• 0

onbelast agio uitkeren toegestaan

Beste forumleden,

 

In 2020 heb ik mijn eenmanszak geruisloos omgezet in een BV.

In de BV is hierdoor een nominaal aandelenkapitaal van 120 euro en een agioreserve van 200.000 euro ontstaan.

In 2020 heb ik die 200.000 belastingvrij uitgekeerd aan privé omdat ik een woning ging kopen. De jaarcijfers van 2020 zijn reeds gedeponeerd en aangegeven bij de fiscus. Ik dacht dat dit wel kon omdat over dit bedrag in de eenmanszaak immers al inkomstenbelasting over is betaald. Nu lees ik op fora dat je agioreserve niet zomaar onbelast mag uitkeren, maar dat er altijd dividendbelasting moet worden geheven. Zie tekst hier: "Je moet dit door de notaris laten omzetten in aandelenkapitaal door middel van een uitgifte van nieuwe aandelen ter hoogte van de agioreserve. Na de uitgifte van nieuwe aandelen is de agioreserve afgenomen en het nominaal aandelenkapitaal toegenomen met hetzelfde bedrag. De twee stap is het zogenaamd afstempelen van het nominaal aandelenkapitaal. Via een statutenwijziging wordt het nominaal aandelenkapitaal verlaagd en kan het vermogen onbelast uitgekeerd worden aan de aandeelhouder(s)". 

Mijn boekhouder zegt dat dit in mijn geval (omzetting van niet via de notaris hoeft te gaan, maar een besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voldoende is om dit belastingvrij uit te keren aan privé). Ik kan dit echter online nergens terugvinden en wil het graag zeker weten. Wie kan mij een (wets)tekst aandragen waarin staat dat dit niet via de notaris hoeft te lopen en ik het juiste heb gedaan.  

 

Hartelijk dank!

Bedankt voor uw hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij heeft je boekhouder het niet helemaal goed.

 

Op zich mag je volgens mij de agioreserve wel uitkeren, en ook belastingvrij, maar moet dat dus wel door de notaris gebeuren (via agiobonusaandelen).

 

Wat ook had gekund, was om het tijdelijk via de rekening-courant te laten lopen. Dat is ook belastingvrij, maar alleen niet rentevrij. Dan was de 200.000 euro simpelweg een lening geweest, waarvoor je aflossing en rente had betaald aan je eigen bv (gebruik hiervoor een overeenkomst tussen jezelf en je bv). Vervolgens kun je die lening alsnog aflossen door de agioreserve af te laten nemen via notariële akte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vreemd inderdaad. De boekhouder slaat de plank hier mis, maar wellicht is het al eerder mis gegaan:

 

  • Waarom heeft een eenmanszaak die zich bezig houdt met ondernemingsplannen een vermogen van € 200.000,-? Dat lijkt me nogal onzakelijk hoog.
  • Waarom is die 200K niet gewoon privé onttrokken vóór de omzetting naar de BV? Wat heeft het voor nut om geld waar je al belasting over betaald hebt eerst in een BV te plaatsen om het het vervolgens met moeite en kosten weer uit te halen? één jaartje vermogensrendementheffing betalen over 2 ton is echt voordeliger dan de gang naar de notaris nu.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 2

Oef en auw: dit gaat nog veel verder mis dan hierboven reeds gezegd:

 

Na een geruisloze inbreng is de agioreserve 3 jaar beklemd!

Dat is onderdeel van de standaardvoorwaarden geruisloze inbreng. 

Die 200k agio had je sowieso, met of zonder notaris, helemaal niet voor 2023 op kunnen nemen uit de BV via deze route. Hooguit had je 200k kunnen lenen van je BV, of had je vooraf aan de inbreng die 200k naar privé moeten halen, zie Norbert. 

 

Pas in 2023 had je de mogelijkheid gehad om de agio via de agiobonusaandelen route (dus inderdaad met notaris, zie Prins Rachid) onbelast naar privé te halen.

 

Nu heb je dus zaken geformaliseerd die fiscaal onjuist zijn. Het risico is dat de geruisloze inbreng je alsnog ontnomen wordt (dus afrekenen over je stakingswinst in 2020). Daarnaast is het onbelast terugbetalen van agio op de wijze zoals je nu gedaan hebt (eventjes via de boekhouding) in feite een verkapte uitkering in box 2. 

 

Bij de fiscus in overleg en aangeven dat je per abuis deze fout gemaakt hebt (was er ook geen fiscalist bij de inbreng betrokken?!).

En hopen dat zij instemmen en alsnog meewerken aan een correct scenario:  200k lening van de BV, of geen geruisloze inbreng, of met terugwerkende kracht die 200k alsnog beschouwen als privévermogen voorafgaand aan de inbreng. Ik durf je eerlijk gezegd niet te zeggen wat je van een overleg op dit punt kunt verwachten van de fiscus...

 

Succes desalniettemin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.