• 0

Webdesign bureau in de web2.0 tijd?

Met al het rumoer rond AJAX (zeker interessante technologie) begin ik me af te vragen of er ruimte is voor een startup die zich profileert als webontwikkelaar met kennis van AJAX. Die kennis zou dan volgens mij moeten zitten in enerzijds veel kennis van de nieuwe vormen van user interaction op webpages die AJAX mogelijk maakt (1), en anderzijds van de beschikbare (open source!) technologie om het te implementeren (2). Mijn vermoeden is dat samenwerking tussen goede interaction designers (nieuw paradigma voor webdesigners) en techneuten hierin de key tot succes is. Na wat rondneuzen op het web kon ik naast Backbase (erg duur, closed source) geen Nederalndse partij vinden die de 2 elementen verenigd, of kijk ik niet goed en is het idee al opgepakt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag het me af. Opdrachtgevers hebben geen interessere in technische verhalen. Of je nou AJAX gebruikt, Flash, Java, HTML, XHTML of whatever: opdrachtgevers denken in termen als rendement, omzetverhoging, kostenbeheersing, groter marktaandeel, het aanboren van nieuwe markten etc.

 

Het is dan ook niet snel lonend om van techniek een USP te maken. Er zijn nauwelijks webontwikkelaars die daar echt hun brood mee weten te verdienen. Je ziet dat de meeste bureaus hun technische verhalen steeds meer achterwege laten en steeds meer de taal van de opdrachtgever praten. Het gaat om mensen bereiken, producten verkopen, merkbeleving etc. Welke techniek daarvoor wordt gebruikt komt steeds minder aan de orde. Een uitzondering zijn bedrijven als Macaw en Tam Tam, die zich bewust specialiseren in Microsoft-technologie en daar veel succes mee boeken. Dat komt natuurlijk voor een groot deel vanwege de marketinginspanningen en de grote naam van Microsoft. AJAX is daarentegen zo technisch van aard dat het nooit aan zal slaan als term bij het bedrijfsleven. Zelfs vatzamere en veel bekendere begrippen als HTML, XML en Flash blijven het domein van de techies.

 

Voorts is AJAX geen techniek maar een buzzword. Over een jaar zou je al weer ouderwets kunnen zijn als je zegt dat je je in AJAX specialiseert. Een ander probleem is dat het op zich geen toegevoegde waarde heeft: een website of applicatie is niet automatisch beter als je AJAX gebruikt.

 

De vergelijking met Backbase gaat niet op: Backbase is geen webontwikkelaar maar een aplicatieontwikkelaar: het levert een product waarmee webontwikkelaars aan de slag gaan. Voor goede applicatieontwikkelaars op het gebied van single page interfaces/RIA's zie ik wel markt, maar het zal een flinke investering kosten (tijd, geld) om een goed product te ontwikkelen en deze aan de man te brengen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

AJAX is een hype en op dit moment helemaal buiten proportie. Er is duidelijk enorme potentie echter als je kijkt naar de voorbeelden of beter gezegt steekproefen van deze technologie rond deze hype dan bieden deze niet meer functionaliteit dan standaard web applicaties kunnen bieden.

 

Innovatief gebruik van AJAX is heel belangrijk om meer functionaliteit te creeeren. En dit maakt het bouwen van web applicaties een hele volwassen bezigheid die niet meer zozeer in de hobby sfeer zal liggen zoals nu eens gedaan wordt met php.

 

Hierdoor wordt de aandacht binnen de softwareontwikkeling geleidelijk aan verplaatst van traditionele clienttoepassingen (bekende discipline) naar webtoepassingen.

 

Ik ben zelf bezig met .NET framework van Microsoft waar ik me daarnaast ook nog wel bezig houd met php. Ik gebruik daar bij ook AJAX enkel alleen om op innovatieve manier extra functionaliteit toe te voegen, dit zorgt voor meerwaarde voor de gebruiker en dat is dus goed te verkopen.

 

AJAX applicaties bouwen alleen om ajax is alleen maar mee doen aan de hype en denk niet dat je het daar mee zal redden. Het zal er wel heel mooi uit zien maar daar zal het dan alleen nog maar om draaien wat fout is.

 

Google heeft een webmail applicatie gemaakt en om daar extra functionaliteit aan toe te voegen zoals dat in clienttoepassingen veel makkelijker gaat, hebben ze innovatief gebruik gemaakt van AJAX. Maar niet andersom.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Anders al zei: je profileren als Ajax-nerd heeft niet zoveel zin. Ik zit heel de dag in de ajax, javascript, xml en Perl maar moet de eerste klant die dat interessant vindt nog tegen komen ;)

 

De titel van je vraag en de inhoud passen trouwens ook niet bij elkaar. Zie dit draadje over web 2.0 (en evt het linkje in m'n signature) voor wat links naar artikelen over web 2.0. Je zult dan zien dat de techniek maar een klein stukje is van wat men nu tot 'web 2.0' gedoopt heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem met "AJAX" is dat leken niet weten wat het inhoud. Ik heb wel is gezien/gehoord dat gebruikers dachten dat alle fancy slide/fade/drag&drop effecten "AJAX" is. Ik denk dat je het beste gewoon ergens op je site zet dat je "AJAX" kan zodat je toch een aantal klanten kan meepikken die denken dat ze hip zijn als dit op hun site wordt gebruikt. Als ik een desgin/ontwikkel bedrijfje zou beginnen zou ik zeker modern over komen met de laatste design trends, maar ik zou de focus niet leggen op het gebruik van al die termen op je site. Een klant zal waarschijnlijk eerder elementen van "WEB 2.0" herkennen dan de termen "WEB 2.0" en "AJAX".

Link naar reactie
  • 0

misschien heb ik mijn vraag inderdaad niet zo goed geformuleerd.

Wat ik in gedachten heb is een bedrijf dat zich inhoudelijk onderscheid door betere kennis van de "nieuwe" manier van websites bouwen: AJAX, RIA zijn dan de gebieden waar qua techniek veel ervaring moet zitten, maar vooral ook in de koppeling met goede interaction designers (ipv de traditionele webdesigners die denken in het html page-by-page model).

Ik ben er heilig van overtuigd dat er een nieuw soort designer nodig is welke de mogelijkheden van AJAX/RIA technologie begrijpt en deze in rijke interfaces kan verwerken. In de Flash community werken actionscripters en designers al zo samen, voor AJAX en RIA op javascript basis komt dat ook lijkt me....

Ik heb het in Nederland nog niet op structureel professioneel niveau zien gebeuren (behalve door Backbase). Er lijkt me ruimte voor een bedrijfje dat de Backbase technologie inruilt voor opensource varianten en daarmee het nieuwe paradigma voor website bouwen in Nederland professioneel neerzet?

Web2.0 en AJAX zouden dan termen zijn die in mijn ogen waarde hebben voor korte termijn marketing, maar zoals sommigen hierboven al op merkte is de klant niet geintresseerd in technologie...misschien niet zo'n goed idee dus.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nilsr,

 

Lees nu even wat de niet programmeurs schrijven.

Ik heb zelf een aantal jaren in de ICT als puinruimer gewerkt en ben de vrij aardig gewend aan terminologie.

Als ik jou verhaal lees denk ik alleen maar, worst of het nu Ajax of Feijenoord is, wat maakt nu dat jullie het beste webburo zijn.

Wat bied die nieuwe technologie mij als afnemer van webapplicaties aan voordelen.

 

Als afnemer wil ik niet zelf uitzoeken wat al die credologie inhoud, dan ben je al een klant kwijt.

Als je niet in staat bent het voordeel de communiceren zonder je te verschuilen achter deze termen heeft het geen enkel nut.

 

Dus vertel mij nu eens wat ik als klant heb aan jullie, zonder te vervallen in technische termen, en dank vanuit de klant.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Anders al zei: je profileren als Ajax-nerd heeft niet zoveel zin. Ik zit heel de dag in de ajax, javascript, xml en Perl maar moet de eerste klant die dat interessant vindt nog tegen komen ;)

 

De titel van je vraag en de inhoud passen trouwens ook niet bij elkaar. Zie dit draadje over web 2.0 (en evt het linkje in m'n signature) voor wat links naar artikelen over web 2.0. Je zult dan zien dat de techniek maar een klein stukje is van wat men nu tot 'web 2.0' gedoopt heeft.

 

Als klant interesseerd het mij geen zier hoe de applicaties gemaakt zijn. Mijn enige interesse gaat naar:

- functionaliteit

- gemak voor mij en mijn klanten

- look & feel

- snelheid en intelligentie

- integriteit en onderhoudbaarheid van de applicaties

- cost of ownership

 

Als daar ASP, WEB 2.0 of Ajax voor nodig is, so be it.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Wat bied die nieuwe technologie mij als afnemer van webapplicaties aan voordelen.

 

Daar heb je een leuke uitdaging te pakken. Veel afnemers hebben nl. uberhaupt nog nooit gehoord van webapplicaties. Dus je zou moeten vertellen wat de meerwaarde is ten op zichte van iets wat ze niet kennen.

 

Daarnaast is, volgens mij, de grote meerwaarde dat je webapplicaties kunt ontwikkelen die qua functionaliteit en gebruiksgemak op eenzelfde niveau zitten als 'normale' applicaties. Niet zo'n enorm voordeel dat je iets aan kunt bieden dat er al is op een ander platform.

 

De 'oude' voordelen van webapplicaties blijven natuurlijk gewoon bestaan.

 

Ik ben het op zich wel met je (NilsR) eens dat er een apart/nieuw soort ontwikkelaar voor nodig is. Aan de userinterface kant (al kun je daar, als programmeur, uit de voeten met de 'standaard' modellen) maar zeker ook aan de technische kant (alleen al het asynchrone karakter van Ajax is een uitdaging die ik maar weinig netjes opgelost zie)

 

In Nederland gebeurt ook wel iets, kijk maar op Anders z'n eBase onder 'toepassingen' en dan 'rich internet applications'. Daarnaast zal er ongetwijfeld een boel gebeuren wat je niet zo 1-2-3 vindt met google.

 

Zelf een open source framework neerzetten is nogal een uitdaging. Naast de hoeveelheid werk heeft een open source project ook z'n heel eigen dynamiek. Hier is al het een en ander over geschreven op dit forum (zie zoekfunctie) Een andere optie is om in te haken op een bestaand open source pakket, daar (flink) aan bij te dragen en de Nederlandse partij te worden.

Link naar reactie
  • 0

Veel afnemers hebben nl. uberhaupt nog nooit gehoord van webapplicaties. Dus je zou moeten vertellen wat de meerwaarde is ten op zichte van iets wat ze niet kennen

 

Voor veel afnemers van websites in het algemeen zul je eerst iets moeten verzinnen waardoor het uberhaupt meerwaarde biedt. Als je site neerzet met wat eenvoudige bedrijfs- en productinfo denk ik niet dat het veel toevoeging biedt... althans, niet in de vorm die de kassa van je klant harder doet rinkelen.

 

Zodra een site meer een applicatie gaat worden, met mooie interactieve bestelprocessen en dergelijke, dan kun je er een voordeel mee bieden. Je oplossing kan dan bijv sneller/gebruiksvriendelijker zijn dan de tradionele systemen. Zoiets is wellicht het beste uit te leggen met een demonstratie oid.?

Link naar reactie
  • 0

Als ik de reacties hierboven lees gaat het er nu dan vooral om, om de technische voordelen van AJAX/RIA te vertalen naar functionele voordelen en uiteindelijk businessvoordelen.

 

de bekende voordelen van RIA zijn:

 

verbetering van user experience van de website:

- intuitievere interface die qua look&feel meer bij de veelgebruikte desktop applikaties (windows) staat

- snellere response op acties van de gebruiker op de site; de gebruiker kan sneller en efficienter een taak uitvoeren

(hier kan ik de voordelen van datavalidatie, real time feedback, continue verwerking, alternatieve visualisaties en ontbreken van submit buttons uitwerken)

- uiteindelijk: website wordt klantvriendelijker -> meer herhaalbezoek -> meer omzet

 

bijkomend (minimaal?) voordeel kan zijn: kosten besparing op bandbreedte omdat er minder verkeer tussen client en server nodig is

 

...Moeilijk om in het algemeen de voordelen te formuleren. Misschien kan dat beter per casus...

Link naar reactie
  • 0

Als ik de reacties hierboven lees gaat het er nu dan vooral om, om de technische voordelen van AJAX/RIA te vertalen naar functionele voordelen en uiteindelijk businessvoordelen.

 

Precies

 

de bekende voordelen van RIA zijn:

 

verbetering van user experience van de website:

- intuitievere interface die qua look&feel meer bij de veelgebruikte desktop applikaties (windows) staat

 

Eh dat lijkt me iets wat met de opmaak van de pagina te maken heeft, niet met de achterliggende techniek.

 

- snellere response op acties van de gebruiker op de site; de gebruiker kan sneller en efficienter een taak uitvoeren

(hier kan ik de voordelen van datavalidatie, real time feedback, continue verwerking, alternatieve visualisaties en ontbreken van submit buttons uitwerken)

 

Als jouw klant een slechte adsl verbinding heeft, leg dat dan maar eens uit bij een demonstratie, lijkt mij alleen van toepssing op complexere sites,

 

- uiteindelijk: website wordt klantvriendelijker -> meer herhaalbezoek -> meer omzet

 

bijkomend (minimaal?) voordeel kan zijn: kosten besparing op bandbreedte omdat er minder verkeer tussen client en server nodig is

 

Sorry dat ik het zeg, maar dit is ook weer een loos verhaal, en gaat alleen op voor sites die veel door bezoekers opnieuw bezocht worden, en nogmaals hoe meet je zoiets. Dat snelheid beloven en leveren twee dingen zin heb ik in het verleden al eens heel akelig uit zien pakken (Faillisement)

 

...Moeilijk om in het algemeen de voordelen te formuleren. Misschien kan dat beter per casus...

 

Ik ga nog steeds door met z##ken, als je het hier al niet uitgelegd krijgt, hoe doe je het dan bij je klanten.

 

Stel ik ga een auto kopen van een bekend duits merk.

 

V-Goedemorgen meneer

K-Ja goedemorgen ik kom even naar een 4 serie kijken.

V-Nou die hebben we daar staan, zit een mooi motortje in hoor.

V-Kijkt u eens een mooie 6 cilinderlijn met VANOS 3 met nog betere kleptiming, die werveling in de verbrandingskamer is nog verder verbeterd, ook dankzij het Motronic 4,2 wordt de ontsteking nog beter getimed, en electronische gestuurde kleppen hebben de gasklep helemaal vervangen.

Die dsr grijpt nu alleen is als er echt wielspin is en het voertuig in onbalans is, wielspin bla bla bla bla ...........................

K- ???

 

Je begrijpt dat Koper zo de garage verlaat en nog niks weet, daarom gaat hij naar een andere garage van hetzelfde merk.

 

V-Goedemorgen meneer

K-Ja goedemorgen ik kom even naar een 4 serie kijken, en een svragen hoe het nou met dat famous zit en dat motonic zit.

V- Dat leg ik straks wel uit, wilt u niet eerst even een stukje rijden en voelen hoe comfortabel deze auro rijd, en hoe lekker sportief hij is.

 

Alleen als een klant erom vraagt moet je op de techniek ingaan, normaal moet je je er ver vanaf houden om allerlei spychologische redenen

Link naar reactie
  • 0
Als ik de reacties hierboven lees gaat het er nu dan vooral om, om de technische voordelen van AJAX/RIA te vertalen naar functionele voordelen en uiteindelijk businessvoordelen.

 

Onlangs een postregistratie programma opgeleverd. Boordevol Ajax. Bij de introductie was het (enige) opvallende dat de automatische aanvul functie zo slim was om de suggesties te sorteren op hoe vaak een bepaalde tekst al gebruikt was. Het is geïmplementeerd in Ajax maar het gaat er om dat het een handige functie die snellere invoer mogelijk maakt.

 

Je volgorde is dan ook verkeerd om. Je kijkt naar product, zoekt een probleem en gaat dan eens kijken of je daar iets op kunt verzinnen (met bv. een techniek als RIA/Ajax)

 

De klus kreeg ik overigens omdat de klant me al kent en een webbased oplossing erg praktisch is omdat er op er veel locaties gebruik van gemaakt wordt. Heeft dus niet zoveel met hippe techniek te maken.

Link naar reactie
  • 0

Alleen als een klant erom vraagt moet je op de techniek ingaan, normaal moet je je er ver vanaf houden om allerlei spychologische redenen

 

Absoluut, de gemiddelde klant wil DAT het werkt, en het maakt daarbij echt niets uit HOE het werkt... 100 typende apen in de kelder van jullie kantoor? Oh, das mooi, voor 2 tientjes per maand! Die klant wil gewoon geld verdienen met een website (en terecht!), buzzwords of niet.

 

Er zullen zekere klanten zijn die wel interesse hebben in onderliggende techniek, en waarvoor het zelfs van belang is state-of-the-art techniek in huis te hebben (imagokwestie bijvoorbeeld).

 

Uiteraard zullen er sites zijn waarvoor AJAX DE oplossing is, maar dat blijft een specifiek groepje.

Link naar reactie
  • 0

De enige keer dat ik dit ooit voor een klant een RIA heb geimplementeerd was omdat ik er zelf kansen voor zag. Ik legde de klant uit dat het vele malen gebruiksvriendelijker werkte, en daarop besloot hij om het door te voeren. Dat heeft meer te maken met verkooptechniek dan met webdevelopment-techniek ;)

 

Structuren zoals AJAX zijn voor mij persoonlijk meer weggelegd voor eigen projecten. Meer voor de user-centered projecten dan b2b dus.

BlueAce : De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Web 2.0
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.