• 0

Aansprakelijkheid boekhouder bij te laat indienen aangifte

Hallo allen,

 

Mijn boekhouder had oorspronkelijk aangegeven mijn aangifte inkomstenbelasting over 2021 begin mei verstuurd te hebben. Nu kom ik er echter achter dat de aangifte door een fout van hun pas eind augustus verstuurd is. Gevolg hiervan is bijna 1000 euro aan belastingrente die ik moet betalen. Kan ik hun hiervoor aansprakelijk stellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, ababababab zei:

Nu kom ik er echter achter dat de aangifte door een fout van hun pas eind augustus verstuurd is.

En wat heb je gedaan met de waarschuwing van de Belastingdienst die je begin juni krijgt wanneer je nog geen aangifte gedaan hebt? Want op dat moment kun je de aangifte alsnog doen voor eind juni zonder boete te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Die waarschuwing hoeft er niet te zijn geweest. De belastingrente wordt ook berekend bij een aangifte die gewoon tijdig is ingediend, bijvoorbeeld via becon-uitstel, maar die wel na 1 mei en met een aanslag na 1 juli.

 

Tja, dan volgt daarna de discussie over wat de rente wel zou zijn geweest. Want begin mei is nog steeds geen garantie dat er geen rente verschuldigd is.

 

Alleen als de aangifte voor 1 mei was ingediend had rente voorkomen kunnen worden.

 

Dus een deel van de rente kun je toerekenen aan het later indienen. Ga in gesprek en probeer een middenweg te vinden.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Tja, dan volgt daarna de discussie over wat de rente wel zou zijn geweest. Want begin mei is nog steeds geen garantie dat er geen rente verschuldigd is.

Die belastingrente was van maart 2020 tot en met juni 2022 volgens mij maar 0,01%. TS heeft het inderdaad over belastingrente maar dan zou het originele te betalen bedrag in de vele miljoenen liggen.

 

De vraag is dus of het hier echt om alleen belastingrente gaat.

 

Verder dacht ik wel dat er altijd een waarschuwing kwam vanuit de Belastingdienst maar kan het mis hebben. Dan is het misschien ook de vraag of er de jaren ervoor waarschuwingen zijn geweest. 

 

Quote

Hebt u een aangiftebrief ontvangen, maar doet u niet op tijd aangifte?

Dan krijgt u eerst een herinnering. Daarin vragen wij u om alsnog aangifte te doen. U moet aangifte doen binnen de termijn die op de herinneringsbrief staat.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-aangifte-doe-of-te-laat-of-onvolledig

Link naar reactie
  • 1

Als een aangifte na 30 april gedaan wordt en de aanslag vervolgens na 1 juli wordt opgelegd, dan wordt belastingrente berekend. Daarbij maakt het niet uit of er uitstel voor het indienen van de aangifte was verleend of niet.

 

Vanwege corona was de belastingrente inderdaad verlaagd, maar dat was maar zeer beperkt:

Quote

 

U betaalt belastingrente als u te laat of onjuist belastingaangifte doet. Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, nemen wij maatregelen.

 

Zo hebben wij de belastingrente tijdelijk verlaagd naar 0,01%, voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt. Het tarief van 0,01% gold vanaf 1 juni 2020 tot 1 oktober 2020. Behalve voor de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting gold het tarief van 0,01% vanaf 1 juli 2020 tot 1 oktober 2020.

 

Voor de vennootschapsbelasting was het tarief van de belastingrente vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021 4%. Vanaf 1 januari 2022 is het tarief voor de vennootschapsbelasting weer 8%.

 

Voor alle andere belastingen is het tarief van de belastingrente vanaf 1 oktober 2020 weer 4%.

 

 

De verlaging waar jij op doelt was de invorderingsrente, die wordt geheven als je te laat betaalt.

 

Quote

 

U betaalt invorderingsrente als u een belastingaanslag niet op tijd betaalt. Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, verlagen wij de invorderingsrente vanaf 23 maart 2020 tot en met 30 juni 2022 van 4% naar 0,01%.

 

De invorderingsrente gaat daarna stapsgewijs terug naar het oude niveau. Op 1 juli 2022 wordt het percentage invorderingsrente op 1% vastgesteld, op 1 januari 2023 op 2%, om vervolgens in 2 stappen uit te komen op 4% op 1 januari 2024.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aangifte zou 19 mei al verstuurd moeten zijn door de boekhouder. Volgens site van de belastingdienst:

 

>Ontvangen wij uw aangifte op of na 1 mei en hoeven we niet af te wijken van de aangifte? Dan berekenen we rente vanaf 1 juli volgend op het jaar waarover u aangifte doet, tot maximaal 19 weken te rekenen na de ontvangst van uw aangifte. De berekening van de belastingrente eindigt in elk geval 6 weken na de datum op de aanslag, als dat een kortere periode is dan de genoemde 19 weken.

 

Kijk, als ze een paar weken te laat waren was het geen probleem. 3 maanden (zonder dit aan mij te vermelden) wordt een ander verhaal. Snap dat het onredelijk is om 100% te willen verhalen, dus ga in hun gewoon in gesprek. Wilde gewoon weten of anderen hier ervaring mee hebben.

 

Rik · Boekhouders krijgen standaard uitstel, dus een waarschuwingsbrief krijg je niet. Het zou wel fijn zijn als ze je een mailtje zouden sturen zodra de aangifte binnen is, net zoals bij btw aangifte.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, ababababab zei:

Boekhouders krijgen standaard uitstel, dus een waarschuwingsbrief krijg je niet.

Ja, dan is de aangifte dus niet 'te laat' gedaan. Je bent dan met de uitstelregeling meegegaan (uitstel is niet te laat). En zoals Joost inderdaad aangaf betaal je wel rente. Dit zou bij jou en je boekhouder gewoon bekend moeten zijn. Boekhouders hebben het tijd april/mei/juni heel druk. Vandaar dat ze vaak standaard iedereen meenemen in de uitstelaanvraag.

 

Overigens is het redelijk normaal dat je ook een voorlopige aanslag krijgt en betaald (in het jaar zelf) zodat eventuele rente bij een latere aangifte beperkt blijft. Je betaald dan alleen rente over het meer te betalen (of krijgt rente over het teveel betaalde).

 

Maar als de boekhouder aan heeft gegeven jouw aangifte voor juni te doen dan is het niet correct dat dat niet is gedaan. Wat ik me overigens afvraag... moet jij zelf niet tekenen voor de concept aangifte voordat die daadwerkelijk verstuurd wordt? Als je dat wel op 19 mei gedaan hebt en de aangifte is niet verstuurd dan is er inderdaad iets misgegaan.

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, ababababab zei:

Kijk, als ze een paar weken te laat waren was het geen probleem. 3 maanden (zonder dit aan mij te vermelden) wordt een ander verhaal. Snap dat het onredelijk is om 100% te willen verhalen, dus ga in hun gewoon in gesprek. Wilde gewoon weten of anderen hier ervaring mee hebben.

3 maanden / 12 maanden maal 4% rente maal hoogte aanslag = een redelijk voorstel voor compensatie

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Rik · Ik had dus akkoord gegeven en ze hadden aangegeven dat de aangifte verstuurd was. Achteraf blijkt dat dus niet het geval te zijn. Je hebt gelijk, hij is niet te laat "gedaan", maar wel te laat "opgestuurd".  Voor dit jaar ben ik wel scherp met voorlopige aanslagen, definitieve aanslag wordt hopelijk rond de 0 euro.

 

Joost Rietveld Zoiets had ik ook in gedachte, dat klinkt redelijk.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-11-2022 om 10:52, Rik · zei:

Die belastingrente was van maart 2020 tot en met juni 2022 volgens mij maar 0,01%. TS heeft het inderdaad over belastingrente maar dan zou het originele te betalen bedrag in de vele miljoenen liggen.

 

De vraag is dus of het hier echt om alleen belastingrente gaat.

 

 

 

Vond het ook al een erg hoog bedrag. Vermoed dat hier ook de verschuldigde belasting inbegrepen is.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ondernemeneer zei:

Vond het ook al een erg hoog bedrag. Vermoed dat hier ook de verschuldigde belasting inbegrepen is.

dat lijkt me juist niet. Nu maak je het topic weer onduidelijker door tekst te quoten waarin niet de van toepassing zijnde rente wordt genoemd. Rik citeerde de invorderingsrente, terwijl hier belastingrente van toepassing is. Die is gewoon sinds oktober 2020 weer 4%.

Dus 1.000 euro rente die berekend is over 5 a 6 maanden kan prima. Weliswaar een aanslag van 50.000 ongeveer, maar zeker niet iets waarover TS zich lijkt te vergissen 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.