• 0

VPB aangifte kloppend maken met onderhanden werk

Hallo,

Ik ben een ZZP'er met een BV, ik doe de aangifte zelf via inloggen op belastingdienst zakelijk: alle harde cijfers omzet, kosten etc. zet ik in de V&W. De winst plus ik op balans Passiva, op EV. Op de Passiva ook de schulden, laatste maand OB en LH. Op Activa ook de harde cijfers zoals liquide middelen en vorderingen. Ik kan dan Activa / Passiva en V&W alleen kloppend krijgen via en post zoals Onderhanden werk, best wel een bedrag, geen afrondingsdingen.

Waar ga ik in de fout? Er zijn wel wat dingetjes met VPB voorbelasting, en betaalde/ontvangen VPB, maar dat zijn kleine bedragen, als je dat allemaal weglaat komt het ook goed bij fiscale winst en overzicht. Ik doe dit al jaren zo en de belastingdienst heeft er ook geen probleem mee, maar ik zou dit graag goed hebben.

 

Groeten,

Huub

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, hubbo zei:

De winst plus ik op balans Passiva, op EV.

Ik denk dat je hier mis gaat. Wanneer boek je dit?

 

Doorgaans boek je het resultaat van de W&V pas aan het einde van het jaar door naar de balans (door de W&V "leeg" te boeken en EV op te boeken).

 

Er zijn boekhoud programma's die al tijdens het lopende jaar een balanspost kunnen laten zien met winst (die dan ook direct in de EV meegenomen wordt). Maar als je dit handmatig doet (winst naar balans boeken) dan zal je de W&V dus ook leeg moeten boeken. En dat doe je niet tijdens het lopende jaar.

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, hubbo zei:

Waar ga ik in de fout?

 

Om te beginnen: "kloppend krijgen" betekend eigenlijk dat het gewoon niet klopt zoals het is. Want dan sluiten de cijfers aan en hoef je dingen niet verder 'kloppend te krijgen'.

 

Daarnaast: Onderhanden werk is een begrip dat (in jouw kennelijke terminologie dan) ook een "harde cijfer" is. Namelijk datgene je al uitgevoerd (qua prestatie) hebt maar nog niet in rekening gebracht hebt bij de klant.

Dus helemaal geen 'sluitpost' om dingen 'kloppend' te krijgen.

 

Tenslotte: Ik denk niet dat de belastingdienst daar "ook geen probleem mee heeft" maar dat je (nog) niet onder de radar bent gekomen. En misschien gebeurt dat ook nooit, wie weet. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, hubbo zei:

Ik voer de cijfers ‘nu’ in, dus per 31/12 van het boekjaar.

"Nu" is wat anders dan per 31/12.

 

Wat is dan nu het probleem?

Als je de winst op de passiva EV zet en de W&V leegboekt dan is de balans toch in evenwicht? Zo niet dan moet er ergens nog iets fouts zitten.

 

Wat noem jij onderhanden werk en hoe kom je aan dat bedrag?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rik,

helaas. Stel het voorgaande jaar is alles in balans, in het boekjaar heb ik 20.000 winst. En op activa staat banksaldo, vorderingen en wat investeringen. Ik zou idd verwachten dat de toename daar ook ongeveer 20.000 zou zijn. Helaas, de vorderingen en activa einde jaar zijn ongeveer gelijk en het banksaldo is niet 20.000 toegenomen, dus wat ik tekort kom zet ik op ohwerk, zo doe ik dat elk jaar. Ik kan wel reserves verzinnen, maar dat is ook onzin. En ik kan de te betalen vpb ook niet opnemen als schuld, dan moet ik activa nog meer verhogen, want dan niet in evenwicht met passiva. Maar wat dan wel?

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, hubbo zei:

dus wat ik tekort kom zet ik op ohwerk, zo doe ik dat elk jaar.

En wie heeft je gezegd dat je dat zo moest doen?

 

3 minuten geleden, hubbo zei:

En ik kan de te betalen vpb ook niet opnemen als schuld,

Vpb staat dat weer los van. Die neem je op in je W&V (en kun je tegenboeken in een "te betalen" balanspost).

 

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, hubbo zei:

Hoi Rik,

helaas. Stel het voorgaande jaar is alles in balans, in het boekjaar heb ik 20.000 winst. En op activa staat banksaldo, vorderingen en wat investeringen. Ik zou idd verwachten dat de toename daar ook ongeveer 20.000 zou zijn. Helaas, de vorderingen en activa einde jaar zijn ongeveer gelijk en het banksaldo is niet 20.000 toegenomen, dus wat ik tekort kom zet ik op ohwerk, zo doe ik dat elk jaar. Ik kan wel reserves verzinnen, maar dat is ook onzin. En ik kan de te betalen vpb ook niet opnemen als schuld, dan moet ik activa nog meer verhogen, want dan niet in evenwicht met passiva. Maar wat dan wel?

 

 

VPB

Je zou eerst de boeking moeten maken:

Vennootschapsbelasting (Winst en verlies - Debet)

Te betalen VPB (Balans - Credit)

 

RESULTAAT EINDE JAAR

In principe boek je hier alle grootboekrekening van het boekjaar naar 0. Dan blijft er een bepaald saldo over welke je dan weer in het eigen vermogen boekt.

 

Zodoende hoef je ook geen OHW te gebruiken, is tevens ook niet juist want in dit geval boek je een vordering welke er niet is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet TS eerst overschakelen naar het systeem van dubbel boekhouden, zie google. Wat er nu gebeurt, is enkel boekhouden en dat is toch gevoeliger voor fouten. En bij enkel boekhouden is de verleiding dan groot om de boel kloppend te maken op een manier die wel werkt, maar niet klopt.

 

Onder handen werk zegt het al. Het is de waardering van opdrachten die op het einde van het jaar "onder handen" zijn. Opdrachten die dus al lopen, waarvoor je al werk hebt verricht en nog moet verrichten, maar die nog niet uitgefactureerd zijn. Het kan niet zo zijn dat dat de sluitpost is van je boekhouding.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.