• 0

Boeken winst op beginbalans

Goedemiddag,

 

Ik heb reeds een vergelijkbaar topic gestart, maar niet geheel juist verwoord en ik kan deze schijnbaar niet verwijderen, dus bij voorbaat excuses.

 

Ik heb een hopelijk simpele vraag:

Wanneer ik in een boekjaar winst boek (zeg 50K), dan maakt mijn software systeem via een tussenrekening een debetboeking op de beginbalans aan van 50K.

Om vervolgens deze tussenrekening leeg te boeken, moet ik credit tegenboeken en 50K debet op mijn eigen vermogen boeken. 

 

Ik was altijd in de veronderstelling dat winsten credit ten bate van het EV geboekt moeten worden, maar hier wordt mij de instructie gegeven om deze debet te boeken. 

 

Kan iemand mij aangeven of dit klopt?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Mvg

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat jij beschrijft kan niet kloppen. een winst zorgt inderdaad voor een credit mutatie op het eigen vermogen.

 

het gebruik van een tussenrekening herken ik wel, maar ook daar zou het bedrag credit op de tussenrekening moeten komen om dit vervolgens te schuiven naar EV door die rekening te debiteren.  tenzij die "tussenrekening" niet op de balans is maar in het resultaat, maar dan is tussenrekening niet de juiste term maar is de boeking debet wel logisch,

in je andere topic noem je rekening 99991 resultaat boekjaar is dat wat jij een tussenrekening noemt?

 

het lijkt een samenloop van verwarring over debet en credit en en of de rekening nu op de balans staat of in de winst en verliesrekening

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Michael1980 zei:

Ik was altijd in de veronderstelling dat winsten credit ten bate van het EV geboekt moeten worden, maar hier wordt mij de instructie gegeven om deze debet te boeken. 

Dat hangt helemaal van je boekhoudprogramma en schema af.

Als je debit op je EV boekt, gaat het bedrag dan omhoog of omlaag?

 

Als die omhoog gaat dan klopt het dus. Credit op de W&V om die op 0 te stellen en Debit naar een tussenrekening (onderdeel EV) op de balans.

En om die tussenrekening naar de EV te krijgen is het Credit op die tussenrekening en Debit op EV.

Daardoor gaat je EV omhoog en dat hoort ook bij winst.

 

Als de EV omlaag gaat bij een debit boeking, dan is er iets raars aan de hand.

(Want dan zou die debit boeking op de balans een verlies betekenen)

 

Link naar reactie
  • 0

Beiden bedankt voor jullie reactie.

 

Na lang aan de telefoon gezeten te hebben, blijkt het een fout in het software systeem te zijn. Ik moet inderdaad de winst credit op het EV boeken. De instructie is inmiddels zelfs aangepast, en buiten een paar kleinigheden om is alles duidelijk, bedankt!

 

Op 3-8-2022 om 17:42, Roel J zei:

wat jij beschrijft kan niet kloppen. een winst zorgt inderdaad voor een credit mutatie op het eigen vermogen.

 

het gebruik van een tussenrekening herken ik wel, maar ook daar zou het bedrag credit op de tussenrekening moeten komen om dit vervolgens te schuiven naar EV door die rekening te debiteren.  tenzij die "tussenrekening" niet op de balans is maar in het resultaat, maar dan is tussenrekening niet de juiste term maar is de boeking debet wel logisch,

in je andere topic noem je rekening 99991 resultaat boekjaar is dat wat jij een tussenrekening noemt?

 

het lijkt een samenloop van verwarring over debet en credit en en of de rekening nu op de balans staat of in de winst en verliesrekening

 

Dit is inderdaad rekeningnummer 99991, welke als tussenrekening gebruikt wordt. Door de fout in het systeem stond de "winst" debet op deze rekening, waardoor ik deze rekening credit moest boeken en het eigen vermogen debet, maar dit blijkt nu dus een fout in het systeem geweest te zijn, en dit is inmiddels omgedraaid waardoor de boeking wel correct te doen is. 

 

In ieder geval super bedankt voor de feedback, wordt erg gewaardeerd! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.