• 0

prive hypotheek overnemen door eigen BV

Hallo,

Samen met mijn vrouw heb ik een eigen BV. Deze draait zodanig goed dat wij overwegen om onze prive hypotheek op ons eigen huis te laten overnemen door de BV. Dit dan door jaarlijks maximaal boetevrij af te lossen met geld van de BV.

Ik heb begrepen dat je een rente moet afspreken die min of meer de markt volgt en dat je een contract moet opstellen waarin een aantal zaken in vermeld worden, zoals:

- lening mb.t. tot eigen woning

- positieve/negatieve hypotheekverklaring

- lening op basis van hypohtecaire zekerheid

Nu is het mogelijk om zelf wat volzinnen op papier te zetten, maar om het voor de belastingdienst waterdicht te maken en ook juridisch wat te onderbouwen zou ik graag met een reedrs bestaand (voorbeeld-)contract willen starten.

Bestaat er een voorbeeldcontract of heeft iemand zelf al iets op papier gezet wat hij/zij zou willen delen?

Al vast bedankt,

Marcel

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7410-prive-hypotheek-overnemen-door-eigen-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

in mijn optiek hoef je voor die overname van de B.V. niet naar een notaris of een posnegverklaring te maken.

Een akte van geldlening tegen acceptabele tarieven en voorwaarden tussen de B.V. en privepersoon is voldoende.

Dit is onlangs naar mij toe geadviseerd.

• 0

ik twijfel aan de juistheid van de antwoorden hier, dus hoop dat één van de experts even wil reageren, voordat er foute conclusies worden getrokken.

Naar mijn beste weten moet het hypotheekrecht wel degelijk ingeschreven worden bij het kadaster en gaat dat via een notaris.

of heb ik de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Een hypotheekrecht moet via de notaris worden gevestigd en bij het kadaster worden ingeschreven. Bovendien moet eea een zakelijke transactie zijn om fiscaal te worden geaccepteerd. Het kopieren van de gebruikelijke routes is daarom zeer aan te bevelen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Kees heeft gelijk. De gebruikelijke route voor het vestigen van een hypotheek is niet alleen aan te bevelen, maar is ook de enige route. Wel wordt de geldlening zelf bij gewone (onderhandse, schriftelijke) overeenkomst aangegaan, maar dan heb je alleen nog maar een geldlening. Een hypotheek wordt verleend (dus niet verkregen, maar gegeven) door de eigenaar van de woning. Dit kan alleen bij notariële akte. De notaris zorgt verder voor inschrijving etc. De hypotheek is een zakelijk recht dat je ten behoeve van de financierder vestigt op je woning ter zekerheid tot aflossing van de lening. Wordt de lening niet afgelost, dan heeft de hypotheeknemer het recht om de woning executoriaal te verkopen.

Maar blijft staan dat de B.V. kan functioneren als bank, maar dus wel via de notaris.

Probleem lijkt echter te zijn dat hierboven langs elkaar heen wordt gepraat.

Het wordt mij niet duidelijk of de constructie van Marcel betrekking heeft op het vestigen van een hypotheekrecht, dit lijkt niet het geval te zijn.

Mieke M

• 0

Dank je Mieke, ook uit naam van mijn ego 8)

Nog een detailopmerking: In de statuten van de BV moet bij de doelomschrijving zijn opgenomen dat één van de doelen van de BV het beleggen van gelden is. Hierdoor sta je nog steviger indien eea wordt gecontroleerd.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Het vestigen van het hypotheekrecht is geen vereiste. De geldlening en het hypotheekrecht zijn (zoals Mieke reeds aangaf) twee gescheiden zaken. Het hypotheekrecht wordt louter verleend (en uitsluitend verkregen bij notariële akte) tot meerdere zekerheid voor terugbetaling van de geldlening.

Voor de renteaftrek is het vestigen van het hypotheekrecht evenmin een vereiste, mits de geldlening maar wordt aangegaan voor de aankoop en/of verbetering van de eigen woning.

Het verdient aanbeveling om de overeenkomst helder en zakelijk op te stellen want het zakelijk karakter dient duidelijk naar voren te komen. De opmerkingen van Kees deel ik, de weg van het vestigen van het hypotheekrecht voorkomt wel geneuzel over het zakelijk karakter maar is uiteindelijk niet noodzakelijk. In beiden gevallen zullen er fysieke rentebetalingen plaats moeten vinden, een marktconform rentetarief (je mag de NHG-tarieven toepassen) de BV dient alles juist te administreren, jaarlijkse renteoverzichten, schuldrestopgave en last but not least: sla vooral geen rentebetalingen over want dan komen ze wellicht op de koffie. Overleg met de accountant en/of notaris kan zeker geen kwaad. Zij kunnen je ook helpen aan de benodigde "fiscale" overeenkomsten, ik plaats deze niet op het forum. Het blijft maatwerk en ik ben geen voorstander van het gebruik en ter beschikking stellen van modellen.

Succes

www.camelot-legal.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar