• 0

Omzetbelasting administratie-/projectregistratiebureau

Wij onderzoeken diverse  mogelijkheden voor herstructurering van ons bedrijf. Een ervan is het administratief apart gaan volgen en registreren van grote projecten om zo een kop-tot-staart beeld te krijgen van een totale ruwbouw en afbouw en alles wat erbij komt kijken. 

 

Even puur voor de btw een casus:

Een gelieerde BV binnen een grotere groep willen we inzetten om grote projecten administratief helemaal inzichtelijk te maken. De (tevens gelieerde) opdrachtgever heeft niet de middelen of expertise dit op projectniveau, bestek, calculatie, regelniveau bij te houden en vraagt ons hiervoor. Wij hebben hierbij geen winstoogmerk, maar belasten enkel de noodzakelijke kosten door aan opdrachtgever. WEL lopen er voor grote bedragen inkoop- en verkoopfacturen door onze BV heen, om zo het project te kunnen monitoren en centraal te begeleiden. Tekorten of overschotten zijn te allen tijde voor de opdrachtgever. Administratief zou je dus zeggen dat de facturen voor begeleiding omzet zijn en er voor de rest een rekening courant positie ontstaat tussen deze BV en de opdrachtgever.  Voor de btw lijkt het mij echter dat er een grote af te dragen positie verantwoord moet worden (en dus omzet) met daartegenover een net zo grote voorheffing (want 1-op-1 verhouding). OF mag dit gesaldeerd worden? 

 

Bovenstaande even afgezien van alle juridische haken en ogen en er is nog geen vooroverleg met de belastingdienst geweest. Er is geen sprake van een fiscale eenheid.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat heet “doorlopende posten” en behoren niet tot de vergoeding wanneer je deze bedragen op naam en voor rekening van de afnemer (van jouw diensten) betaalt en weer doorberekent.

 

Maar er moet wel een rechtsverhouding zijn tussen jouw afnemer en de derde (de leverancier waar aan je betaalt dus), want anders ben je niet slechts een tussenschakel maar moet je zelf dit allemaal in je BTW aangifte verwerken.

Uiteraard kan je dan (wanneer je wél slechts een tussenschakel bent!) ook de door derden in rekening gebrachte BTW zelf niet in aftrek nemen, want ook dat hoort bij jouw afnemer thuis.

 

Succes!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer me even in te beelden waarom het voor het vormen van een commerciële administratie er facturen door de BV moeten lopen die die administratie gaat opzetten, maar misschien is dat een pragmatisch dingetje? Dat als je dat niet zo doet, mensen gaan vergeten je hun gegevens te sturen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-1-2022 om 12:23, Branko Collin zei:

Ik probeer me even in te beelden waarom het voor het vormen van een commerciële administratie er facturen door de BV moeten lopen die die administratie gaat opzetten, maar misschien is dat een pragmatisch dingetje? Dat als je dat niet zo doet, mensen gaan vergeten je hun gegevens te sturen?

Onder andere en andere enkel pragmatische zaken. In feite zou het een commerciële activiteit kunnen zijn, ware het niet dat alles binnen één concern blijft. We gaan in die zin ook geen marktconcurrentie aan.  

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2022 om 18:12, shoptillyoudrop zei:

Dat heet “doorlopende posten” en behoren niet tot de vergoeding wanneer je deze bedragen op naam en voor rekening van de afnemer (van jouw diensten) betaalt en weer doorberekent.

 

Maar er moet wel een rechtsverhouding zijn tussen jouw afnemer en de derde (de leverancier waar aan je betaalt dus), want anders ben je niet slechts een tussenschakel maar moet je zelf dit allemaal in je BTW aangifte verwerken.

Uiteraard kan je dan (wanneer je wél slechts een tussenschakel bent!) ook de door derden in rekening gebrachte BTW zelf niet in aftrek nemen, want ook dat hoort bij jouw afnemer thuis.

 

Succes!

Naam op factuur is onze BV en gelden komen binnen op de bankrekening van onze BV.

Voor de feitelijk uitvoering is en blijft onze afnemer de principaal en de  derde partij de agent. 

 

Waarom deze constructie in hemelsnaam??  Om pragmatische en strategische redenen. Geen concurrentie of verdienmodel verder.   

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2022 om 16:35, Vreede zei:

Wij hebben hierbij geen winstoogmerk, maar belasten enkel de noodzakelijke kosten door aan opdrachtgever. WEL lopen er voor grote bedragen inkoop- en verkoopfacturen door onze BV heen, om zo het project te kunnen monitoren en centraal te begeleiden. Tekorten of overschotten zijn te allen tijde voor de opdrachtgever.

Als er geen winstoogmerk is, en ook geen ondernemingsrisico, is er dan wel sprake van een onderneming?

 

Misschien zijn een stichting of coöperatie zonder winstoogmerk dan makkelijker, ook voor de btw en ook om het risico buiten de bestaande bv te houden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.