• 0

Balans 2021 (hulp nodig bij klein restverschil)

Hallo,

 

Binnenkort moet de jaarlijkse belastingaangifte over het jaar 2021 weer worden ingediend. De vorige keer heb ik dankzij medeforumers de balans ook kloppend gekregen waar ik erg blij mee was! :winking-face:

 

Voor het jaar 2021 heb ik de balans zelf gemaakt zit ik met een restverschil van €1941,31  wat ik nog niet helemaal thuis kan brengen? Voor het gemak heb ik beide boekhoudingen van 2020 (deze is af en kloppend) en 2021 toegevoegd.

 

Hopelijk zou iemand naar de Boekhouding van 2021 eens naar willen kijken en mij kunnen vertellen waar ik de €1941,31 moet onder brengen. In de ZIP file heb ik de beide bestanden toegevoegd. Alvast heel hartelijk bedankt!

Higher Level 2.zip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan het op mijn mobiel niet helemaal goed zien maar waar en wanneer heb je die KOR uit 2019 teruggekregen? Want die staat nog op de balans van 2020. En heb je die eigenlijk ook in je berekening  meegenomen in het eigen vermogen (bij de winst geteld) over het jaar dat je er recht op had?

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, bwijman13 zei:

De KOR van €1417 uit 2019 heb ik op 1 februari 2020 pas ontvangen. Deze staat onder de maand februari 2020 ingeboekt.

Maar die Teruggave KOR (2019) staat ook nog op de balans van 31-12-2020 onder vlottende activa. Als je die in feb 2020 teruggekregen hebt dan heb je daar op de balans dus een dubbel bedrag staan (KOR en banksaldo, en zou je activa dus eigenlijk 1417 lager moeten liggen). Tevens is het dus ook de vraag of je die KOR in 2020 (of 2019) bij de winst geteld hebt (om je eigen vermogen op te hogen) anders kom je nooit in balans.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

De KOR van €1417 uit 2019 heb ik op 1 februari 2020 pas ontvangen. Deze staat onder de maand februari 2020 ingeboekt.

De ontvangen KOR in 2020 moet verwijzen naar een vordering op de eindbalans 2019, waarbij de eindbalans 2019 gelijk is aan de beginbalans 2020.

 

17 uur geleden, bwijman13 zei:

De vorige keer heb ik dankzij medeforumers de balans ook kloppend gekregen waar ik erg blij mee was! 

Kloppend krijgen is niet hetzelfde als kloppend zijn.

Hoe zit de W&V + Balans 2019 er uit?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-4-2022 om 09:48, Rik · zei:

Maar die Teruggave KOR (2019) staat ook nog op de balans van 31-12-2020 onder vlottende activa. Als je die in feb 2020 teruggekregen hebt dan heb je daar op de balans dus een dubbel bedrag staan (KOR en banksaldo, en zou je activa dus eigenlijk 1417 lager moeten liggen). Tevens is het dus ook de vraag of je die KOR in 2020 (of 2019) bij de winst geteld hebt (om je eigen vermogen op te hogen) anders kom je nooit in balans.

 

 

Hallo Rik,

 

De teruggave KOR 2019 heb ik inderdaad onder de 'vlottende activa' op de balans van 2020 gezet. Ook heb ik deze zelfde KOR als winst meegeteld in 2020 onder 'eigen vermogen' om zo weer in balans te komen zoals je zelf al goed opmerkte.:winking-face:

 

Wanneer ik dit KOR-bedrag van €1417 aan beide kanten van de balans van 2020 zou weglaten zakt mijn balans en ook mijn 'begin vermogen' op de balans van 2021 met dit zelfde bedrag volgens mij.

 

Echter heb ik op de balans van 2021 nog steeds een verschil van €1941,39, wat een stuk groter is dan de €1417. Dit verschil van €524,39 kan ik dus nog steeds niet verklaren...:face-without-mouth:

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-4-2022 om 12:36, Cosara zei:

De ontvangen KOR in 2020 moet verwijzen naar een vordering op de eindbalans 2019, waarbij de eindbalans 2019 gelijk is aan de beginbalans 2020.

 

Kloppend krijgen is niet hetzelfde als kloppend zijn.

Hoe zit de W&V + Balans 2019 er uit?

Zoals gevraagd heb ik voor de duidelijkheid ook even de boekhouding met daarin de balans van 2019 gestuurd. Wellicht biedt dit uitkomst waar het is mis gegaan?

Boekhouding 2019.xlsx

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, bwijman13 zei:

De teruggave KOR 2019 heb ik inderdaad onder de 'vlottende activa' op de balans van 2020 gezet.

 

De KOR in 2019 hoorde als opbrengst in 2019 te staan in het resultaat van 2019. En - als dat een tegoed is, m.a.w. nog niet op 31-12-2019 ontvangen/verrekend was - op de balans van 2019 (per 31-12-2019 dus) te staan.

 

Dat kan je eigenlijk niet in 2020 "proppen" zomaar.

 

Dus het lijkt mij niet helemaal lekker te zijn gegaan allemaal. Maar kennelijk heb je het eerder "kloppend gemaakt". 

Dus kan je er voor kiezen om 2019 te herstellen, of alles weer 'kloppend' te maken.

 

Maar intussen leven wij in 2022 en is 2019/2020 wel behoorlijk geschiedenis eigenlijk, dus ik vraag mij af of het niet verstandig is om het een keer echt goed te krijgen allemaal. Dat zonder te kijken naar de bedragen overigens.

 

Succes! 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, bwijman13 zei:

De teruggave KOR 2019 heb ik inderdaad onder de 'vlottende activa' op de balans van 2020 gezet. Ook heb ik deze zelfde KOR als winst meegeteld in 2020 onder 'eigen vermogen' om zo weer in balans te komen

De KOR moet worden toegewezen aan het jaar waarop het betrekking heeft … 2019 dus. Dat het bedrag pas in 2020 is ontvangen veranderd daar niets aan.

 

De KOR zet je niet onder ‘vlottende activa’ op de balans.

De betalen btw staat als schuld in de passiva op de balans. Door toepassing van de KOR boek je deze btw-schuld af en voeg je dit bedrag toe als opbrengst in de V&V-rekening. Daarmee verhoog je de omzet, de winst en het eigen vermogen.

 

Wordt vervolgd …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, bwijman13 zei:

Echter heb ik op de balans van 2021 nog steeds een verschil van €1941,39, wat een stuk groter is dan de €1417. Dit verschil van €524,39 kan ik dus nog steeds niet verklaren...:face-without-mouth:

Mmm. 1417? Ik zie 1315 KOR maar ook 101 OB Q4.

 

Je zou dan toch maar 1315 terug gekregen hebben? Waarom heb je 1417 teruggekregen? Had die 101 niet verrekend moeten worden met de reeds betaalde 1417 over q1-q3?

 

(Ben benieuwd hoe aangifte q4 eruit zag wat betreft bedragen)

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ok, ik heb in een paar verloren momenten nog even gekeken en ik denk dat ik er voor 2021 wel uit ben (maar de jaren ervoor zijn dus een potje).

 

Als we even uitgaan van je EV eind 2020. Dan pakken we even voor het gemak (en klopendheid) je vermogen wat je in de zaak hebt zitten. Dat is dus je banksaldo €4.066,50 + terug te krijgen BTW €475,67. Totaal is €4.542,17. We zetten dat even als begin eigen vermogen voor 2021.

 

We kwamen dan nog op een verschil uit van -€524,39. MAAR toen zag ik eigenlijk dat je nog Debiteuren open hebt staan (€476,00). Maar dat klopt eigenlijk niet want je werkt met een bankboek. Alle uitgaande facturen staan daarin als DIRECT betaald. Dus je kunt geen openstaande verkopen facturen hebben in deze opzet. Zet die dus even op €0. En wat zie je dan... Nog een verschil van precies -€1.000,39. (Waarom denk jij dat je openstaande verkoopfacturen hebt en welke zijn dat????)

 

Als we dan even op zoek gaan naar die €1.000... Je hebt in december een aflossing van de hypotheek gedaan van €21.720,00 + €9.280,00. Dat is totaal €31.000. Maar JIJ zet op de balans daar een onttrekking van van €30.000 + wat IB belasting. Corrigeer dat totaal dus van -€34.582,00 naar -€35.582,00 en je verschil komt op -€0,39.


Je hebt dus wel een afwijkend begin EV t.o.v. je eind EV 2020. Wat je daarmee moet doen weet ik ook niet. Je kunt geloof ik bij de opgave opgeven dat je een afwijkend eigenvermogen hebt. Anders zou je de voorgaande jaren moeten gaan corrigeren. Maar 2021 is nu kloppend.

 

Aanvulling: Je moet wel nog even wat aan je saldo's doen. In je bank-tabs staat een ander eindsaldo dan in je balans. Tevens zou ik ook niet werken met een sheet die gebaseerd is op puur banktransacties want dan kun je dus geen andere dingen 'boeken' (zoals openstaande debiteuren/crediteuren en verschillen met aangifte OB).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zie ik ook wat er mis was met 2020. Je hebt daar de KOR de je ontvangen hebt voor 2019 (in feb) meegeteld in de winst !! Maar dat had eind 2019 al bij de W&V meegeteld moeten worden (en is ook gedaan met die 1.314 als buitengewone baten).

 

Dus in principe heb je 2019, 2020 en 2021 nu kloppend. Alleen is het verkeerd opgegeven bij je IB. Als je overigens de KOR ook echt als inkomsten in 2020 geteld hebt (wat je volgens mij wel gedaan hebt) dan heb je daar dus dubbel IB belasting over betaald. Plus dat ik me nog steeds afvraag of je geen 101 teveel opgegeven had. Er is dus voor 2019, 2020 nogal wat te corrigeren.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Rik · zei:

Plus dat ik me nog steeds afvraag of je geen 101 teveel opgegeven had.

Dat hoef je je niet af te vragen … er is € 101 teveel btw opgegeven.


 

4 uur geleden, Rik · zei:

Er is dus voor 2019, 2020 nogal wat te corrigeren.

Klopt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-4-2022 om 23:59, Rik · zei:

Mmm. 1417? Ik zie 1315 KOR maar ook 101 OB Q4.

 

Je zou dan toch maar 1315 terug gekregen hebben? Waarom heb je 1417 teruggekregen? Had die 101 niet verrekend moeten worden met de reeds betaalde 1417 over q1-q3?

 

(Ben benieuwd hoe aangifte q4 eruit zag wat betreft bedragen)

 

Zoals gevraagd hierbij mijn aangifte omzetbelasting van 2019 Q4 . Ik had €1315,54 volgens KOR van boekhouding 2019 moeten terug krijgen. Echter zie ik nu inderdaad dat er daar iets mis is gegaan met de OB-aangifte en ik wellicht iets teveel heb terug gekregen? :face-without-mouth:

2019 OB Q4.jpg

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Rik · zei:

Ok, ik heb in een paar verloren momenten nog even gekeken en ik denk dat ik er voor 2021 wel uit ben (maar de jaren ervoor zijn dus een potje).

 

Quote

Hallo Rik, fijn dat je er even de tijd voor hebt genomen. Waardeer ik enorm.:winking-face:

 

 

Als we even uitgaan van je EV eind 2020. Dan pakken we even voor het gemak (en klopendheid) je vermogen wat je in de zaak hebt zitten. Dat is dus je banksaldo €4.066,50 + terug te krijgen BTW €475,67. Totaal is €4.542,17. We zetten dat even als begin eigen vermogen voor 2021.

 

Quote

Duidelijk! Blijkbaar is het EV eind 2020 verkeerd gegaan, dus is het logisch om het banksaldo te pakken met de terug te krijgen BTW van Q4 2020

 

 

13 uur geleden, Rik · zei:

We kwamen dan nog op een verschil uit van -€524,39. MAAR toen zag ik eigenlijk dat je nog Debiteuren open hebt staan (€476,00). Maar dat klopt eigenlijk niet want je werkt met een bankboek. Alle uitgaande facturen staan daarin als DIRECT betaald. Dus je kunt geen openstaande verkopen facturen hebben in deze opzet. Zet die dus even op €0. En wat zie je dan... Nog een verschil van precies -€1.000,39. (Waarom denk jij dat je openstaande verkoopfacturen hebt en welke zijn dat????)

 

 

Quote

Ik werk inderdaad met een bankboek. Elke mutatie is een directie afschrijving of een betaling van een factuur. Blijkbaar is hier iets mis gegaan.... Die debiteur had daar niet mogen staan.

 

13 uur geleden, Rik · zei:

Als we dan even op zoek gaan naar die €1.000... Je hebt in december een aflossing van de hypotheek gedaan van €21.720,00 + €9.280,00. Dat is totaal €31.000. Maar JIJ zet op de balans daar een onttrekking van van €30.000 + wat IB belasting. Corrigeer dat totaal dus van -€34.582,00 naar -€35.582,00 en je verschil komt op -€0,39.

 

Quote

Goed opgemerkt. Ik heb niet goed opgeteld en €30.000 genomen i.p.v. €31.0000. Stom! :face-with-hand-over-mouth:

 


Je hebt dus wel een afwijkend begin EV t.o.v. je eind EV 2020. Wat je daarmee moet doen weet ik ook niet. Je kunt geloof ik bij de opgave opgeven dat je een afwijkend eigenvermogen hebt. Anders zou je de voorgaande jaren moeten gaan corrigeren. Maar 2021 is nu kloppend.

 

Quote

Ik zal even kijken of het noodzakelijk is om het EV van begin 2021 gelijk te krijgen met het EV eind 2020. Misschien beter is het om het zo te laten en met dit EV verder te gaan voor de komende jaren.

 

 

 

13 uur geleden, Rik · zei:

Aanvulling: Je moet wel nog even wat aan je saldo's doen. In je bank-tabs staat een ander eindsaldo dan in je balans. Tevens zou ik ook niet werken met een sheet die gebaseerd is op puur banktransacties want dan kun je dus geen andere dingen 'boeken' (zoals openstaande debiteuren/crediteuren en verschillen met aangifte OB).

 

Quote

Goed punt inderdaad. Ik heb deze tab aangepast. In de onderstaande file kun je de nieuwe boekhouding van 2021 zien waarbij mijn balans perfect in balans is nu dankzij jouw hulp en ook die van anderen. Ook heb ik de afrondingsverschillen van te betalen en terug te krijgen OB meegenomen. Verder heb ik zoals gezegd het tabblad 'Bank' aangepast met een actueel banksaldo.

 

Boekhouding 2021.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Ik heb direct in deze nachtelijke uren :face-with-monocle: maar geprobeerd met de gegevens uit de Balans de Belastingaangifte in te vullen (zie bijgevoegde PDF met wat screenshots).

 

Ik krijg echter alleen steeds fouten dat mijn Active en Passiva niet overeenkomen. Blijkbaar gaat er toch nog iets mis maar ik zie over het hoofd wat het is. :confused-face: Iemand een idee? 

Belasting aangifte.pdf

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je vegeet even...

EV eind 2021 = EV begin 2021 + winst 2021 - onttrekking 2021 + storting 2021

Jij telt de te betalen OB Q4 mee als eind EV. Maar dat is vreemd vermogen !

Dus EV eind = €4.542,17 + €43.356,07 - €35.582 + 0 = €12.316,13

 

Als je dat even weer op de simpele manier bekijkt (want je hebt geen extra overloop posten) dan is dat weer hetzelfde aan je banksaldo eind 2021 minus de nog te betalen Q4 (€16.572,42 - €4.256,29 = €12.316,13)

 

Dus die €16.572 die jij als eind EV in hebt gegeven is niet goed.

 

Ps. Je banksaldocheck komt nog steeds niet overeen. In het tabblad dec heb je nog 16569,40 staan. Maar dat maakt voor de balans niet uit zolang die saldos maar goed zijn.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, bwijman13 zei:

Ik had €1315,54 volgens KOR van boekhouding 2019 moeten terug krijgen. Echter zie ik nu inderdaad dat er daar iets mis is gegaan met de OB-aangifte en ik wellicht iets teveel heb terug gekregen?

Je hebt niet teveel teruggekregen maar wellicht teveel teruggevraagd.

Je weet, naar ik hoop, toch wel wat je in de OB-aangifte hebt ingevuld ?

 

De KOR bereken je over het totaal van de af te dragen btw minus de voorbelasting en wel over het gehele jaar.

 

Voor een goede verslaggeving hangt het er ook vanaf hoe je de KOR hebt aangevraagd … met de aangifte OB 4e kwartaal of met een OB suppletie 2019 ?

 

Afgezien daarvan … het is en blijft in z’n totaliteit een rommeltje. Dat is op zich geen schande, maar aangezien enige basiskennis ontbreekt, wordt het zo langzamerhand tijd voor een boekhouder. 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij nader inzien klopt je KOR overigens wel. Je hebt in Q1, Q2 en Q3 werkelijk €1.418 aan OB betaald. Die krijg je dus terug terwijl de -101 Q4 'vervalt'. Saldo OB is €0. Je KOR is dus inderdaad €1.315. Je had het alleen wat ongelukkig in de balans gezet (met Q4 als OB apart). Je hebt hem toen verder ook bij bijzondere baten ingegeven dus hij is gewoon bij de winst gekomen (moest ook). Alleen heb je hem in 2020 nog een keer als inkomen/winst geteld en er toen weer IB over betaald (om om dat goed te poetsen had je de KOR op de balans laten staan wat dus niet goed was). Je hebt daar dus wel een behoorlijk nadeel gepakt.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Rik · zei:

Bij nader inzien klopt je KOR overigens wel. Je hebt in Q1, Q2 en Q3 werkelijk €1.418 aan OB betaald. Die krijg je dus terug terwijl de -101 Q4 'vervalt'. Saldo OB is €0. Je KOR is dus inderdaad €1.315. Je had het alleen wat ongelukkig in de balans gezet (met Q4 als OB apart). Je hebt hem toen verder ook bij bijzondere baten ingegeven dus hij is gewoon bij de winst gekomen (moest ook). Alleen heb je hem in 2020 nog een keer als inkomen/winst geteld en er toen weer IB over betaald (om om dat goed te poetsen had je de KOR op de balans laten staan wat dus niet goed was). Je hebt daar dus wel een behoorlijk nadeel gepakt.

 

 

Goedenacht,

 

Toch in de nachtelijke uurtjes de laatste zaken in de belastingaangifte meteen maar in orde gemaakt, dankzij jullie hulp wat ik enorm waardeer! :winking-face:  In de bijlage een PDFje met daarin de screenshots. Ik kom nu precies uit.

 

Ik begrijp je verhaal over de KOR van 2019, welke in 2020 per ongeluk nogmaals is opgevoerd in de balans en daarover heb ik dus ook 'teveel' IB-belasting betaald. Gedane zaken nemen geen keer helaas. En volgens mij is het een heel gedoe met suppletie-formulieren aan de gang te gaan. Ik denk dat ik dit maar voor lief moet nemen... 

 

Belasting aangifte.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.