• 0

Importeren Natuursteen Servië

Beste ondernemers, 

 

Ik ben een paar maanden geleden op het idee gekomen met mijn Servische vriend om een bedrijf te starten in het importeren van natuursteen uit Servië (met name marmer, graniet, gebroken hardsteen en steen strips) . Hiervoor hebben wij in de tussentijd enkele handelaren en steengroeven bezocht.  Na goed contact te hebben gehad met deze ondernemers hebben wij prijzen kunnen afspreken en meer helderheid kunnen krijgen. Het enige waar wij nu nog op vastlopen is op welke markt wij ons willen focussen. 

 

Gezien wij nog jong zijn (22 jaar) en nog ondernemers met minimale ervaring zijn zou ik graag jullie hulp willen. Waar wij op vast lopen is of wij ons zullen moeten focussen op b2b of b2c. Het ding is dat als wij ons gaan focussen op b2b dat wij goed in ons achterhoofd moeten hebben dat de meeste grote natuursteen bedrijven net als ons ook alle groeven af gaan om de laagste prijs te scoren voor hun verkoop. Daarnaast zal de winst marge voor ons ook een stuk kleiner zijn als wij het aan deze bedrijven verkopen gezien zij nog marge willen maken op de verkoop aan de eindgebruiker. Het voordeel wat wij wel hebben als wij b2b willen verkopen is dat wij zelf geen opslag nodig zullen hebben gezien wij dan als een soort tussen bedrijf gaan werken die de (grote) order meteen door gaat geven aan de groeve en wij via een transport bedrijf het direct versturen naar onze klanten.

 

Als wij dus b2c gaan, zullen wij ons meer gaan moeten focussen op een kleine opslag met showroom waar wij onze klanten (met name tegelzet bedrijven) zullen moeten overtuigen met onze producten, dit zou dus betekenen dat wij als startende onderneming een vrij hoge kosten post hebben gezien wij een klein pand zullen gaan huren en een voorraad gaan inkopen om het direct leverbaar te maken. Het voordeel wat wij hier wel hebben is dat wij onze producten bij onze leverancier al op maat kunnen laten snijden.

 

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven over de beste aanpak. 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Ivan Bouwmeester

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

2 uur geleden, Ivanbouwmeester zei:

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven over de beste aanpak. 

 

Jullie hebben al relevante contacten gelegd en vast nog veel meer gedaan. Zoals ik het het lees, is een goede marktverkenning nog wel noodzakelijk. Zowel qua aanbieders als afnemers. Hoe groot is bijvoorbeeld de concurrentie? Is daar nog ruimte voor jullie? Welke prijzen worden er gehanteerd en wat zegt dat over jullie verdienmodel? Etc.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ivanbouwmeester zei:

Het ding is dat als wij ons gaan focussen op b2b dat wij goed in ons achterhoofd moeten hebben dat de meeste grote natuursteen bedrijven net als ons ook alle groeven af gaan om de laagste prijs te scoren voor hun verkoop. Daarnaast zal de winst marge voor ons ook een stuk kleiner zijn als wij het aan deze bedrijven verkopen gezien zij nog marge willen maken op de verkoop aan de eindgebruiker.

 

Als je die kant op wilt moet je kijken wat jullie toegevoegde waarde is. Als je zelf al aangeeft dat ze langs diezelfde groeven gaan, is waarom ze dan bij jullie zouden kopen als je ook geen voorraad hebt. Met andere woorden als je dezelfde kwaliteit en zelfde levertijd hanteert maar een hogere prijs, waarom zouden ze dan die hogere prijs willen betalen? 

 

 

4 uur geleden, Ivanbouwmeester zei:

Als wij dus b2c gaan, zullen wij ons meer gaan moeten focussen op een kleine opslag met showroom waar wij onze klanten (met name tegelzet bedrijven) zullen moeten overtuigen met onze producten, dit zou dus betekenen dat wij als startende onderneming een vrij hoge kosten post hebben gezien wij een klein pand zullen gaan huren en een voorraad gaan inkopen om het direct leverbaar te maken. Het voordeel wat wij hier wel hebben is dat wij onze producten bij onze leverancier al op maat kunnen laten snijden.

 

Hier haal je wat door elkaar denk ik, als je aan tegelzet bedrijven gaat leveren is dit ook b2b. b2c is direct aan de eindklant. Die voorraad die je direct leverbaar hebt is dan schijnbaar niet op maat? Misschien kun je beter met een showroom beginnen, en dus samples laten zien, waarna je de producten voor je klant besteld? 

 

Dan heb je waarschijnlijk nog steeds voorraad nodig omdat een klant waarschijnlijk niet op een hele vrachtwagen zit te wachten. Waarschijnlijk moet je dus ook denken aan hoe je het op gaat slaan, waar je het op gaat slaan, hoe je het gaat vervoeren en hoe je het gaat laden en lossen. B.v. niet ieder vrachtwagen zal in nieuwbouw wijk kunnen komen, en ook zullen ze niet allemaal b.v. zelf kunnen lossen in de achtertuin. 

 

Daarnaast moet je denk ik ook rekening houden wat er gebeurd als er kleur of textuur verschil zit in een partij en een sample. Het blijft natuurlijk een natuur product, dus er kan altijd wat verschil in zitten. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL 

 

 

Jullie hebben al relevante contacten gelegd en vast nog veel meer gedaan. Zoals ik het het lees, is een goede marktverkenning nog wel noodzakelijk. Zowel qua aanbieders als afnemers. Hoe groot is bijvoorbeeld de concurrentie? Is daar nog ruimte voor jullie? Welke prijzen worden er gehanteerd en wat zegt dat over jullie verdienmodel? Etc.

Dank voor uw bericht.

 

Dat is inderdaad een goed punt waar ik zelf nog niet bezig mee ben geweest. Het is lastig om achter de prijzen te komen gezien er een verschil is in het type marmer dat er aangeboden wordt. Na ons onderzoek en gesprekken met de ondernemer van de groeve hebben wij vastgesteld dat het type marmer (wat enkel in zijn groeve te halen is) nog niet op de Nederlandse markt is, dit zou een sterk punt kunnen om het te kunnen verkopen. Daarnaast werken vele bedrijven met offerte systemen waar de prijs gebasseerd wordt op de hoeveelheid m2, dus ik neem dan aan om achter de prijs te komen dat ik offertes zou moeten aanvragen bij deze bedrijven en ze dan af te wijzen nadat zij een prijs indicatie hebben gegeven? 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, jessek zei:

 

Als je die kant op wilt moet je kijken wat jullie toegevoegde waarde is. Als je zelf al aangeeft dat ze langs diezelfde groeven gaan, is waarom ze dan bij jullie zouden kopen als je ook geen voorraad hebt. Met andere woorden als je dezelfde kwaliteit en zelfde levertijd hanteert maar een hogere prijs, waarom zouden ze dan die hogere prijs willen betalen? 

 

 

Dank voor uw bericht. 

 

Zoals ik ook in mijn reactie hierboven vermeld hebben wij vastgesteld dat er momenteel nog geen Nederlandse natuursteen ondernemers bij onze groeve zijn geweest. Wat ik echter bedoelde is dat ik weet uit onze research dat vele natuursteen ondernemers de hele wereld afreizen om hun producten direct uit de groeves te kopen waardoor iedereen zijn marmer voor de laagste prijs met een goede winstmarge op de Nederlandse markt wilt zetten. 

 

49 minuten geleden, jessek zei:

Hier haal je wat door elkaar denk ik, als je aan tegelzet bedrijven gaat leveren is dit ook b2b. b2c is direct aan de eindklant. Die voorraad die je direct leverbaar hebt is dan schijnbaar niet op maat?

 

 

 

 

 

 

Klopt ja dat is inderdaad ook b2b alleen gericht op kleinere bedrijven, de voorraad die wij dan zullen hebben zou dan bij voorbeeld tegels van 60x60 en 30x30 zijn of grotere platen waarmee de eindklant nog zelf maatwerk mee kan doen.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-8-2022 om 19:29, Ivanbouwmeester zei:

Na ons onderzoek en gesprekken met de ondernemer van de groeve hebben wij vastgesteld dat het type marmer (wat enkel in zijn groeve te halen is) nog niet op de Nederlandse markt is, dit zou een sterk punt kunnen om het te kunnen verkopen. 

 

Aanvankelijk had je het over verschillende groeves en steensoorten. Dat lijk me een wezenlijk vraagstuk: vertegenwoordig je één leverancier of meerdere? Ik lees ook niet wat ze zoal kunnen maken: vloertegels (binnen en buiten), wandtegels, aanrechten, wastafels, badkuipen... Verder mis ik je geografische oriëntatie: Nederland, Benelux, Duitsland, en zo voort.

Overweeg dat je ook met een klein plan kan beginnen en dan geleidelijk groter groeien. Dat scheelt weer een showroom vol voorraad.

 

Dankij het internet zien we steeds meer D2C, oftewel vente directe. Een variant daarop is B2B2C waarbij je zowel via de vakman als direct aan de consument verkoopt. Je kan dan op een willekeurige lokatie een kleine showroom opzetten (met uiteraard een website) en leveren na bestelling. Om te beginnen.

 

En dan zie je vanzelf waar groeikansen liggen. Andere producten? Andere landen?  Verkoop uit voorraad? Een paar vaste dealers? Samenwerken met een badkamerketen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.