke leeftijd/herkomst wat wil)).

 

Volgens mij zijn er voor jou en je website super veel kansen!

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Jacobien, er worden nu allemaal goede tips gegeven, maar daar gebruik van. Waar jij het in je eerste post in dit topic over had, was dat je een mededeling wou plaatsen in de algemeen rubriek van een krant. Volgens mij is dat niet echt goede promotie. Je doelgroep, lezen die alle kleine mededelingen in een krant? Volgens mij niet (en naast je doelgroep ook nog weinig andere mensen). Niet doen dus, is mijn advies.

 

Probeer echt, zoals al eerder is gesuggereerd, meer gebruik te maken van free-publicity. Schrijf een goed persbericht (lees dit topic) naar de vrouwenbladen, naar website's/forums waar je doelgroep komt. Maak duidelijk dat je uniek bent! Dat je op eigen kracht de website hebt ontwikkeld. Ga op lange termijn meer aan je (je bedoel ik dan de website) uitstraling werken.

Meet ook hoeveel bezoekers je krijgt, waar ze vandaan komen, en welk klikpad ze volgen, dit geeft je inzicht in hoe en waar je de website kan verbeteren. Tevens, als de bezoekers zich zouden registreren (met als 'excuus' de webshop/een nieuwsbrief/een forum) om zo inzicht (qua leeftijd, herkomst(regio), e.d.) te krijgen in je bezoekers. Zo kan je kijken waar eventueel meer behoefte aan zou zijn (geregistreerde gebruikers laten stemmen in een poll (dan weet je welke leeftijd/herkomst wat wil)).

 

Volgens mij zijn er voor jou en je website super veel kansen!

 

Jelmer.

 

Hoi Jelmer,

 

Op zich heb ik natuurlijk best al het een en ander gedaan. Ik heb 200 vrouwenorganisaties gemailed. Mails gestuurd naar bladen als Esta en Libelle, berichten achtergelaten in forums. Verder sta ik al op veel plaatsen gelinkt. Zowel op auto- als op vrouwensites.

Ook nog een algemeen persbericht gestuurd naar een persbank en de dames van Women on the Web weten wie ik ben. Anders had ik ook niet al die bezoekers gehad. Verder is er nu 1 vrouwenblad dat er een artikel aan gaat wijden.

Het voordeel van een landelijk dagblad is gewoon de oplage. Verder is een advertentie zo gezet terwijl free publicity genereren best tijd kost. Dan ben je zo maanden verder. Ook weet ik dat er aardig wat mensen zijn die de kleine advertenties lezen. Gewoon voor de lol.

Het enige probleem is dat ik hem wekenlang zou moeten plaatsen om het echt onder de aandacht te brengen en dat is financieel niet haalbaar.

Maar ik neem aan dat er hier toch mensen moeten zijn die ooit een advertentie hebben geplaatst. Ik heb zelf vaak genoeg advertenties voor sites gezien.

Jacobien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar allerlei mensen zagen er niets in

Waren er ook mensen die het meteen al een goed idee vonden? ;)

 

Ik ben eigenlijk enorm verbaasd dat je nog STEEDS de eerste bent met dit initiatief, na al die tijd!

Je zou toch denken dat marketeers en conceptontwikkelaars en formatbedenkers lont ruiken in deze branche en eropduiken... ???

 

 

 

Hoi Annedien,

Ja, maf he...dat ik nog steeds de eerste ben. Ben ik natuurlijk wel blij mee. ;D

De autobranche is domweg nog een echte mannenbranche. Het is al jaren bekend dat ruim 30% van de nieuwe auto's door vrouwen worden gekocht.

Een gigantische markt dus. Maar het dringt niet tot ze door ofzo.

Ik sta daar ook nog steeds versteld van.

En om op je 1e vraag terug te komen: natuurlijk waren heel veel mensen wel meteen enthousiast; vrouwen en mannen.

Het is meer dat de officiele instanties en autobedrijven er niets in zagen.

Jacobien

 

Link naar reactie
  • 0

Om even on-topic te blijven: ja, ik heb wel eens een (rubrieks)advertentie geplaatst in De Telegraaf om bezoekers naar mijn website te trekken. Dat heeft nauwelijks iets opgeleverd.

 

Ik heb trouwens begrepen dat De Telegraaf niet langer meer rubrieksadvertenties plaatst, maar dat je hiervoor alleen nog maar op www.speurders.nl terecht zou kunnen. Maar of ze die stap al hebben gezet weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waarom ga je niet online adverteren? Via Google kun je met het systeem Adwords je advertenties koppelen aan bepaalde (auto-gerelateerde) zoekwoorden. Voor een paar euro per dag kun je op deze manier dagelijkse tientallen extra bezoekers naar je site halen.

 

Een kennis van me is een tijd geleden begonnen met het verkopen van reizen. Ook hij wilde gaan adverteren via dagbladen. Hij heeft het een tijdje geprobeerd maar hij is na twee maanden met deze vorm van adverteren gestopt vanwege het geringe effect en de hoge kosten. Nu adverteert hij naar volle tevredenheid alleen nog online via Google Adwords.

 

Lees ook dit artikel op Zibb.nl: "Klanten binnentrekken via zoekmachines".

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Om even on-topic te blijven: ja, ik heb wel eens een (rubrieks)advertentie geplaatst in De Telegraaf om bezoekers naar mijn website te trekken. Dat heeft nauwelijks iets opgeleverd.

 

Ik heb trouwens begrepen dat De Telegraaf niet langer meer rubrieksadvertenties plaatst, maar dat je hiervoor alleen nog maar op www.speurders.nl terecht zou kunnen. Maar of ze die stap al hebben gezet weet ik niet.

 

Speurders zijn nog mogelijk. Het kost rond de 35 euro voor 3 regels. En de advertentie staat dan nog 2 weken op de site.

Ik ben blij dat je reageert, want ik was natuurlijk benieuwd naar ervaringsverhalen. Denk dat ik het gewoon 1x probeer en zie wat er gebeurt.

Heb je wel op andere plekken geadverteerd ( bijvoorbeeld huis aan huisbladen) en leverde dat wel meer/ veel bezoekers op?

Jacobien

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet het zelf weten, maar ik denk dat Christ Coolen gelijk heeft: die 35 euro kun je veel beter besteden bij Google Adwords. Daar trek je veel meer en veel waardevollere bezoekers mee. Overigens kun je daarvoor ook terecht bij Overture.

 

Geadverteerd in een regionaal dagblad heb ik nooit. Zelf ben ik van mening dat je dat alleen moet doen wanneer je ook echt specifiek de mensen in die regio wilt bereiken. Van huis-aan-huis bladen moet ik al helemaal niets hebben: die worden zelden gelezen, daardoor staan de kosten in geen enkele verhouding met de opbrengsten.

Link naar reactie
  • 0

Dag Jacobien,

ik heb wel ervaring met adverteren in diverse kranten. Waaronder ook de Telegraaf. Het leverde de dagen na plaatsing iedere keer een kleine en tijdelijke stijging van het aantal bezoekers op. Meer niet.

 

Eén van de problemen is dat je in zo'n massamedium moeilijk je doelgroep bereikt, ondanks die verschillende rubrieken. In jouw geval denk ook ik eerder aan het genereren van 'free publicity'. Er zijn nogal wat bladen voor de vrouwelijke professional voor wie dit een interessant onderwerp kan zijn.

 

Heb je je doelgroep goed in kaart? Dan is daar met de lezersprofielen van kranten en vakbladen in de hand wel een 'afstreeplijstje' van te maken. Een hoge oplage is in ieder geval niet zaligmakend.

 

Denk ook eens aan totaal andere methoden. Flyeren op de parkeerplaats van een (vak-)beurs, meer of betere links of advertorials op websites voor vrouwen uit je doelgroep. Ach.. er zitten hier op het forum tal van marketeers geloof ik. Er ligt in ieder geval nog een hele wereld tussen het persbericht en de advertentie. Maar die Telegraaf zou ik even laten voor wat ie-is.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.