• 0

Goederen verhuren van jou privé aan je EMZ

Context: mijn vrouw doet een cursus tot paardencoach. Zij volgde van haar trainster een extra webinar over starten als ondernemer in die branche. Ik luisterde met een half oor mee en zakte van mijn stoel van verbazing toen de waarin de trainster aangaf dat zij met haar bedrijf haar eigen paarden en bak huurde van zichzelf om zo de belasting te drukken. 
 

Zij stelde: je kunt je paarden op de balans zetten (zakelijk aanschaffen) zodat je alle kosten (dierenarts, voer, etc) kunt aftrekken. Maar voordeliger is om het paard privé te houden.
 

Met andere woorden: ze vraagt €60,- (incl BTW) per uur aan haar klanten. Dat uur huurt zij met haar eenmanszaak  paarden van zichzelf voor €20,- per uur, en haar paardenbak (aan huis) voor €15,- per uur. Dat komt er op neer dat er van ieder uur dat ze coaching of les gaat zo €35.- “onbelast” (ik snap dat als het veel is het aangegeven wordt of box 3 zou worden) haar eigen zak in. 
 

Ik stelde mijn vrouw voor eens te vragen hoe dat nou zat. Ik weet dat ik als ondernemer het kantoor dat in mijn tuin staat niet mag verhuren aan mijzelf. En dat ik ook niet de bank waar ik soms op werk voor €2,- van mij als privé persoon huur. Het antwoord van die vrouw was dat het haar was aangeraden door haar boekhouder. De reden was dat ze om haar beroep uit te oefenen nou eenmaal paarden en een bak nodig had, en dat als ze die elders zou huren ook die kosten zou maken. Het lijkt mij heel apart, ze zou dan immers ook haar bak aan zichzelf kunnen verhuren voor €100,- per uur, want er is niemand die objectief een marktconforme waarde kan checken. Hoe dan ook: 
 

Ik wil graag weten of wat zij doet goed of fout is. Niet om een vingertje te kunnen wijzen, maar simpelweg omdat wij ook een bak aan huis hebben en eigen paarden en mijn vrouw paardencoach wil worden. Mijn boekhouder zegt dit:

 

“Eigenlijk is het heel simpel. Je moet kijken wat je totale kosten per jaar van je paard zijn en het bijhouden van de bak/stal. Dit gaat om werkelijke kosten dus niet fictief zoals bijvoorbeeld een paard huren voor €10 per uur.

Maar stel dat jij jouw paard waardeert op 10.000 en ieder jaar dat het dier ouder wordt 1000 euro afschrijft als het ware is dit een kostenpost van 1.000 per jaar. Dan het onderhoud en de stalling van het paard en stel dat dit 3000 (250 per maand lijkt mij heel redelijk) dan zijn de opbrengsten tot 4.000 euro niet belast. Zodra je meer overhoudt dan het paard en zijn onderhoud gaat kosten zul je het meerdere moeten opgeven. Overigens kun je je zelf inschrijven bij de KvK maar daardoor ben je nog steeds geen ondernemer voor de belastingdienst. Hiervoor kun je de zogenaamde “ondernemerscheck” doen op de site van de Belastingdienst.

Je zult zien dat je hier niet snel ondernemer bent.

 

Het kan ook zijn dan je begint met “resultaat uit overige werkzaamheden” en mocht het later groter worden dan kan er nog altijd sprake zijn van “winst uit onderneming”. Zou in ieder geval de cursus mooi aftrekken van de Belastingdienst. Dit is het laatste jaar dat dit kan.

 

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Ik zie dus door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat mijn vrouw voorlopig niet als ondernemer zal worden aangemerkt door de BD. Concrete vragen:

Mag mijn vrouw alle werkelijke kosten (voer, mestafvoer, dierenarts, bakonderhoud) die wij nu privé al maken voor de paarden op een rijtje zetten en zien als “kostenpost”, en pas als ze met haar omzet boven die kostenpost uitkomt aangifte doen als resultaat uit overige werkzaamheden? Of heeft haar trainster gelijk? Of is alle omzet die ze nu maakt direct al “resultaat uit overige werkzaamheden”?
 

Excuses voor het langdradige verhaal! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 9-12-2021 om 07:30, Pieter__VH zei:

1.Mag mijn vrouw alle werkelijke kosten (voer, mestafvoer, dierenarts, bakonderhoud) die wij nu privé al maken voor de paarden op een rijtje zetten en zien als “kostenpost”, en pas als ze met haar omzet boven die kostenpost uitkomt aangifte doen als resultaat uit overige werkzaamheden? Of heeft haar trainster gelijk?

2.Of is alle omzet die ze nu maakt direct al “resultaat uit overige werkzaamheden”?

Voor bijverdiensten (resultaat uit overige werkzaamheden) geldt … omzet minus de hiermee samenhangende kosten.
Je betaald inkomstenbelasting over de winst die je met deze bijverdiensten hebt behaald.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 9-12-2021 om 07:30, Pieter__VH zei:

De reden was dat ze om haar beroep uit te oefenen nou eenmaal paarden en een bak nodig had, en dat als ze die elders zou huren ook die kosten zou maken. Het lijkt mij heel apart, ze zou dan immers ook haar bak aan zichzelf kunnen verhuren voor €100,- per uur, want er is niemand die objectief een marktconforme waarde kan checken.

Behalve dat het niet mag heeft het ook geen zin: die "kosten" die je als eenmanszaak maakt om het van privé te huren, zou je privé weer als inkomsten moeten opgeven, waardoor het tegen elkaar wegvalt. Wat de trainster lijkt te doen is wel de kosten opgeven, maar niet de inkomsten.

 

Op 9-12-2021 om 07:30, Pieter__VH zei:

Mag mijn vrouw alle werkelijke kosten (voer, mestafvoer, dierenarts, bakonderhoud) die wij nu privé al maken voor de paarden op een rijtje zetten en zien als “kostenpost”, en pas als ze met haar omzet boven die kostenpost uitkomt aangifte doen als resultaat uit overige werkzaamheden?

Ik denk andersom: alle inkomsten in principe aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden en bepalen welke kosten zakelijk aftrekbaar zijn en of hier sprake is van een onderneming voor de inkomstenbelasting en de btw. Maar hoe dan ook: niet half in een eenmanszaak en half in privé, zoals de trainster lijkt te doen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 08:11, zzpegel zei:

Omdat er voor een eenmanszaak geen verschil zit tussen het privé vermogen en het bedrijfsvermogen mag je nooit huur rekenen van privé naar je bedrijf.

 

Dit geeft wel een boeiende situatie, die wat meer theoretisch wordt;

Trainster zou de bak en het paard met de eigen EMZ kunnen huren van haar partner, mits deze twee niet verbonden zijn door fiscaal partnerschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.