• 0

Privé auto, vergoeden via mobititeitsbudget van BV

Beste Forum,

Ik heb een holding en BV, ben in loondienst bij de holding en werk via een managementfee constructie voor de BV.

Rijd een zakelijke auto van de holding (ruim €50k) en betaal privé bijtelling van €500,- netto.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een jong gebruikte auto van €65k, welke nu €40k moet kosten.

De Holding kan deze auto aanschaffen, maar privé wordt het dan ruim €600,- bijtelling.

Als ik nu de auto privé koop en binnen de holding of BV wordt een mobiliteitsbudget gecreëerd van bijvoorbeeld €1000,- welke via de salarisstrook/managementfee laat belasten.

 

Wat schiet ik hier dan mee op, naast geen bijtelling, maar wel privé alle lasten (brandstof, onderhoud, wegenbelasting, etc)

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Op 16-8-2021 om 22:13, drécht zei:

Ik heb een holding en BV, ben in loondienst bij de holding en werk via een managementfee constructie voor de BV.

Rijd een zakelijke auto van de holding (ruim €50k) en betaal privé bijtelling van €500,- netto.

€500 euro bijtelling … wat voor een auto is het?
Als die €500 of €600 euro een probleem vormt, dan zal een verhoging van je management fee ook wel niet mogelijk zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-8-2021 om 22:13, drécht zei:

Als ik nu de auto privé koop en binnen de holding of BV wordt een mobiliteitsbudget gecreëerd van bijvoorbeeld €1000,- welke via de salarisstrook

Hoe je het noemt, is niet relevant. Het is gewoon loon. Dus die 1.000 wordt belast, resteert netto privé in jouw geval 500 euro.

 

Wat je eigenlijk zoekt, is een berekening auto van BV of privé...

Kijk eens op berekenhet.nl voor een aardige indicatie

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 16-8-2021 om 22:13, drécht zei:

Wat schiet ik hier dan mee op?

 

Je moet eerst weten namens wie je die vraag stelt.

 

Wat schiet je daar als manager voor de werkmaatschappij mee op? Wat schiet je daar als bestuurder van de holding mee op? Wat schiet je daar als aandeelhouder van de holding mee op? Waar schiet je daar als werknemer van de holding mee op?

 

Je moet alle vier petten tegelijkertijd op zetten en dus de belangen van alle vier objectief dienen. Het lijkt erop dat je er slechts één belangrijk vind. Waarom is dat?

 

Maar bovendien, maak het nou niet zo ingewikkeld met werknemersflauwekul als mobiliteitsbudget. Dat gaat meestal toch uit de ruimte in de wkr. Spreek gewoon een salaris af met je holding, en laat dat salaris uitbetalen in loon en/of een auto. En keer eventueel aan het eind van het jaar een netto bonus uit via de wkr, als de toko het goed het gedaan.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 17-8-2021 om 08:41, Cosara zei:

Als die €500 of €600 euro een probleem vormt, dan zal een verhoging van je management fee ook wel niet mogelijk zijn

Helemaal mee eens.

 

Op 17-8-2021 om 08:54, Joost Rietveld zei:

Kijk eens op berekenhet.nl voor een aardige indicatie

Dit gaf een mooi beeld.

De holding is het iets goedkoper in alle kosten.

Echter heb ik dan privé geen bijtelling van €500-600,-/maand. 

 

Op 17-8-2021 om 14:51, prinsrachid zei:

Je moet alle vier petten tegelijkertijd op zetten en dus de belangen van alle vier objectief dienen. Het lijkt erop dat je er slechts één belangrijk vind. Waarom is dat

Als je kan sturen in de kosten, lijkt het mij niet verkeerd.

Privé is het wel leuk als je meer overhoud, zonder dat het zakelijk nadeel er is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-8-2021 om 15:41, drécht zei:

Als je kan sturen in de kosten, lijkt het mij niet verkeerd. Privé is het wel leuk als je meer overhoud, zonder dat het zakelijk nadeel er is.

 

Wie betaalt de auto? Wie betaalt de autokosten? Wie betaalt het mobiliteitsbudget? Zou een onafhankelijk derde dezelfde keuze maken in het belang van de bv? 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 17-8-2021 om 15:41, drécht zei:
Op 17-8-2021 om 08:41, Cosara zei:

Als die €500 of €600 euro een probleem vormt, dan zal een verhoging van je management fee ook wel niet mogelijk zijn

Helemaal mee eens.

Waarom dan “het oog laten vallen” op een andere en duurdere auto?

Kan je er zakelijk geld mee verdienen of is het voor de persoonlijke ‘fun’?

 

Een zakelijke auto is een bedrijfsmiddel dat geld in het laatje moet brengen. Als het slechts een middel is om persoonlijk van A naar B te komen, dan volstaat een Fiat Panda van 15 jaar of ouder ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 10:39, Cosara zei:

Een zakelijke auto is een bedrijfsmiddel dat geld in het laatje moet brengen. Als het slechts een middel is om persoonlijk van A naar B te komen, dan volstaat een Fiat Panda van 15 jaar of ouder ook.

De één verdiend zijn geld met een Mercedes en de andere met een Fiat Panda om zichzelf van A naar B te brengen.

En met 70000km per jaar is een Panda niet echt slim/handig.

Op 18-8-2021 om 10:39, Cosara zei:

Waarom dan “het oog laten vallen” op een andere en duurdere auto?

De nieuwe is op termijn goedkoper. Veel komende kosten aan de oude.

 

Maar ik ben er wel uit.

Ik ga gewoon verder met een auto van de zaak, waarbij ik de extra bijtelling maar voor lief neem.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 14:06, drécht zei:

De één verdiend zijn geld met een Mercedes en de andere met een Fiat Panda om zichzelf van A naar B te brengen.

En met 70000km per jaar is een Panda niet echt slim/handig.

Waarom is dat niet slim of handig?

70.000 kilometer per jaar is zelfs voor een Fiat Panda nu niet bepaald een probleem.


Zomaar een vraag van mijn oude economieleraar …

Wat is beter … één keer in de vijf jaar 60.000 euro uitgeven voor een meer kwalitatieve auto … of  vier keer een auto van 15.000 euro ?

Het kan zo zijn dat de restwaarde van de dure auto hoger is dan die van de vier goedkopere auto’s tezamen … maar het is wel dood geld … geld dat vast zit en niet in beweging komt.

 

Op 18-8-2021 om 14:06, drécht zei:

Maar ik ben er wel uit.

Ik ga gewoon verder met een auto van de zaak, waarbij ik de extra bijtelling maar voor lief neem.

Ik ben blij dat u er uit bent … met een in mijn ogen goede beslissing … voor de bijtelling dan.

Velen voor u gingen tot het gaatje  … al was het maar om één euro binnen te harken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.