• 0

Samenwerken met China & ethiek?

Vanmorgen, tijdens mijn beschuitje met hagelslag aan de keukentafel las ik in de krant dat in CHina een beetje rel en roer is onstaan in verband met het ontbreken van wetgeving op het gebruik van organen van geexecuteerde gevangenen zonder toestemming. In het artikel werd duidelijk dat in China, zeker wanneer de politiek even moet scoren, ontzettend veel executies plaatsvinden. Je kunt voor diefstal al de kogel krijgen, en je familie moet de kosten voor gevangenschap en de kogel vergoeden. Nagenoeg alle gevangenen worden gerecycled, en een lever brengt ca. 27000 euro op voor transplantatie in een chinees, en 36000 euro voor transplantatie in een europeaan of amerikaan.

 

Daarnaast is China toch ook nog het land waarbij kleine kinderhandjes het fijne werk goed aankunnen, tegen een lage prijs. Is dit het land dat een belangrijke handelspartner moet worden? Is dit het land dat we met zijn allen zo hard vrezen voor de opkomst van een nieuwe supereconomie?

 

Gisteren sprak ik nog een odnernemer op kleine schaal die een product voor kinderen lekker goedkoop in China laat maken.

 

Nu weet ik wel, ik heb als dienstverlener gemakkelijk praten. Ik heb alleen wat software en een computer nodig, maar waar ligt de grens in het ondernemer-zijn: is het ondernemen voor alles, en als het daar goedkoper kan dan maak ik extra winst, of wegen jullie bij de productie ook nog af waar het gebeurt, en wat de omstandigheden daar zijn?

 

Wat vinden jullie daarvan? Is het nog verantwoord om productie uit te besteden aan China? Of is dat een ver-van-mijn-bed show waar wij niets mee te maken hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Justus,

 

China is een land met veel gezichten van Noord naar Zuid. Ik denk dat de kinderhandjes er zeker zijn maar de geluiden die ik hoor van mensen die er de afgelopen 5 jaar veel zijn geweest is dat het op alle fronten vooruit gaat -met groeistuipen- . Waar 5 jaar geleden werknemers lange dagen maakte en letterlijk onder hun machine sliepen en alleen het weekend de fabriek verlieten is diezelfde fabriek nu een prachtig schone plaats en worden de werknemers beter betaald, werken minder lang, etc. Sterker er is een marktwerking waar er aan goede werknemers word getrokken en er betere beloningen in het vooruitzicht worden gesteld. Heb recent foto's gezien van een bedrijf met 3000 werknemers electronica en spuitgietmachines van een zakenrelatie van een vriend van mij (Nederlander aan het hoofd van een fabriek in China) en dat zag er erg professioneel uit en men werkte daar voor alle Europese bedrijven. Ik ga in 2006 zeker een keer kijken want ook ik ben zeer benieuwd. Ethiek, de ethiek loopt helaas achter de realiteit aan. Europa heeft wat dat betreft ook een hele ontwikkeling achter de rug sinds de industriele revolutie. China gaat de 100 jaar evolutie van ons in 10 jaar proppen. Dat er in China en Nederland mensen zijn die gebruik maken van de achterkant van deze evolutie vind ik heel erg slecht maar ik denk dat het eerder uitzonderingen zijn dan de regel.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ook alleen kleinere ondernemingen het kunnen veroorloven om te gokken op kinderarbeid. Als dit uitkomt bij een groot bedrijf dan moeten ze miljoenen investeren om imagoschade ongedaan te maken. Er is een paar jaar geleden toch een sportmerk geweest met dat probleem?

Link naar reactie
  • 0

Probeer het zo te bekijken - hoe meer China zich economisch ontwikkelt, hoe meer vrijheden de bevolking zal krijgen.

 

Een land als China isoleren door er geen zaken mee te doen heeft alleen maar een averechts effect - kijk maar naar landen als Noord-Korea.

 

 

Natuurlijk profiteert de bevolking ook van meer productie en industrie, en in economische zin zullen ze meer vrijheden krijgen. Het zeer explosief stijgend aantal auto's is daar natuurlijk een voorbeeld van.

 

Maar het is juist die keerzijde van de medaille, het overheidshandelen zoals in de omgang met de organan van geexecuteerden die me zorgen baart.

Dat is een kant van China die grotendeels onbelicht en onzichtbaar blijft. Wij hebben het beeld dat het daar beter gaat, dat de mensen er daar beter van worden, maar dat er nog zulke middeleeuwse toestanden (kan ik me nog europeser uitdrukken? ;) ) bestaan, en dat er bijvoorbeeld nog steeds een strenge censuur bestaat die ons beeld beinvloed, daar zijn we ons niet zo bewust van. En dat baart me zorgen, dat we alleen een beeld zien wat gecreeerd wordt, en niet alles zien wat er daadwerkelijk speelt.

Link naar reactie
  • 0

Ter info,

 

Politie doodt Chinese demonstranten

Uitgegeven op vrijdag 09 december 2005 om 11:40:30

 

(Novum/AP) - De oproerpolitie heeft dinsdag in een dorp in de Chinese provincie Guangdong zeker tien demonstranten doodgeschoten. Dat hebben inwoners van het dorp, Dongzhou, vrijdag gemeld. Het dorp zou sinds dinsdag van de buitenwereld zijn afgesloten.

 

Lees verder op nieuws.nl.

 

En laten we dit ook even niet vergeten.

 

China eist volledige openheid over milieuramp

Uitgegeven op woensdag 07 december 2005 om 08:56:46, bijgewerkt om 09:28:08

 

(Novum/AP) - De Chinese regering heeft woensdag gezegd dat iedereen die probeert bewijzen te verdoezelen in het onderzoek naar een chemische explosie die ernstige waterverontreiniging heeft veroorzaakt, streng zal worden gestraft.

 

 

Lees verder op nieuws.nl.

Link naar reactie
  • 0
Maar het is juist die keerzijde van de medaille, het overheidshandelen zoals in de omgang met de organan van geexecuteerden die me zorgen baart.

 

Ik denk dat meer vrijheden voor de bevolking automatisch de weg zullen openen voor verdere politieke hervormingen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de situatie 10 jaar geleden is er al een hoop veranderd.

 

Maar ik ben het roerend met je eens dat er nog een lange weg te gaan is.

Link naar reactie
  • 0

er zijn een hoop goudzoekers, die denken "even snel geld" te kunnen verdienen in china.

 

dit was misschien vroeger zo, nu is het een stuk moeilijker.

 

ik ken heel wat bedrijven die de stap hebben gewaagd en die zijn geslaagd - maar de chinezen profiteren sterk mee!

 

je zult stevig moeten investeren en lange termijn moeten denken. ook kan het zijn dat ze je produkt gaan kopieren en dan ben je volstrekt machteloos - je recht halen kun je daar vergeten.

 

wat de ethiek betreft; er zijn een hoop landen waar niet alles er lekker aan toe gaat - nederland zelf bijvoorbeeld.

 

vergeet ook niet dat china meer dan 1 Mrd. mensen heeft - dat vereist een harde hand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

....ook kan het zijn dat ze je produkt gaan kopieren en dan ben je volstrekt machteloos - je recht halen kun je daar vergeten.....

 

Even een ander punt in dat kader: de merkschending in Rusland is ook al jaren een doorn in het oog van menig mulinational, maar afgelopen week heeft Starbucks een 'overwinning' geboekt: ze mogen de Russische markt betreden onder hun eigen naam, ondanks dat een rus al op de markt actief is onder die naam.....

 

Ironisch, dat we dat een overwinning moeten noemen. Wie heeft er nou zo hard gebouwd aan het mark Starbucks, de amerikaan of de rus?

Link naar reactie
  • 0

Heel goed, zo'n discussie waarbij sociale aspecten in het ondernemen een rol spelen, zou best vaker mogen.

 

Ik zou niet graag de mensen willen straffen, die toevallig in een land wonen waarvan de overheid of regering in strijd handelt met onze normen en waarden. Als je zaken doet, dan toch in de eerste plaats met een of meer personen en van hen zou je dan moeten weten of ze integer en maatschappelijk bewust handelen. Als je denkt dat dat zo is, kun je met hen gewoon zaken doen denk ik.

 

En dan heb je nog de vraag hoe je normen en waarden moet definiëren, dat begrip krijgt in Nederland en vanuit mijn luie stoel toch een andere invulling dan in een ander land. Een Chinese ondernemer heeft een ander referentiekader dan wij.

 

En als je het over China hebt, met welk ander land kun je dan nog zaken doen (O, daar vliegt weer net een CIA-vliegtuig over van het ene outlaw-country naar een ander outlaw-tikistan.). Als je consequent bent, kun je heel wat landen afstrepen.

 

Tot slot kinderarbeid. Zeer af te keuren. Maar we kunnen niet de ogen sluiten voor het feit dat die kinderen voor de gezinnen waarin ze leven een onmisbare bron van inkomsten vormen. Dat zal niet van de ene op de andere dag veranderd kunnen, vrees ik. Maar alles wat helpt, moeten we zeker niet nalaten.

 

Groet,

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik te principieel ingesteld, maar ik vind dat ook kleine bedrijven al vroeg rekening moeten gaan houden met bedrijfsethiek of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je ziet maar al te vaak dat bedrijfseigenaren die het in het begin niet zo nauw nemen met dit soort issues het erg moeilijk vinden om hier later weer verandering in te brengen. Persoonlijk kies ik liever voor een wat duurdere oplossing, dan voor een oplossing die ethisch niet verantwoord is. Niet alleen omdat dit me op de lange termijn een beter imago en daarmee inherent misschien meer winst op kan leveren, maar puur omdat ik me erzelf niet goed bij zou voelen. De discussie wat dan precies wel en niet ethisch verantwoord is is dan natuurlijk weer een nieuwe vraag ;)

Link naar reactie
  • 0

ik zit met hetzelfde dilemma. In China zijn er heel wat zaken die naar mijn mening niet pluis zijn. Een kijkje op de site van Amnesty Intl. en je begrijpt wat ik bedoel. Maar inderdaad: zo kun je 2/3 van de landen in de wereld wel gaan wegstrepen.

Voor mijn bedrijf kom ik er uiteindelijk niet onderuit om te gaan importeren vanuit China, en toch zit het me niet helemaal lekker. Maar als ik in NL inkoop bij een groothandel, weet ik dat zij hun spullen net zo goed uit China halen. Het is alleen niet zo 'direct', wat het tussen mijn oren acceptabeler maakt.

Link naar reactie
  • 0

Het moge duidelijk zijn dat in zeer veel fabrieken in China met name de zware industrie de werkers er slecht aan toe zijn en geen hoge leeftijds verwachting hebben.

 

ik heb tot nu toe aleen in Guangzhou mensen met gehoorbescherming zien lopen, oog bescherming is een zeldzaamhijd, gehoorbescherming en handschoenen en mondkapjes idem dito.

 

en dat voor mensen die de hele dag met een grote haakse slijper in hun handen hebben.

 

Ik vind dat de kopers weldegelijk verandwoordelijk zijn voor wantoestanden in fabrieken, om de simplele reden dat men ook daar eisen kan stellen.

Zelf eis ik regelmatig dat situaties verbeterd worden zoals een afzuig installatie bij een zuur bad of handschoenen en lasbrillen voor de lassers, ETC je hebt invloed als koper of inspecteur, daar behoor je gebruik van te maken.

 

Wat de politieke situatie betreft, we hebben er simpelweg geen invloed op dus dat is iets waar volgens mij de kopers geen verandwoording voor hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.