Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Vreede
Vreede
Wij onderzoeken diverse mogelijkheden voor herstructurering van ons bedrijf. Een ervan is het administratief apart gaan volgen en registreren van grote projecten om zo een kop-tot-staart beeld te krijgen van een totale ruwbouw en afbouw en alles wat erbij komt kijken.
Even puur voor de btw een casus:
Een gelieerde BV binnen een grotere groep willen we inzetten om grote projecten administratief helemaal inzichtelijk te maken. De (tevens gelieerde) opdrachtgever heeft niet de middelen of expertise dit op projectniveau, bestek, calculatie, regelniveau bij te houden en vraagt ons hiervoor. Wij hebben hierbij geen winstoogmerk, maar belasten enkel de noodzakelijke kosten door aan opdrachtgever. WEL lopen er voor grote bedragen inkoop- en verkoopfacturen door onze BV heen, om zo het project te kunnen monitoren en centraal te begeleiden. Tekorten of overschotten zijn te allen tijde voor de opdrachtgever. Administratief zou je dus zeggen dat de facturen voor begeleiding omzet zijn en er voor de rest een rekening courant positie ontstaat tussen deze BV en de opdrachtgever. Voor de btw lijkt het mij echter dat er een grote af te dragen positie verantwoord moet worden (en dus omzet) met daartegenover een net zo grote voorheffing (want 1-op-1 verhouding). OF mag dit gesaldeerd worden?
Bovenstaande even afgezien van alle juridische haken en ogen en er is nog geen vooroverleg met de belastingdienst geweest. Er is geen sprake van een fiscale eenheid.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag