• 0

DGA salaris 2023

Zoals bekend veranderen in 2023 de regels omtrent het DGA salaris. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld dat je jezelf minstens zoveel loon geeft als de meest verdienende werknemer in de werkmij. Qua regel vrij duidelijk maar qua uitvoerbaarheid vraag ik mij af:

  • Het kan betekenen dat je dus de 25% die je voorheen niet uit hoefde keren, nu wel uit moet keren en dat je fee ontoereikend is ofwel de liquiditeit in de BV?
  • Vroeger was het een medewerker in een vergelijkbare functie. Stel nu (concreet voorbeeld) ik heb een werknemer in dienst die een paar jaar voor pensioen zit. Deze geniet een directeurssalaris en is jaren geïndexeerd waardoor deze qua bonus, auto en brutoloon vrij hoog zit. Moet ik mijn loon per 1-1-2023 hieraan gelijk stellen of kan ik aannemelijk maken dat ik met een veel korter directie lidmaatschap en dienstverband lager zit? Dus dat deze persoon historisch voordeel heeft omdat deze, toen ik nog geen vinger in de pap had, hoog is ingeschaald
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, dirkmuis zei:

Een belangrijk punt is bijvoorbeeld dat je jezelf minstens zoveel loon geeft als de meest verdienende werknemer in de werkmij

Dat is niet nieuw hoor Dirk. Dat staat al decennia zo in de wet.

 

Anciënniteit is geen reden om jezelf lager te belonen. Zeer specifieke vaardigheden, waarbij ook in de markt een hoger loon betaald pleegt te worden, is wel een reden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik, wellicht was mijn openingspost daar niet duidelijk in. In 2022 was het 75% van, in 2023 100% uiteraard.
Dus iedereen die op die 75% zat moet zichzelf 25% verhogen.

 

Het nadeel van een (niet door mij) hoog of desgewenst te hoog ingeschaalde medewerker zorgt er nu voor dat ik dat moet doorberekenen aan mijzelf.

 

Ik ben niet te beroerd om de fee omhoog te gooien of mezelf gelijk te stellen, maar deze medewerker gaat over 3-4 jaar met pensioen en is in het bedrijf een uitzondering.

Is dat iets wat je aannemelijk kunt maken of is dat gewoon dikke pech dan?

 

Dat betekent ook dat iemand die nu in loondienst is als niet meest verdienende, maar zich in gaat kopen, per direct een sprong in salaris moet maken naar de meest verdienende werknemer.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, dirkmuis zei:

Dat weet ik, wellicht was mijn openingspost daar niet duidelijk in. In 2022 was het 75% van, in 2023 100% uiteraard.

 

Nee, de regel was altijd al 100% van het salaris van de meest verdienende medewerker, niet 75%

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.