• 0

Artikel 23 vergunning - PostNL

Ik importeer producten uit niet EU landen en die komen via de post binnen. Dit betreffen merkproducten die ik rechtstreeks van de fabrikant inkoop.

 

Ik ben in het bezit van een vergunning artikel 23

 

Nu krijg ik al 5x op een rij een factuur van PostNL met inklaringskosten.

 

Op zowel de facturen/vrachtbrieven als op de buitenzijde van de zendingen staat mijn btw nummer + vermelding art.23 vergunning

 

De bedragen die ze vragen zijn niet zo groot - tussen de 25 en 100 euro - maar ik begin het een beetje zat te worden om te betalen voor zaken waar ik niet voor zou moeten betalen en heb gisteren contact gehad met de klantenservice.

 

Verhaal van PostNl is dat zij door de douane verplicht zijn om in te klaren (logisch) en daarom dus ook kosten doorrekenen.

 

Echter met een vergunning art.23 zou je dan niet belast mogen worden door hun?  Want wat is dan het nut van deze vergunning?

 

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe te handelen zonder kosten te krijgen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, RubenT zei:

Is het tarief invoerrechten 0% op jouw producten? Omdat PostNL je zending op deze manier heeft ingeklaard zijn er geen invoerrechten berekend, die had je anders wel gehad.

Ruben, de totale waarde was zo te zien onder de 150 Eur, dan heb je vrijstelling van invoerrechten. Daarbij schreeft TS dat de goederen geleverd worden vanuit het VK, als ze ook VK oorsprong hebben kan het nul-tarief uit de TCA toegepast worden (ongeacht de waarde).  Wie er verantwoordelijk is voor de aangifte is wel een interessante opmerking. Tenzij PostNL een machtiging voor vertegenwoordiging heeft laten tekenen zijn ze dat in beginsel zelf. 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Bert. zei:

Ruben, de totale waarde was zo te zien onder de 150 Eur, dan heb je vrijstelling van invoerrechten. Daarbij schreeft TS dat de goederen geleverd worden vanuit het VK, als ze ook VK oorsprong hebben kan het nul-tarief uit de TCA toegepast worden (ongeacht de waarde).

Goed punt wat betreft het nul-tarief uit de TCA. De totale waarde was in dit geval ten onrechte zo laag, gaf Derek-Jan in een eerdere reactie aan. De echte waarde was 500 tot 1000 euro, maar PostNL heeft van ieder artikel slechts één stuk berekend in de aangifte, terwijl het er meer waren. Vandaar mijn opmerking over de invoerrechten, maar wellicht niet van toepassing als het nul-tarief toegepast kan worden.

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Bert. zei:

De artikel 23 vergunning gaat alleen over de BTW, niet over de kosten. Als PostNL de aangifte correct gedaan had, dus met verlegging van BTW, hadden ze in AGS een complete elektronische aangifte moeten doen. Ik ken de zakelijke tarieven van PostNL niet maar bij de gemiddelde douane-expediteur ben je daar zo een Euro of 50 voor kwijt. 

 

Het is ook wel eens goed gegaan, ik heb dan totaal geen kosten gehad. Ik ben in deze geen opdrachtgever en heb geen afspraken met PostNL, vraag me af of ze dan wel zakelijke tarieven kunnen aanrekenen? Komt op mij een beetje vreemd over. Je ontvangt een pakket uit het buitenland en PostNL zou dan maar zomaar een willekeurig bedrag kunnen aanrekenen waar je vooraf geen weet van hebt en geen keuze hebt ? Geen keuze, want niet betalen is pakket retour afzender.

 

De goederen hebben overigens VK als oorsprong. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Roel J zei:

Volgens mij ontstaat hier de spraakverwarring over  de overeengekomen leveringscondities tussen Derk en zijn leverancier.

Als Derk DDP geleverd krijgt is het wel logisch dat hij geen kosten krijgt aangerekend toch?

Inderdaad, en het zou ook kunnen zijn dat Derek het heeft over  (het is ook wel eens goed gegaan......) zendingen die geleverd zijn vóór ingebruikname van de IOSS.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Jullie hebben het over IOSS maar heeft dat wel te maken met mijn situatie ?

 

Ik bestel gewoon producten bij een fabriek en die sturen ze op via een Engelse pakketdienst die aan onze kant samenwerkt met PostNL. 

 

Dit is gewoon een B2B transactie en het pakket(ten) zijn ook als zodanig herkenbaar. 

 

Probleem met PostNL is ook wel dat je er niet mee kan communiceren. Als je een bericht krijgt dat er een pakket klaar ligt waarover iets betaalt moet worden dan is hier geen discussie over mogelijk. Of je nu gelijk hebt of niet. Bezwaar indienen kan, maar hier mogen ze 4 maanden over doen. Dit schuiven ze dan af op de Douane, terwijl PostNL in beginsel in de fout gaat. 

 

Maar ondanks de hele discussie hier hoor ik niemand die een soortgelijke ervaring heeft en weet wat ik kan verbeteren of anders moet doen.

 

Als ik correct ben word er DAP geleverd.

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
  • 0

Dat PostNL in de fout gegaan is door de zending in IOSS aan te geven is inmiddels wel duidelijk.  De 4 maanden is geen afschuiven, dat ligt aan de de douane. PostNL is m.i. niet ingericht op B2B, zelfs op hun website is informatie over zakelijke inklaringen nauwelijks te vinden. Dat je hier niet hoort hoe je het kunt verbeteren is niet correct, RubenTheeft je een week geleden al aangeraden om een andere dienstverlener in te schakelen. Dan ben je waarschijnlijk wel duurder uit maar dan krijg je (hopelijk, DHL is ook niet vrij van klachten....)  ook waarvoor je betaalt. 

 

Of gewoon blij zijn met 4 Euro kosten, de afgedragen BTW is vestzak-broekzak.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-4-2022 om 18:07, Derek-Jan zei:

 

Ik heb nu voor het eerst officieel bezwaar ingediend en zal even afwachten wat daar uit komt. Maar gezien de vragenlijst die ik moet invullen lijkt het wel of dit op particulieren gericht is. 

 

 

Ik heb zojuist antwoord gekregen op mijn bezwaar :

 

Quote

Naar aanleiding van uw verzoek van 3-4-2022 kan ik u het volgende meedelen.

 

De zending is aan de hand van douaneverklaring ingeklaard.
Bij het inklaren is per abuis uw verleggingsregeling (Artikel 23) niet toegepast bij uw zending.

Onze welgemeende excuses hiervoor.

Gezien u zakelijk bezig bent en de mogelijkheid hebt de BTW te verrekenen geeft de Belastingdienst deze niet via een verzoek om teruggaaf c.q., bezwaarschrift terug.
Het teveel betaalde heffing aan BTW kunt u in uw boekhoudkundig verrekenen met de Belastingdienst wanneer u de BTW aangifte doet.

De afhandelingskosten van € 4,00 wordt zo spoedig mogelijk terugbetaald.

 

Ik ga er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

 

Met vriendelijke groet, 
 

Customer Service

Afdeling In - en Uitklaring

Sorteercentrum Internationale Pakketten

 

Het 2e pakket had een steekproefcontrole en daar hebben ze bijna 5 weken over gedaan. Het word vandaag bezorgd zonder verdere kosten, dus hier hebben ze Artikel 23 wel juist toegepast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.