• 0

Kan stakingswinst volledig absent zijn?

(aangepast)

Goedenavond!

 

M.b.t. stakingswinst, e.e.a nog eens bekeken. Dit is een onderwerp waar ik helaas heel erg weinig over kan vinden en de belastingdienst website laat ook enkel zeer summier informatie erover los.

Ik wil graag weten of ik correct begrepen heb dat de stakingswinst absent kan zijn? (De vraag bij aangifte IB is ook simpel ja of nee.) Bij het eindigen van de onderneming was er enkel nog sprake van liquide middelen. Ik dacht eerst dat er nog wat software licenties waren (maar of ik die ooit nog doorverkocht had gekregen: geen idee, waarde zou heel dicht zo niet gelijk aan €0 zijn), maar het blijkt dat de doorlopende licentie die ik nog had privé-eigendom was en een andere licentie was lease - dus sowieso mijn eigendom niet. Wat blijft er over? Enkel liquide middelen: namelijk het banksaldo. 

Naar ik begrijp, ook van andere topics op dit forum, is het banksaldo/zijn liquide middelen geen factor voor de stakingswinst. Zeker niet omdat de boekwaarde én werkelijke waarde van €1 gewoon €1 is, dus is er sowieso geen "winst" behaald kan worden over deze middelen in de context van het staken. Klopt dat? 
Zo ja, klopt het dan in mijn situatie dat ik:
a.) "Ja" invul dat er andere bestanddelen van het ondernemingsvermogen overgebracht zijn naar het privévermogen (nl: liquide middelen)
b.) "Nee" invul bij de vraag of er stakingswinst is behaald
c.) De activa en passiva (puur liquide middelen) afwaardeer naar 0 voor einde boekjaar (tevens einde onderneming.)
d.) Het saldo dat ik heb verkregen uit het banksaldo dat naar privé is gegaan opvoer als privé-onttrekking. 

Dit maakt de balans- en winstberekening gelijk aan elkaar, maar klopt het ook dat dit de juiste methodiek is en klopt het dat het in dit soort situaties dus mogelijk is dat er geen stakingswinst present is? :) Onder aan de streep maakt het trouwens sowieso niet uit denk ik gezien als er al sprake zou zijn van een "winst" door het overboeken van de liquide middelen, dan is dit lager dan het vrijgestelde bedrag. Maar ik wil graag dat de aangifte klopt natuurlijk. :)

Bedankt en ik denk dat dit mijn laatste vraag... Nou ik ga niet zeggen ooit, wie weet begin ik ooit nog een bedrijf. Maar voorlopig zal ik het ondernemerschap achter mij laten en is dit mijn laatste vraag hier. Waarbij ik graag mijn oprechte dank en waardering uitspreek voor alle mensen die mij hier hebben geholpen over de jaren heen. :) En ik hoop dat het ondernemen jullie goed afgaat. :)

Mvg

aangepast door CLabs
Typo fixes en betere termen voor zoekfunctie voor als iemand anders hetzelfde wil vragen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
10 minuten geleden, CLabs zei:

Ik wil graag weten of ik correct begrepen heb dat de stakingswinst absent kan zijn? (De vraag bij aangifte IB is ook simpel ja of nee.)

Dat kan (met name bij kleine eenmanszaken) … het antwoord is dan ‘Nee’ (geen stakingswinst).

 

De stakingswinst is het verschil tussen de werkelijke waarde van de onderneming en de fiscale boekwaarde.
Het bestaat meestal uit de stille reserves in bedrijfsmiddelen. Als de onderneming bezittingen heeft die meer waard zijn dan de fiscale boekwaarde, dan is er sprake van een stille reserve, bijvoorbeeld door de afschrijving op machines en apparaten.

Als je met de onderneming stopt zou je de waarde hiervan contant in handen kunnen krijgen. Over deze winstbestanddelen is dan nog geen belasting betaald en dit moet alsnog gebeuren. Bij de bedrijfsbeëindiging betaal je dan inkomstenbelasting over het verschil tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde van deze bezittingen.

Van de stakingswinst is een bedrag van € 3.630,- onbelast … zijnde de stakingsaftrek.

Bijvoorbeeld door de waardestijging van het bedrijfspand of door afschrijving op machines.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.