Holding BV richt werkmaatschappij 1 BV op en is daarvan 100% eigenaar er zijn geen andere werknemers.
Persoon A is in dienst bij de Holding en wordt tegen een management fee uitgeleend aan werkmaatschappij 1.
werkmaatschappij 1 is voor 25% eigenaar van werkmaatschappij 2
persoon A is ook in loondienst bij werkmaatschappij 2, maar wordt door deze werkmaatschappij op uur-/contractbasis ingezet bij klanten
De beloning voor Persoon A is een een regulier basis salaris, maar daarnaast
factureert Persoon A vanuit werkmaatschappij 1 zijn persoonlijk gerealiseerde omzet minus de gemaakte loonkosten en een reservering voor werkmaatschappij 2.
Vragen over het DGA salaris:
Mag het salaris uit werkmaatschappij 2 gezien worden als DGA salaris voor Persoon A? Met name vanwege het feit dat werkmaatschappij 2 niet volledig in eigendom is van werkmaatschappij 1 ben ik bang dit ahw minder of niet meetelt?
Voor de zekerheid, maar ik heb hier al e.e.a. over gevonden op het net, dus ik denk dat dit inderdaad zo is: Kun je er vanuit de regelgeving van uitgaan dat de totale beloning van Persoon A wordt gehouden tegen het uitgangspunt van marktconformiteit van salaris? m.a.w. het betaalde loon uit werkmaatschappij 2, PLUS beloning uit werkmaatschappij 1 / Holding zou moeten komen op een 100% marktconform niveau? Maar teruggrijpend op vraag 1, geldt dat ook als één van de werkmaatschappijen niet 100% in eigendom is?
Min of meer twee keer dezelfde vraag dus mits mijn uitgangspunt klopt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
jwredman
jwredman
Goedemorgen,
Het volgende scenario speelt :
Vragen over het DGA salaris:
Min of meer twee keer dezelfde vraag dus mits mijn uitgangspunt klopt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74421-dga-salaris-irt-beloningen-vanuit-werkmaatschappijen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag