• 0

kosten boekhouder is dit te duur?

Ik doe voor mijn eenmanszaak over 2022 zelf de btw aangifte, betreft 53 facturen en 12 creditfacturen. 
Nu ben ik opzoek naar iemand de voor mij eind 2022 IB-aangifte kan doen, maar ben verbaasd over de kosten die daarvoor worden gevraagd, variërend van 1000 tot 2000 euro.

Heeft het dan wel zin zelf de btw aangifte te doen (kosten te besparen)  en alleen de jaarafronding uit handen te geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk niet echt.

Want als je zelf allerlei dingen gedurende het jaar doorgeeft/betaalt (qua BTW) dan zal dat (hoogstwaarschijnlijk) achteraf niet helemaal blijken te kloppen en dus moet je intermediair (althans: als het een serieus iemand is...) dat moeten rechttrekken. En dan had je (waarschijnlijk) net zo goed alles meteen door de intermediair kunnen laten doen, want dat zal vast ongeveer hetzelfde kosten.

Want er moet aansluiting zijn tussen je BTW aangiften en de jaarstukken/administratie!

 

Maar: overleg het even met de betrokken partijen zou ik zeggen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: degene die namens jou de aangifte indient heeft zich ook te houden aan een woud van spelregels, waaronder:

1. Wwft

2. Zich ervan vergewissen dat de in te dienen aangifte juist is. Dus zomaar iemands jaarrekening in ontvangst nemen en op basis daarvan, zonder enige eigen controle, aangifte ib indienen, is er echt niet bij. De adviseur die de aangifte indient, kan bij onjuistheden beboet worden als medepleger van een onjuiste aangifte. 

 

Vandaar dat even uurtje-factuurtje voor de aangifte zelf niet te doen is. De meeste tijd zit in compliance, niet het invullen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik voer al jaren mijn eigen boekhouding (incl. BTW en IB aangifte) en die is een stuk omvangrijker. Nu heb ik zelf een financiële achtergrond en ik vind het leuk om te doen.

 

Als je er wat gevoel voor hebt en je wil er tijd aan besteden dan is het naar mijn idee prima te doen.

 

Boekhouders werken vaak met abonnementsprijzen, jij hebt voor mijn gevoel een zeer beperkte administratie en betaalt daardoor denk ik relatief veel in zo'n abonnement. 

 

Een concrete vraag zou zijn hoe lang ze bezig denken te zijn met jouw administratie. Ik ken de uurtarieven van een boekhouder niet maar als dat € 100,- is moeten ze toch wel uit kunnen leggen waarom ze 20 uur met jouw administratie bezig zijn. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen (proef) abonnement op een simpel boekhoudpakket zoals Reeleezee. Als je zelf de BTW aangifte kan doen dan moet dat ook lukken. Ik zelf heb destijds de opzet en de eerste IB aangifte samen met een (bevriende) accountant gedaan. Die kan ook een eventuele BTW correctie maken als dat nodig mocht zijn. Dat is dus tip 2: zoek iemand in je omgeving die je (even) kan helpen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.